به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با اشاره به آیه ۲۳۶ سوره مبارکه بقره اذعان داشت: بخشی از مباحث مربوط به طلاق در سوره بقره ذکر شده است.
وی با تأکید بر این‌که اسلام دائماً بر ازدواج، زندگی مهربانانه و تشکیل خانواده تأکید دارد، اظهار داشت: در مواجهه با مشکلات زناشویی و عدم سازگاری همسران، باید به راهکارهایی توجه نمود؛ تنها در صورتی می‌توان به موضوع طلاق تمسک کرد که مشکلات با گفتگو و مشاوره و حکم حل نشود.
سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها، با اشاره به این‌که طلاق در اسلام حلال مغبوض است و دین مبین اسلام همواره بر مشورت و تحقیق پیش از ازدواج تأکید دارد، اظهار داشت: در آیه شریفه ۲۳۶ سوره بقره به موضوع برخی از خانواده‌ها که دختران خود را شوهر می‌دهند و در همان دوران عقد بستگی احساس می‌کنند که نمی‌توان به زندگی مشترک ادامه داد، می‌پردازد.
وی بابیان این‌که در شرایطی که روابط جنسی اتفاق نیفتاده و مهریه تعیین نشده باشد، خانم حقی ندارد، اظهار داشت: آیه شریفه ۲۳۶ سوره بقره برای حفظ حقوق بانوان می‌فرمایند؛ « لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ» بهتر است مرد در طلاق دوران عقد بستگی و عدم آمیزش که مهری هم تعیین نشده، هدیه ارزشمندی برای جبران ضربه روحی به زن بدهد.
رفیعی، افزود: در ادامه آیات سوره بقره آمده است؛ « وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ…»؛ در مواردی که مهریه‌ای تعیین‌شده باشد؛ اگر عروسی کرده باشد، باید کل مهریه و درصورتی‌که در دوران عقد بوده روابطی نداشتند، باید نصف مهریه را مرد پرداخت کند.
سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س)، بابیان این‌که قرآن کریم در ادامه بخشش و گذشت از مهریه دوران عقد را به تقوا و خداپرستی نزدیک‌تر ذکر می‌کند، اظهار داشت: بنای اسلام بر زندگی خانواده‌ها بوده، طلاق عرش خدا را به لرزه درمی‌آورد؛ طلاق حلالی است که خداوند متعال آن را نمی‌پسندد.
وی در جمع‌بندی مباحث طلاق، با تأکید بر این‌که بر اساس احکام اسلامی اگر مردی زنی را بعد از عروسی طلاق دهد، باید کل مهریه آن را پرداخت کند، خاطرنشان کرد: مردی که زنی را در دوران عقد بستگی و عدم آمیزش طلاق دهد، باید نصف مهریه را و درصورتی‌که مهریه‌ای تعیین نشده باشد، باید هدیه ارزشمندی برای جبران ضربه روحی پرداخت کند.
رفیعی، رعایت اعتدال، عدالت و انصاف در زندگی را مهم‌ترین هدف اسلام در ارائه احکام بیان کرد و یادآور شد: اصل اولیه بر عدم طلاق و سازش در زندگی است و در صورت ضرورت، اسلام احکامی را برای طلاق و دوران پس‌ازآن مطرح می‌سازد.
وی با تأکید بر این‌که در ادامه آیات شریفه سوره بقره پس از بحث طلاق بر موضوع نماز تأکید شده است، «حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ»(آیه ۲۳۸ سوره بقره)، خاطرنشان کرد: در دورانی که گرمای ظهر، حضور در مسجد را برای مردم سخت می‌کرد، این آیه شریفه نازل شد؛ که‌ای مردم بر نمازها به‌خصوص نماز وسطی مواظبت و توجه کامل داشته باشید و به طاعت خدا قیام کنید.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که احکام الهی تابع سرما و گرما نیستند، خاطرنشان کرد: این آیه شریفه بر پرهیز از بهانه‌جویی تأکید دارد و همواره محافظت از هر چیزی با اصل آن مطابقت دارد و محافظت از نماز این است که انسان نماز را اول وقت، با آرامش و حضور قلب خوانده، به معانی و آثار نماز توجه داشته باشد.
وی بابیان این‌که در نماز باید توجه داشته باشیم که با ذات اقدس اله سخن می‌گوییم، خاطرنشان کرد: باید «حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَات» باشیم؛ روایت داریم زمانی که انسان نماز را بر پا می‌دارد، نماز آدمی را دعا می‌کند؛ برای برخی از انسان‌ها نیز نفرین نماز نصیب می‌شود.
سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) در ادامه بی‌توجهی به نماز را یکی از مشکلات جوانان امروزی دانست و ابراز داشت: خانواده‌ها، مدارس و نهادهای فرهنگی باید آثار نماز را به زیبایی به جوانان توضیح دهند. کسی که بر آثار ارزشمند نماز توجه داشته باشد، هیچ‌گاه از آن دوری نخواهد کرد.
رفیعی، در پایان با اشاره به این‌که نماز را می‌توان مانند لباسی مثال زد که هم انسان محافظ اوست وهم لباس محافظ انسان، یادآور شد: محافظت نماز نسبت به انسان، ایجاد برکت و آرامش در زندگی و نورانیت بخشی به عمر است؛ نماز همچون عمود، دین را استوار و انسان را از فحشا و منکر دور می‌سازد.