به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد با اشاره به نفوذ شیطان در انسان، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان از قدرت نفوذ شیطان کاسته می شود و برای مؤمنین فرصت خوبی است که با شیطان آشنا شوند و با رعایت تقوای الهی از شر شیطان در امان بمانند.

وی با اشاره به مقام والای امیرالمؤمنین(ع) به وصیت ایشان به امام حسن و امام حسین علیهما السلام اشاره کرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) در اولین سفارش خود توصیه به تقوا کردند و این یعنی همه چیز انسان در اختیار خدا و برنامه های الهی باشد و به فرزندان خود توصیه می کنند که اعمال شما مطابق با مصلحتی باشد که خداوند برای انسان در نظر گرفته است.

امام جمعه قم افزود: پیام این فرمایشات این است که جاده دنیا پر از پیچ و خم است و شیطان هم در کمین انسان است و در چنین جاده ای یک لحظه هم نمی شود غافل شد و تنها عاملی که انسان را از خطرات حفظ می کند تقوای الهی است.

وی با اشاره به این فراز از وصیت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندان خود که فرمودند دنبال دنیا نروید اگرچه دنیا به سراغ شما می آید، گفت: منظور امام این نیست که دنبال کسب و کار، روزی حلال، تأمین خانواده خود و آباد کردن دنیا نروید زیرا اینها تکالیفی است که خداوند از انسان خواسته است بلکه منظور ایشان این است که دنبال تأمین شهوات و لذات خود دردنیا نباشید و حضرت ما را از این دنیا طلبی برحذر داشتند زیرا ریشه این دنیا طلبی غفلت از قیامت و یوم الحساب است.

سعیدی افزود: امیرالمرمنین(ع) در فراز دیگری می فرمایند حق را بگویید اگرچه برخی حق را پنهان می کنند بنابراین در فضایی که حق پوشانده می شود ما وظیفه داریم حق را بگوییم و آن را آشکار کنیم.

وی با بیان اینکه حضرت در جمله دیگری فرمودند همواره خصم ظالم و یاور مظلوم باشید، گفت: خصم ظالم بودن یعنی گریبان ظالم را بگیریم و او را رها نکنیم زیرا اگر مردم گریبان ظالمان را می‌گرفتند این قدر ظلم گسترش نمی یافت.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: انسان باید خشونت خود را علیه ظالم اعلام کند و اینکه ما مرگ بر آمریکا و اسرائیل می گوییم دقیقا به سفارش امیرالمؤمنین(ع) عمل می کنیم که فرمودند دشمن ظالم باشید و با حمایت خود از مظلومان عالم در یمن و فلسطین به وصیت دیگر ایشان عمل می کنیم که فرمودند یاور مظلومان باشید.

وی در خطبه دوم با اشاره به ایام روزه داری ماه مبارک رمضان، گفت: ما در این جایگاه از خدا می خواهیم افرادی که مشاغل سخت دارند و روزه می گیرند خدا از آنها قبول کند و روزه اولی ها هم که برای اولین سال روزه داری را تجربه می کنند از خدا می خواهیم به آنها توفیق روزه داری را بدهد و از پدرها و مادرها می خواهیم رعایت حال آنها را بکنند تا شیرینی این ایام در کام آنها بماند.

سعیدی افزود: افرادی که روزه خوار هستند و به این کار تظاهر می کنند از خدا بترسند و از نوجوانانی که تازه روزه می گیرند خجالت بکشند که با این سن و سال امر خدا را رعایت می کنند و بدانند که این نوجوانان برای شما در قیامت حجت خواهند بود که با این توان جسمی روزه گرفتند و شما روزه خواری کردید.

وی با اشاره به میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام، ایشان را دارای روش و منش والا و نمونه ای دانست و گفت: ایشان در هنگام عبادت حال خاصی داشتند و هنگام نماز که می رسید در چهره ایشان حال مخصوصی مشاهده می شد و بارها با پای پیاده به حج مشرف شدند و همه این ها از شوق خداوند و برای جلب رضایت خدای متعال بود.

