به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ معصومه زنجانی ظهر امروز در آیین ترتیل خوانی بانوان که درشبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر برگزارشد، با بیان اینکه یکی از اصول روزه داری و ضیافت الهی درماه مبارک رمضان تفکر در توحید و ارتباط عمیق با مبدا خلقت است، اظهار داشت: ازمصادیق ایمان به غیب که در آیات ابتدایی سوره بقره بیان شده، ایمان به توحید و توحید محوری است که ارتباط لحظه به لحظه در ماه مبارک رمضان با خالق هستی و خود را در محضر او دیدن، توحید را تقویت می کند.
کارشناس معارفی حرم گفت: از دیگرمصادیق ایمان به غیب، ایمان به امام معصوم غایب از نظر است.
وی افزود: درماه مبارک رمضان که توحید محوری و معاد محوری تقویت می شود، ایمان به امام معصوم و حجت الهی نیز تقویت می شود.
زنجانی مبنای حکومت امام زمان (عج) را براساس اصل توحید محوری دانست و عنوان کرد: باید تلاش کنیم که جامعه و زندگی امروز بر اساس اصول توحید محوری باشد، زیرا زندگی توحید محور انسان را به سمت امام می کشاند و انسان خدا گرا درنهایت ولی گرا می شود.
این استاد حوزه گفت: جامعه مهدوی دو رویه متفاوت دارد، جامعه منتظر و جامعه دوران ظهور. جامعه منتظر جامعه ای است که از حضور مستقیم حضرت مهدی (عج) محروم است و جامعه دوران ظهور از نعمت حضور مستقیم امام برخوردار است.
وی افزود: خارج از این دو جامعه، جامعه سومی را می توان تصور کرد که خصوصیات مشترک جامعه مهدوی را در آن یافت که اگر جامعه دوران انتظار به سمت هدف و جامعه دوران ظهور تحقق هدف باشد، جامعه مهدوی مفهومی دربردارنده مقدمات دو جامعه مورد اشاره و عینی است.
زنجانی نیاز امروز جامعه را حرکت به سمت و سوی جامعه مهدوی دانست و عنوان کرد: جامعه باید توحید محورباشد، چرا که توحید محوری اساس جامعه مهدوی است.
کارشناس معارفی حرم ادامه داد: توجه به توحید و توحید باوری انسان را به سمت خداوند یگانه می کشاند و هدایت می کند.
وی درخصوص ولایت پذیری تصریح کرد: ولایت خداوند و معصومین رابطه تنگاتنگی باهم دارند که دراین راستا بحث محبت مطرح می شود. محبتی که خداوند به بنده اش دارد، محبتی که بنده به خداوند دارد و محبتی که بندگان به غیر دارند.
زنجانی با اشاره به آیه ۱۶۵سوره بقره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ» تصریح کرد: ریشه محبت کمال دوستی و جمال دوستی است و مومنان تمام کمالات و جمال ها را درخداوند می بینند، بنابراین بیشترین عشق را به خدا ابراز می دارند. عشق و محبت مومنان بر اساس شایستگی و لیاقت به معشوق است و هرگز به سردی و خاموشی نمی گراید، اما عشق کافران براساس خیال و جهل و تقلید و هوسهای بیهوده است.
کارشناس معارفی حرم یکی دیگر از آثار محبت را در ملاقات مومنین ازیکدیگر دانست و عنوان کرد: هنگامی که مومنی برادر مومن خود را ملاقات کند، گویا خداوند را در عرش ملاقات کرده است.
وی افزود: درجامعه مهدوی مومنین با نهایت محبت درکنار هم زندگی می کنند.
زنجانی با بیان مثالی از آیت الله حائری شیرازی گفت: اگر تکه‌های زغال را کنار یکدیگر قرار دهید و آنها را روشن کنید از آن آتش می توان برای طبخ طعام و همچنین ایجاد گرما استفاده کرد. اما اگر یک تکه زغال را روشن کنید، هر چند آن را باد بزنید، بعد از مدت کوتاهی خاموش می شود، اما همین تکه ها اگر کنار هم قرار بگیرند؛ آتش و گرما ایجاد خواهند کرد.
کارشناس معارفی حرم عنوان کرد: آیت الله شیرازی دراین مثال می گوید: زغال ها رو سیاه هستند، اما همین زغال های روسیاه وقتی همگی باهم می سوزند، تبدیل به خاکستری رو سفید می شوند. انسان نیز اگر تنها باشد و به تنهایی کارکند، مثل همان تکه زغال رو سیاه می ماند، ولی همین انسان وقتی درکنار افراد دیگر قرار می گیرد و متحد می شود و کار انجام می دهد، پیروز و روسفید می شود