به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، هجرت به خودی خود سخت، جان کاه و طاقت فرساست حال اگر این درد جانکاه و طاقت فرسا با اجبار حاکمان زمان باشد سختی و تلخی آن دوچندان می شود؛ چرا که اگر این هجرت خود خواسته و بنابر خواسته شخصی نباشد و به زور حاکمان طاغوتی باشد از آن جایی که امکان به همراه بردن اعضای خانواده حتی همسر وجود ندارد درد و رنج ان دوچندان می شود؛ چرا که درد تنهایی نیز به درد غربت افزوده می شود.

به همین دلیل است که قرآن کریم هجرت به ویژه هجرتی که برای حفظ دین و ایمان و هجرتی که در راه حق باشد را یکی از بزرگترین جهادها قلمداد می‌کنند و اجر و ثوابی عظیم برای آن در نظر می‌گیرد.

در قرآن کریم خداوند قرار گرفتن در زمره صالحان در دنیا و اخرت، ذریه صالح و بهشت برین و ابدی را پاداش هجرت در راه خدا بیان می کند.

تاریخ بشر روایتگر سه هجرت مهم سرنوشت ساز ، تمدن ساز ، انسان ساز است. هجرت حضرت رسول از مکه به مدینه، هجرت امام حسین علیه‌السلام از مدینه به کربلا و هجرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام از مدینه به ایران.

امت اسلامی در غدیر برای اینکه امت بیدار و تمدن ساز شود متوجه شد که باید در مسیر ولایت امام معصوم و بر اساس کتاب خدا، قرآن کریم عمل کند؛ اما منفعت پرستان در مدت کوتاهی پس از رحلت شهادت گونه رسول خدا صلوات الله علیه و آله عهد شکنی کردند و به جای صراط مستقیم غدیر در سایه خلافت سقیفه نشین شدند و اینچنین امت اسلامی در مدتی کوتاه به دام سلطنت گرفتار شد، سلطنتی که حاکمان طاغوتی آن خاندان ابوسفیان یعنی بنی امیه و بنی عباس بودند و به این ترتیب نظام امت امامت که نبی مکرم اسلام بنیان گذشته بود و در غدیر مسلمانان برای حراست از این نظام بنای هم عهدی گذاشته و هم عهد و پیمان شده بودند به سلطنت قیصر و کسرا تبدیل شد و از اسلام جز نام چیزی باقی نماند.

امام حسین بن علی علیه‌السلام با بروز این وضع ماموریت خویش را برای حراست و نگهبانی از دین اسلام و حراست از امت جدشان آغاز کردند و دومین هجرت تاریخ ساز اسلامی را رقم زدند و از مدینه عازم کربلا شدند و با خلق حماسه عاشورا با خون خویش نهال اسلام را آبیاری کردند.

پس از شهادت امام کاظم علیه السلام؛ امام علی‌بن موسی الرضا علیه‌السلام به اجبار مامون سومین هجرت سرنوشت ساز، تمدن ساز، انسان ساز و تاریخ ساز در تاریخ اسلام را آغاز کردند و از سرزمین مدینه عازم سرزمین فارس و به توس وارد شدند هجرتی که آنچنان جان کاه بود که اهل بیت امام علیه السلام به هنگام بدرقه ایشان برای این هجرت لباس سیاه برتن کرده، عزادار شده و اشک ریختند؛ چرا که این هجرت را بازگشتی نبود و ثمره این هجرت غریب الرغبا بودن در سرزمین پارس بود.

اما این سومین هجرت تمدن ساز در تاریخ اسلام باید با وجود درد و رنج فراوان برای امام کاظم علیه السلام و خانواده ایشان انجام می شد.

علی بن موسی الرضا علیه السلام باید با وجود غربت وارد سرزمین توس می شدند تا مردم ایران را در مسیر ولایت قرار دهند و امام با سیره و منش رفتار و اقدامات خود و به عبارت دقیق تر با فرهنگ و سبک زندگی رضوی مردم ایران را در مسیر ولایت قرار دادند تا در عصر ظهور که آخرین ذخیره الهی در پس پرده غیبت است کشوری انقلابی ملتی و خانواده هایی باشند که با اقتدار سربازان فرمانده موعود جهانی امت ها را تربیت کنند.

آری امام رضا علیه السلام به ایران آمدند تا بر گرد حریم ایشان در شهر توس در خطه پارس امام خمینی(ره)، امام خامنه ای، حاج قاسم‌‍های سلیمانی و فرماندهان لشکر آخر الزمانی امام زمان(عج) تربیت شوند تا جامعه مهدوی در پرتو فرهنگ رضوی و سبک زندگی امام رضایی محقق شود.

امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها ماموریت داشتند همچون رسول خدا صلوات الله علیه و آله و دیگر انبیای الهی، و دیگر امامان معصوم از امام علی علیه‌السلام گرفته تا امام حسن عسگری علیه‌السلام با قرار دادن مردم در مسیر ولایت بستر ساز حکومت آخرین ذخیره الهی در زمین یعنی حجت بن الحسن عسگری امام رمان عج الله باشند.

فرهنگ رضوی تحقق بخش جامعه مهدوی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون طی سخنانی در مورد هجرت امام هشتم به ایران، با بیان اینکه حضور امام رضا علیه السلام در ایران نعمت بزرگی است که خداوند به ملت ایران عرضه داشته است، گفت : مردم ایران باید قدر دان این نعمت باشند و به خوبی از این نعمت استفاده کنند.