امام جمعه قم ادامه داد: سفره اطعام امام حسن مجتبی علیه السلام همواره به روی نیازمندان باز بود و سفره اخلاق کریمانه ایشان هم به سوی همه افراد به خصوص افراد گمراه و فقیر فرهنگی که با تبلیغات معاویه از مسیر حق و عدالت منحرف شده بودند باز بود به گونه ای که به مجرد ملاقات و برخورد با ایشان هدایت و به جمع موالیان اهل بیت(ع) وارد می شدند.

وی با بیان اینکه دوشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی ارتش است، گفت: در مجموعه نیروهای مقتدر ارتش، نیروی زمینی موقعیت ممتازی دارد و ستون فقرات ارتش است و ما این روز را به ارتشیان عزیز و خانواده شهدا، آزادگان و جانبازان این نیروی مقتدر و فداکار تبریک می گوییم.

سعیدی ادامه داد: سه شنبه شب اولین شب از شب‌های قدر و شب ضربت خوردن مولای متقیان علی بن ابی طالب علیه السلام است و یکی از سنت های مبارک و پر خیر و برکت در شبهای قدر احیای این شبها و اشتغال به دعا و مناجات است؛ شب قدر شبی است که خداوند به پیامبرش فرمود تو چه می دانی شب قدر چیست؟ و در این شب خداوند امور یک سال را تقدیر می کند و در آن شب هر امر مهمی مقدر و معین می شود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در آن شب بستر خواب خود را جمع می کردند و ده شب را به اعتکاف و احیا سپری می کردند، افزود: از وقایع مهم شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ضربت خوردن امام علی علیه السلام است که در این واقعه اشرف انسان ها در اشرف مکان ها، اشرف زمان ها و اشرف حالات در آستانه اشرف مرگ ها که شهادت در راه خدا است قرار گرفت و بیشترین و بهترین نصیب را از این شب‌ها داشتند.

امام جمعه قم با بیان اینکه در شبهای احیا چیزی بهتر از علم آموزی نیست، افزود: تعلیم علومی مانند تفسیر قرآن، احادیث اهل‌بیت(ع) و احکام دین از ثواب زیادی برخوردار است و فقهای بزرگ شیعه در این شبها به تألیف کتب مشغول بودند؛ زیرا چیزی بالاتر از عالم شدن، آگاه شدن و بصیرانه عمل کردن نیست؛ علم زمینه ساز رشد عقل است و انسان عاقل خیرش به دیگران می رسد و معروف را خوب تبلیغ می کند و با منکر هم عالمانه مبارزه می کند.

وی با اشاره لزوم پرداختن به جهاد تبیین در این ایام، گفت: در شرایطی که دشمن تمرکزش را روی وارونه نمایی واقعیات مربوط به ایران قرار داده است جهاد تبیین از مهمترین وظایف ما است بنابراین جهاد تبیین به معنی روایتگری درست از مسائل کشور با هدف مقابله با جنگ تبلیغاتی دشمن از طریق بصیرت افزایی است.

سعیدی با بیان اینکه در جهاد تبیین باید خط و اولویت ها را از رهبر انقلاب گرفت، افزود: نخبگان و رسانه های انقلابی در این جهاد نقش مهمی دارند و باید دانست که در این جهاد نیروهای انقلابی باید نقش تهاجمی داشته باشند نه نقش تدافعی.

وی با اشاره به دیدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان در این دیدار همه مشکلات کشور را قابل حل دانستند و فرمودند  قدرت انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، ایران را به الگویی جذاب برای دیگر کشورها تبدیل کرده و در این شرایط ناامید کردن مردم جفای به انقلاب اسلامی است.

امام جمعه قم افزود: ایشان تأکید کردند که دولت می تواند با تحقق سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی مشکلات را برطرف کند و در حل مشکلات شتاب کند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب با تمجید از تحرک و تلاش نیروهای جوان در فلسطین اشغالی تأکید کردند که این تحرکات نشان داد که فلسطین زنده است و هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد؛ تحرکات مردم شجاع و قهرمان  فلسطین نشان داد که پیروزی نهایی از مردم فلسطین خواهد بود.

سعیدی گفت: همچنین ایشان با تمجید از شجاعت و مقاومت مردم یمن خطاب به حاکمان سعودی توصیه کردند که از جنگی که می دانند در آن به پیروزی نمی رسند پرهیز کنند و این تجاوز و حملات به مردم مظلوم فلسطین را متوقف کنند.