به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در روز سوم ماه مبارک رمضان با بیان نکات تفسیری جزء سوم گفت: موضوع اقتصاد سالم و معیشت امری بسیار مهم در جامعه است چرا که اقتصاد سالم زیر بنای اقتدار یک امت است.

وی افزود: حضرت علی علیه السلام می فرماید اگر مردم دچار تنگدستی باشند ستون های حکومت متزلزل خواهد شد و اقتدار حکومت از بین خواهد رفت.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر دستور دادند جمع آوری مالیات، مبارزه با دشمن ، اصلاح و ساماندهی مردم مصر و آبادانی منطقه را انجام بدهد که سه مورد از این دستور دستورات اقتصادی است.

وی افزود: مهم تر از اصل اقتصاد، سلامت اقتصادی است که پایه ریزی اقتصاد سالم در جزء سوم قرآن کریم گوش‌زد شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: دستورات متعددی در قرآن کریم، برای سالم سازی اقتصاد وجود دارد که اولین آن‌ها پرهیز از ظلم به مردم توسط کارگزاران اقتصادی است و در این راستا ماموران مالیاتی نیز نباید به ناحق چیزی از مردم دریافت کنند.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: دستور برخورد قاطع با اختلاس‌گران، رشوه‌گیران و دست‌اندازان به بیت المال و مقابله با کم‌فروشان از دستورهای ضروری در راستای سالم‌سازی اقتصاد است.

وی تصریح کرد: فروش کالای بی‌کیفیت با قیمت بالا، افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها جزو کم‌فروشی و گران‌فروشی است که باید با آن‌ها مقابله شود.

حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه گفت: انباشت سرمایه نزد عده‌ای خاص نباید صورت بگیرد چرا که موجب کاهش چرخه تولید می‌شود و زمینه اقتصاد ناسالم را فراهم می‌کند.

وی افزود: مبارزه با احتکار وظیفه حکومت است چرا که ناامنی اقتصادی را در جامعه به دنبال دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مبارزه با اسراف و تبذیر بسیار ضروری است و در آیات قرآن کریم از اسراف و تبذیر نهی شده است که بیشتر این مسئله مربوط به مصرف کنندگان است و رابطه مستقیم با اقتدار اقتصادی دارد و با صرفه جویی و مصرف درست می‌شود به اقتدار اقتصادی کمک کرد.

وی گفت: مبارزه با گران‌فروشی امری ضروری است و باید قیمت‌ها عادلانه شود و حکومت وظیفه دارد از تحصیل اموال نامشروع، ربا خواری، حقوق‌های نجومی و شرکت‌های هرمی جلوگیری کند چرا که این‌ها از مصادیق اکل مال به باطل هستند که کمر اقتصاد یک مملکت را می‌شکنند و جامعه‌ای که دچار رباخواری بشود دیگر تعادل نخواهد نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان تاکید کرد: توصیه به کار و تلاش، انفاق و مواسات و پرداخت قرض الحسنه به نیازمندان از توصیه های قرآن کریم است که موجبات اقتصاد سالم را فراهم می سازد.