به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد، طی سخنانی بعد از نمازعشاء در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: ماه ربیع‌الاول متعلق است به نبی گرامی اسلام به همین خاطر لازم است از سیره نبوی سخن گفته شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های شاخص نبی گرامی اسلام تواضع و فروتنی است و سنت عملی خداوند هم این است که هر کس تواضع داشته باشد بلند مرتبه خواهد شد و هر کس تکبر داشته باشد بر زمین خواهد خورد.

فرحزاد تاکید کرد: حتی اگر لشکر اسلام در مقابل لشکر کفر قرار بگیرد اما لشکر اسلام دچار غرور و تکبر شود، لشکر کفار غالب و پیروز میدان خواهد شد.

کارشناس مذهبی آستان‌مقدس حضرت‌معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: غرور و تکبر صفتی بسیار مذموم است و باعث می شود انسان دچار لجاجت شود چرا که ریشه تمام معاصی و جهالت‌ها همین تکبر است.

وی افزود: درخطبه قاصعه که طولانی ترین خطبه نهج البلاغه است در بخشی از آن به تکبر اختصاص یافته است و حضرت علی علیه السلام توصیه به عبرت آموزی از عاقبت شیطان به واسطه کبر و غررو نموده است.

فرحزاد در ادامه گفت: شیطان لعین با شش هزار سال عبادت در محضر الهی، به واسطه تکبر از درگاه الهی مطرود و کافر شد.

سخنران حرم بانوی کرامت بیان داشت: هر انسانی به تکبر دچار شود در حقیقت در آستانه فروپاشی و کافر شدن است و هر کس ادعا کند از همه بیشترمی‌فهمد از همه احمق‌تر است.

وی تاکید کرد: شیطان خود را برتر از حضرت آدم می دانست چرا که قائل بود از آتش خلق شده به همین خاطر دچار خودبرتربینی و تکبر شد.

استاد حوزه‌علمیه یادآور شد: تکبر بیماری خطرناکی است که کوشش‌های چندین هزارساله و عبادت‌های طولانی را نابود خواهد کرد.

فرحزاد درادامه گفت: طبق روایت‌های متعدد، محال است کسی که سر سوزنی در دلش تکبر داشته باشد وارد بهشت شود.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: در جریان داستان حضرت سلیمان علیه‌السلام، با رئیس مورچه‌ها، زمانیکه رئیس مورچه‌ها با لحن تندی با حضرت سلیمان علیه‌السلام سخن گفت، حضرت سلیمان با تبسم جواب داد و در مقابل مورچه انتقادپذیر بود و موعظه مورچه را گوش نمود.

وی خاطر نشان کرد: گاهی یک معرفت و تواضع در یک انسان یک عالم را دگرگون می کند اما گاهی انسان‌ها به واسطه غفلت دچار تکبر و غررو می شوند.