به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  آیت الله سید محمد سعیدی روز گذشته در دیدار مسئولان پارک علم و فناوری استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با بیان اینکه باید برای ترویج و فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان باید به تبیین بپردازید، اظهار کرد: باید برای مردم به ویژه نخبگان ضرورت و لزوم اقتصاد دانش بنیان را تشریح و تبیین کنید.

وی با بیان اینکه باید تشریح و تبیین اقتصاد دانش بنیان در مراکز عمومی که مردم حضور دارند انجام شود، گفت: باید در اجتماعاتی که مردم به منظور امور دینی برپا می دارند مسئولان شرکت های دانش بنیان حضور پیدا کرده و به این حرکت مقدس جنبه معنوی داده شود تا نظر مردم و خیران برای شرکت در این امور خیر جلب شود.

همچنین خیرالله رهسپارفرد در ابتدای این دیدار اظهار کرد: پارک علم و فناوری استان قم ده سال است که تأسیس شده و الان ۱۱۶ شرکت فعال دانش بنیان، ۲۸۰ شرکت فناور، ۳۴ شرکت صنایع خلاق و فناوری نرم، ۳ کانون خلاقیت و شکوفایی و ۸ مرکز نوآوری در پارک علم و فناوری استان قم وجود دارند.

وی با بیان اینکه از نظر رتبه ای هم در حوزه علوم انسانی ششم و در بخشی دیگر هشتم هستیم، گفت: با توجه به شعار سال که «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» است ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان قم به ریاست استاندار شکل گرفت و تا کنون سه جلسه برگزار و در حوزه های صنعتی، ترویجی، کشاورزی و گردشگری تقسیم وظایفی انجام شده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم افزود: ما به دنبال این هستیم که بخشی را در پارک علم و فناوری به افزایش شرکت ها اختصاص دهیم و تلاشمان این است که ۲۰ شرکت دانش بنیان اضافه کنیم تا در رتبه هفتم کشور در این زمینه قرار بگیریم.

همچنین شوشتری معاون پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه زیست بوم نوآوری و فناوری در استان قم کامل شده است، گفت: در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان به دنبال این هستیم که مسائل و معضلات کلان استان ها با ظرفیت و توانمندی شرکت های دانش بنیان و کمک نهادهای دولتی حل شود.

وی با اشاره تشکیل کمیته ترویج و فرهنگ سازی نوآوری و فناوری، گفت: قرار است که بحث های ترویجی در خصوص اقتصاد دانش بنیان انجام دهیم که هم دستگاههای دولتی و هم مردم عام با اقتصاد دانش بنیان بیشتر آشنا شوند و برای این کار نیازمند همکاری نهادهای حوزوی و مذهبی و حتی بسیج هستیم.

معاون پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به طرح توسعه متوازن نوآوری و فناوری در استان قم گفت: در گذشته تمرکز نوآوری و فناوری خود شهر قم بود و ما در شهر های جدید هم حمایت از فناوری و نو آوری انجام می شود و در شهر های جدید و روستاهای بزرگ دفاتری برای حمایت از افراد خوش فکر و نو آور ایجاد کنیم و در خود شهر قم هم به دنبال این هستیم که در مساجد بزرگ دفاتری را به عنوان کانون های فناوری و ن آوری تأسیس کنیم که از ظرفیت مساجد استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم ترویج وقف در حوزه فناوری و نوآوری، گفت: خیران می توانند مرکز رشد بسازند تا بتوانیم در آن افراد خوشفکر را جذب کنیم و یا ساختمان هایی را برای شرکت های دانش بنیان تهیه کنند تا در این بخش بتوانیم به شکوفایی برسیم.

در ادامه سالاری مدیر شرکت های دانش بنیان استان قم با بیان اینکه ۵۱ شرکت دانش بنیان به بلوغ رسیده در استان قم داریم گفت: از این تعداد ۲۵ شرکت در پارک علم و فناوری مستقر و ۲۶ شرکت هم غیرمستقر هستند و صادرات کل شرکت های پارک علوم و فناوری در سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون دلار و فروش کل شرکت های پارک علم و فناوری ۴۶۲ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه ما در سال ۱۴۰۰ هزار و ۶۷۰ نفر اشتغال موجود داشتیم، گفت: یکی از شرکت های پارک علم و فناوری شرکت تبیان ست که تولید شهر بازی های معارفی دارد و یکی دیگر از شرکت های فعال ما شرکت رصدگر است که به رصد و استهلال هلال ماه می پردازد و نرم افزارها و کتاب هایی را تولید کرده اند.

سپس محمد ولیا بیدگلی مسئول بخش علوم انسانی پارک علم و فناوری استان قم با بیان اینکه مرکز رشد علوم انسانی و اسلامی در سال ۱۳۹۱ تأسیس شده و در حال حاضر ۳۱ شرکت در این  مرکز عضو هستند گفت: سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال در این حوزه درآمد داشتیم و ۳۰۰ نفر در این واحد ها به صورت مستقیم اشتغال دارند که عمدتا طلاب و روحانیون هستند.