وی با تاکید براینکه خانواده های ایرانی باید فرزندان خود را براساس منش و سیره امام رضا علیه السلام تربیت کنند، افزود: تعلیم و تربیت فرزندان براساس سیره رضوی ضمن ایجاد آرامش و امنیت در جامعه موجب معرفی اسلام حقیقی به جهانیان می شود؛ چرا که ملت های جهان با مشاهده پیشرفت ایران اسلامی متوجه اصالت اسلام و نقش آن در سعادت دنیوی و اخروی بشر می شوند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره اینکه امام رضا علیه السلام در مسیر هجرت اجباری به این با بازگویی احادیث نبوی مردم ایران را در مسیر ولایت قرار دادند و اسلام را به درستی به ایرانیان معرفی کردند: گفت: منش و رفتار امام رضا علیه السلام در سرزمین پارس قلب های مردم ایران را به سوی امام رضا علیه السلام متمایل کرده و مردم ایران با شناخت ولایت و قرار گرفتن در مسیر اهل بیت برای همیشه صدای رسای امت اسلامی برای معرفی اسلام ناب محمدی به جهانیان شدند و این عشق و ارادت تا به امروز نیز ادامه دارد

تراشیون یادآور شد: اشاعه سیره و منش رضوی در شرایط حساس کنونی در میان نسل نوجوان و جوان موجب اتخاذ بهترین تصمیم از سوی آن ها در عرصه های مختلف می شود و نوجوان و جوانان براساس سیره و منش رضوی می توانند بستر ساز ظهور و تحقق جامعه مهدوی شده و انقلاب ایران را به انقلاب جهانی امام زمان عج متصل کنند.

خدمت رضوی، عامل تحقق جامعه مهدوی

خانم مجیدی استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگویی با تاکید براینکه امام رضا علیه السلام به امام رئوف مشهور هستند، گفت: رافت و مهربانی این امام مثال زدنی است و ضمانت آهو نزد شکارچی بهترین مثال برای رافت امام رضا علیه السلام است؛ چراکه ایشان حیوانی را برای رسیدگی به فرزند بیمارش شفاعت کردند و در طول زندگانی این امام هیچ کس از درب خانه ایشان دست خالی برنگشته است و کرامت های این امام هنوز عامل دستگیری از ملت ایران شیعیان، مسلمانان و تمامی انسان های آزاده و حاجت مند جهان است.

وی با اشاره به اینکه امام رضا علیه السلام در مدت اقامت در مدینه برای رضایت خداوند و بدون منت مشغول رسیدگی به امور مردم بودند،گفت: مردم مدینه هنوز از چاه هایی که امام رضا علیه السلام حفر کرده استفاده می‌کنند و آب شیرین مدینه از این چاه ها تامین می شود درحالی که بیش از هزار اندی سال از زمان حفر این چاه ها می گذرد ولی با این وجود این چاه ها پرآب بوده و برکات فراوانی برای مردم مدینه به دنبال دارد.

این کارشناس دینی افزود: امام رضا علیه السلام بی منت و تنها برای قرب الهی به مردم خدمت می کرد و امروز نیز خدمات خادمان و گروه های جهادی امام رضایی در بحران های مختلف برای گره گشایی از کار مردم بی نظیر است.

مجیدی با تاکید براینکه امام رضایی ها در دوران اوج کرونا در حوادث طبیعی مختلف با حضور به‌موقع در صحنه همواره یاریگر مردم بودند، تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی نه به عنوان فرمانده سپاه قدس بلکه به عنوان خادم امام رضا علیه السلام در بحران های مختلف نه تنها در کنار مردم ایران بود بلکه تمامی ملت های منطقه و مردم جهان در نابودی داعش و سایر خدمات مدیون خدمت بی منت و امام رضایی حاج قاسم هستند.

وی یاداورشد: نسل جوان و نوجوان به عنوان سربازان امام زمان(عج) با خدمت بی منت به مردم براساس منش و سیره رضوی بستر ساز و تحقق بخش جامعه مهدوی هستند و به بیان دقیق تر خدمت بی منت رضوی عامل تحقق بخش جامعه تمدن ساز مهدوی است.

خدمت کریمانه؛ مهم ترین رکن در سیره رضوی

خانم شاه جعفری، استاد حوزه علمیه خواهران نیز در گفت‌وگویی با تاکید بر این که امام رضا و حضرت معصومه سلام الله علیها نه تنها برای ملت ایران بلکه برای تمام مستضعفان جهان منشا برکت و کرامت هستند، گفت: یکی از مهم ترین کرامت های امام رضا و حضرت معصومه سلام الله علیها انقلاب اسلامی ایران است.

وی افزود : انقلاب اسلامی ایران نه تنها برای مردم ایران موجب ایجاد روحیه شور و نشاط و امید آفرینی شد بلکه ملت های رنج کشیده جهان نیز به مدد امام خمینی و انقلاب اسلامی از یوغ طاغوت ها رها شدند.

مجیدی افزود: امروز به مدد انقلاب اسلامی ملت های آزاده جهان با گفتمان مقاومت آشنا شده اند و امروز می توان ثمرات و برکات گفتمان مقاومت را در جهان مشاهده کرد؛ در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دنیا کسی جرات مقابله با کدخدای دنیا یعنی آمریکا را نداشت؛ اما امروز به برکات انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت پوشالی بودن هیمه آمریکا برای همگان روشن و واضح شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران با تاکید براینکه سیره و فرهنگ رضوی بهترین روش برای تربیت دینی نسل نوجوان و جوان است،ادامه داد: معرفی سیره و منش امام رئوف به نسل نوجوان و جوان ضمن بصیرت افزایی به نسل جوان بهترین راهکار برای مقابله با جنگ نرم فرهنگی دشمنان است.

وی یادآور شد: خدمت کریمانه و بی منت براساس سیره رضوی مهم ترین شرط تحقق جامعه مهدوی و مهم ترین خصلت برای جامعه منتظر خدمت کریمانه و بی منت به خلق با حفظ کرامت های انسانی است.