به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلم الله علیها، اولین نشست شورای علمی کتابخانه آستان مقدس بانوی کرامت در دوره جدید با حضور رضا کریمی، مهدی محمدی و عبدالحسین طالعی از اعضای هیات علمی دانشگاه قم، حجت الاسلام و المسلمین مهدی احمدی معاون فرهنگی آستان مقدس بانوی کرامت و محمد عباسی یزدی مدیر کتابخانه آستان مقدس در سالن جلسات حضرت خدیجه سلام الله علیها حرم مطهر برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی احمدی پس از ارائه توضیحاتی در مورد تاریخچه و سوابق کتابخانه و وضعیت فعلی آن، به عنایات مراجع عظام تقلید به این کتابخانه از گذشته‌های دور تا کنون پرداخت و گفت: اکثریت منابع موجود کتابخانه از طریق وقف و اهدا گرد آمده است که یا توسط علما و مراجع و یا به توصیه آنان اهدا شده است.

وی ترویج فرهنگ و معارف اسلامی را با توجه به حکم مقام معظم رهبری از مأموریت های این آستان مقدس دانست و گفت: کتابخانه فاطمی از سال ۹۱ که بصورت قفسه باز در خدمت مراجعان و اعضا قرار گرفته و جهت حفاظت بیشتر از منابع بیش از ۵۰ سال قدمت، این منابع از قفسه باز خارج و بصورت قفسه بسته سرویس دهی می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس بانوی کرامت راه اندازی کتابخانه دیجیتال و بخش امانی را از دیگر برنامه های کتابخانه فاطمی عنوان کرد و افزود: اخیرا نیز برای ایجاد فضای لازم برای منابع جدید در قفسه‌ها و حفاظت بیشتر منابع قدمت‌دار، کلیه منابع قبل از انقلاب از بخش قفسه باز خارج می شوند.

در ادامه عباسی یزدی مدیر کتابخانه فاطمی با اشاره به نرم افزار تحت وب کتابخانه که قابل دسترسی برای همه است، گفت: کلیه اطلاعات منابع موجود در کتابخانه فاطمی در نرم افزار آذرسا وارد شده است و با توجه به اینکه مرکز اسناد آستان مقدس نیز بخش گسترده ای از اسناد را فهرست نویسی و در همین نرم افزار وارد کرده‌ است لذا پژوهشگرانی که در پی تحقیق و پژوهشی هستند با جست و جوی موضوع در این نرم افزار به کلیه محمل‌های اطلاعاتی اعم اسناد، کتاب و … دسترسی پیدا می کنند.

سپس کریمی عضو هیأت علیم دانشگاه قم با اشاره به سند راهبردی کتابخانه گفت: با توجه به اینکه کلیه نیازهای کتابخانه در آن سند دیده شده لذا پیشنهاد می کنم آن سند مبنا قرار بگیرد و بنابر نیازهای روز بازنگری و اصلاح شود.

گفتنی است جعفر عبادالله عضوهیات علمی دانشگاه قم، مرتضی محمدی استانی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و محمدحسن عظیمی عضوهیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بصورت مجازی در این نشست شرکت داشتند به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.