به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی پنج‌شنبه شب در مراسم مناجات خوانی ماه مبارک رمضان که در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد، با اشاره به اینکه جوانی مهم ترین فرصت برای کسب معرفت است، اظهارکرد: پرسش از اینکه جوانی خود را صرف چه کرده ای یکی از مهم ترین پرسش های قیامت است که از تمامی بندگان پرسیده می شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها غفلت را یکی از مهم ترین آفت‌های جوانی دانست و افزود: انسان باید از فرصت جوانی برای کسب معرفت و ادب استفاده کند.

وی مطابق کلام ائمه معصوم علیه السلام، جوانی را به حکاکی روی سنگ توصیف کرد و گفت: جوان مانند زمین خالی است که هر چه در آن بکاری رشد می‌کند و جوانی مانند حکاکی بر سنگ است که هر چه روی آن حک کنی همان را به تو نشان می‌دهد.

مومنی با بیان اینکه یکی از عوامل جهنمی شدن جهل و بهره نگرفتن از عقل است، اظهار کرد: جوانی بهترین فرصت برای دانش اندوزی وکسب معارف الهی است و رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای در کنار خدمت به پدر پیر خویش به امر تحصیل نیز مشغول بودند و همین اهتمام در دوران جوانی موجب عاقبت به خیری و سربلندی ایشان شده است.

وی با تعریف اخلاق به ملکات راسخ درونی تصریح کرد: لازمه ادب، اخلاق است و اگر اخلاق نباشد ادب و تربیت بی معنا خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم ادب را به زیبایی و ظرافت در عمل تعریف کرد و گفت : طبق کلام امام صادق علیه السلام بهترین میراث پدر برای پسر و فرزندان ادب است.

مومنی با اشاره به اینکه ادب از نشانه های دینداری است، گفت: ادب، میراثی گران‌بها است و مردم جوان مومن و مودب را دوست دارند.

وی ادب بندگی را انجام واجبات و ترک محرمات عنوان کرد و افزود: بنده با ادب در عرصه بندگی اوامر الهی را بدون چون و چرا انجام می دهد؛ زیرا گناه فعل بی ادبانه است و انسان مومن از گناه خودداری می‌کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه لقمان پسرش را به تحصیل علم و ادب توصیه می کند، یادآورشد: کسب ادب و معرفت از مهم ترین توصیه های انبیای الهی و ائمه معصوم علیه السلام به نسل جوان است.