به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در ادامه سلسله نشست های جهاد تبیین که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، به‌ضرورت‌های آخرالزمانی جهاد تبیین اشاره کرد و اظهار داشت: عمیق بودن دین، پیچیدگی انسان در تحریف و توجیه‌پذیری و نیز گستره عملیات روانی دشمنان اغواگر و شبهه‌افکنی ضرورت تبیین را افزایش می‌دهد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، در ادامه ضمن ارائه تاریخچه‌ای از دوران رسول‌الله (ص)، با بیان این که آیات قرآن به‌عنوان قوی‌ترین اهرم تبلیغاتی در دستان پرقدرت پیامبر اعظم (ص) قرار داشت، خاطرنشان کرد: صدر اسلام با این که تبلیغات جبهه اسلام قوی تر بود، آن‌همه صدمه خوردیم؛ درحالی‌که هم اکنون تبلیغات جبهه دشمن قوی تر از جبهه اسلام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، با اشاره به این که وضع تبلیغی جبهه اسلام در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد، اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم تمام زحمات مبلغان فاضل حوزوی، همچنان انتقادهای جدی نسبت به وضع تبلیغ و تبیین در حوزه‌های علمیه وارد است.

وی با بیان این که بر اساس روایات، شیعیان در آخرالزمان اختلافات فراوانی پیدا خواهند کرد، خاطرنشان کرد: در روایتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام آمده؛ «اخْتَلَفَتِ الشِّیعَةُ بَیْنَهُمْ وَ سَمَّی بَعْضُهُمْ بَعْضاً کَذَّابِینَ وَ یَتْفُلُ بَعْضُهُمْ فِی وُجُوهِ بَعْضٍ»؛ روایات متعددی از افزایش اختلافات میان شیعیان در آخر الزمان خبر می دهند و این موضوع را بشارتی برای نزدیکی فرج صاحب الزمان(عج) ذکر می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق (ع) با بیان این که اختلافات شیعه در آخرالزمان ریشه در نادانی دارد، ابراز داشت: در دوران آخرالزمان در عین افزایش اطلاعات، برداشت‌ها از دین متفاوت شده، اختلافات در میان شیعیان به‌ویژه اهل علم افزایش پیدا خواهد کرد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، داوری‌های غلط، تحریف مفاهیم دینی و درست منتقل نشدن معارف الهی را از مهم‌ترین علل تقویت اختلاف میان شیعیان در آخرالزمان توصیف کرد و اذعان داشت: در آخرالزمان تفاوت دیدگاه بر سر اولویت‌ها، از محل‌های نزاع شدید در میان شیعیان خواهد بود.

وی در بیان فرازهایی از سخنان گوهربار امیر المومنین علی علیه‌السلام به حدیث «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ» اشاره کرد و یادآور شد: مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. بلکه عاقل، كسى است كه از ميان دو بد، آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، افزود: در آخرالزمان، در عین اهمیت مقابله با هجمه‌های دشمن و ضرورت تبیین دین، با گروه‌هایی از صاحب‌نظران اختلاف‌افکن روبرو خواهیم شد. هر عالم دینی دشمن نداشته باشد، قطعاً درست حرف نمی‌زند؛ چرا که اگر حقایق بیان گردد، مخالفانی پیدا خواهد شد.

وی تحریف دین و ارائه برداشت‌های نادرست از مفاهیم عمیق دینی در آخرالزمان را موردتوجه قرارداد و ابراز داشت: اختلافات داخلی جهان اسلام عموماً ریشه در تحریف‌های خودساخته و یا ناخواسته از سوی دشمن، آن هم از سر دلسوزی ظاهری صورت می‌گیرد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، بر جامعیت بخشی اطلاعات دینی آحاد مختلف جامعه تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: زمانی که اطلاعات از دین جامع نباشد، برداشت‌ها از مبانی دینی وحشتناک و با رویه طرد، مخالفت و عناد با دیگری نمود پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، جایگاه تشخیص درست اولویت‌ها را موردتوجه قرارداد و یادآور شد: در آخرالزمان فارغ از اختلافات درون مذهبی، برخی با تحمیل ایمان و معرفت دینی خود به دیگران، از دیگران انتظار دارد تا همه ایمانش را همه مردم قبول کنند.

وی با تاکید بر این که بر اساس حدیث نبوی باید با مردم به اندازۀ عقل و ادراکشان سخن بگوییم نه به اندازۀ عقل خود، اظهار داشت: «کَلِّموا النَّاسَ عَلَی قَدْرِ عُقُوْلِهِم لا عَلی قَدْرِ عُقُوْلکُم»، انتظارات زیاد دینی که مؤمنان از ضعفای ایمانی دارد، از آسیب‌های آخرالزمانی است که ضرورت جهاد تبیین را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به این که تبیین خود نیازمند توجه به آدابی ارزشمند است؛ «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم» (آیه ۴ سوره ابراهیم)، تصریح کرد: این که چه چیزی را چگونه و در چه حالی بیان کنیم، نیازمند آموزش است؛ اقتضای جهاد تبیین این است که روش تبیین درست را فرابگیریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان، در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین روایاتی از اهل‌بیت علیهم السلام بر ضرورت توجه به آداب تبیین تأکید کرد و افزود: بخش قابل‌توجهی از کسانی که دچار سوءتفاهم و گمراه شدند، نشأت‌گرفته از فقدان زبان خوب در تبیین آموزه‌های دینی است. متأسفانه بسیاری از آموزش‌های دینی رایج، مطابق با عقل مردم عملیاتی نمی شود.