به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر ضمن اشاره به فرازهایی از نهج‌البلاغه، حکمت ۲۸۲ را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: کسانی که دین‌شناس نباشند، کلام و فعلشان گمراهی است؛ کسانی که دین‌شناس نباشند، هر چیزی که بگویند و هر مسیری را که در پیش بگیرند، گمراهی خواهد بود.

وی به خطبه ۱۵۴ نهج‌البلاغه نیز اشاره کرد و یادآور شد: « فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيقٍ، فَلَا يَزِيدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلَّا بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ»، کسی که دانشی نداشته باشد و مسیری را برود، همچون کسی است که بیراهه حرکت می‌کند، لذا هراندازه از جاده اصلی دور می‌شود، از حاجت خود دورتر می‌گردد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) با تأکید بر این‌که حرکت بدون علم و دانش انسان را به ضلالت و گمراهی سوق می‌دهد، خاطرنشان کرد: انسان باید دین‌شناس باشد؛ متأسفانه گاهی به دلیل دین‌شناس نبودن، کاری را در پیش می‌گیریم که از ابتدا اشتباه بود.

وی در ادامه به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره و اذعان داشت: بر اساس تأکید اهل‌بیت(ع)،  ارزش برآورده کردن حاجت مؤمن، از طواف در محضر ولی خدا و امام(ع) بالاتر است. اگر دین‌شناس نباشیم به تعبیر مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، در ادامه به برخی از مصادیق در رابطه بااهمیت دین‌شناسی اشاره کرد و اذعان داشت: اگر پدر و مادر انسان را از عمل مستحبی چون حضور در هیئت مذهبی منع و از فرزندش درخواست کند تا بماند و به او کمک کند،  در این صورت اگر دین‌شناس باشیم، متوجه خواهیم شد که امر پدر و مادر مقدم بر حضور در هیئت مذهبی است.

وی یادآور شد: در روایتی فردی خدمت امام صادق علیه‌السلام، عرضه می‌دارد؛ اگر در حین نماز مستحبی چون نماز جعفر تیار که در فرازهای پایانی آن قرار داریم، پدر و مادر صدایم کردند تکلیف چیست؟؛  امام(ع) می‌فرمایند؛ بین پدر و مادر فرق است و اگر پدرت وسط نماز مستحبی صدایت کرد تسبیح (سبحان‌الله و الله‌اکبر) بگو تا ایشان متوجه شود که نماز مستحبی می‌خوانی و بعد از نماز به خدمت پدر برس؛ اما اگر مادر صدایت کرد نماز مستحبی را رها کن و خدمت ایشان شرفیاب شو و بگو «فلیقل لبیک». مادر جان چه امری داری در خدمتت هستم.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) ضمن اشاره به گریه نونهالان در حین نماز اول وقت مساجد و اماکن متبرکه، بابیان این‌که آرام کردن فرزند بی‌تاب و جلوگیری از گریه کودکان، افضل از عمل مستحبی نماز اول وقت است، اذعان داشت: کسی که دین‌شناس نباشد، هرچه جلوتر می‌رود تصور می‌کند به قرب الهی نزدیک‌تر می‌شود، درحالی‌که همواره به ضلالت و گمراهی او افزوده می‌شود.

وی خدمت به زائران حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام را توفیقی والا و موهبتی ارزشمند توصیف و تصریح کرد: بهتر است پدر و مادر مدت‌زمان زیارت خود را با فرزندان نوجوان و جوانشان تنظیم و هماهنگ کنند؛ چراکه طولانی شدن زیارت برای فردی که هنوز به آن معرفت دست نیافته تحمل‌ناپذیر است. قطعاً کوتاه کردن زیارت به خاطر بی‌تابی فرزند، ثواب زیارت را افزایش خواهد داد. « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا…»(آیه ۲ سوره ملک).

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، با اشاره به این‌که سیره اهل‌بیت(ع) مملو از احترام و ارزشمندی به فرزندان است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در نقلی می‌فرمایند؛ من حاضرم ثواب تمام عبادت‌های خودم را با ثواب تحمل شیطنت کودکان توسط مادر معاوضه نمایم. «الْجَنَّةُ تَحْتَ أقْدامِ الْأُمَّهاتِ» تحمل سختی‌های مادرانه است که جایگاه این عزیزان را ارتقاء می‌دهد.