به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در سخنرانی شب رحلت شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها در حرم مطهر ایشان با بیان اینکه یکی از شئون حضرت معصومه سلام الله علیه مقام شفاعت است، اظهار کرد: مقام شفاعت یکی از مقام هایی است که برای پیامبر صلوات الله علیه و آله است و در قرآن از آن به عنوان مقام محمود یاد شده است.

وی با بیان اینکه کار در قیامت بسیار سخت می شود، گفت: همه اهل محشر به اضطراب می افتند و مردم به سراغ حضرت آدم می آیند و ایشان مردم را به حضرت نوح حواله می دهد و همینطور هر پیامبر مردم را به پیامبر بعد از خود تا این که همه مردم را به حضرت محمد صلوات الله علیه و آله ارجاع می دهند و حضرت در مقابل باب الرحمان که یکی از درهای عام بهشت است به سجده می افتند و خداوند اجازه میدهند که برخیزند و هر که را می خواهند شفاعت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شفاعت کل مخصوص پیامبر صلوات الله علیه و آله است و در روایت است که هیچ کسی نیست که محتاج به دستگیری نبی اکرم نباشد، افزود: بعد از پیامبر سایرین به اندازه ای که در دستگاه نبی اکرم تقرب دارند اجازه دستگیری و شفاعت داده می شود و در روایت دارد که یک مؤمن به اندازه دو قبیله بزرگ را می تواند دستگیری کند.

وی با بیان اینکه شفاعت مقام تطهیر است و هیچ انسانی تا پاک نشود به بهشت نمی رود، گفت: بهشت وادی توحید و طهارت است و کسی که شفاعت می شود هم باید آمادگی پاک شدن را داشته باشد بنابراین شفاعت برای افرادی است که دست به حضرت داده اند و بیعت کرده اند و آماده شفاعت هستند.

میرباقری با بیان اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله و همه انبیاء مأمورند که امت خود را پاک و تطهیر کنند و از آلودگی ها عبور دهند، گفت: انبیاء برای تطهیر مردم یک برنامه عمل در دنیا داده اند که همان دین است و افرادی که با انبیا راه آمدند و تطهیر شدند یک مرحله دیگری هم دارند که باید از آن هم عبور کنند تا وارد بهشت شوند.

وی با بیان اینکه پیروی از برنامه انبیاء در دنیا مقدمه شفاعت انبیاء در آخرت است گفت: افرادی که در دنیا با انبیاء همراه نمی شوند در آخرت هم شفاعت نمی شوند و تأیید این مطلب این آیه قرآن است که می گوید انبیاء شفاعت نمی کنند مگر افرادی را که خدا از دین آنها راضی باشد و در روایات آمده است که شفاعت برای اهل کبائر است و افرادی که دینشان مورد رضایت خدا است ولی لغزش هایی داشته اند مورد شفاعت قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسانی که دینشان مورد رضایت خدا است اهل بی مبالاتی در دین نیستند، گفت: یکی از نشانه های رضایت خدا از دین انسان ها این است که اهل بی‌مبالاتی نباشد و این افراد مورد شفاعت قرار می گیرند.

وی با بیان این که برخی در اعتقادات اهل افراط و تفریط هستند گفت: برخی شفاعت را به قدری محدود می کنند که می گویند هیچ کس شفاعت نمی شود و همه باید با تلاش خودشان به بهشت بروند و برخی محدوده شفاعت را به قدری باز می گذارند که معتقدند که هر گناهی انجام دهیم انبیاء از ما شفاعت می کنند در حالی که هر دو این ها غلط است.

میرباقری با بیان اینکه در روایات داریم که هیچ انسانی نیست که محتاج شفاعت نباشد گفت: به گونه ای هم نیست که همه گنهکاران شفاعت شوند بلکه باید خدا دینش را بپسندد و اهل بی مبالاتی در دین نباشد.

وی با بیان اینکه انبیاء برای تطهیر امت خود آن ها را به وادی های سخت می برند، افزود: هیچ صحنه سختی نبوده مگر اینکه اول خود انبیاء به آن وارد می شدند و هیچ پیامبری نیست که با عافیت، امت خود را به وادی ایمان رسانده باشد زیرا ایمان از دل فتنه‌های سخت می گذرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برخی گمان می کنند که این فتنه ها عذاب الهی است تصریح کرد: انسان وقتی وارد وادی ایمان می شود شیطان بر سر راه ایمان موانع ایجاد می کند و این عذاب نیست بلکه موانعی است که برای تطهیر انسان در مسیر فتح قرار می گیرد؛ راه فتح همراه با سختی است و باید بایستیم و مقاومت کنیم تا به فتح برسیم.

وی تأکید کرد: وقتی ما در مقابل شیاطین بزرگ و قدرت‌های بزرگ دنیا می ایستیم آنها هم بیکار نمی نشینند و میدان سخت می شود ولی باید بدانیم که این سختی عذاب نیست بلکه فتنه است و تحمل و مقاومت باعث تطهیر می شود.

میرباقری با بیان اینکه اصل شفاعت مال پیامبر صلوات الله علیه و آله است و بعد نوبت به شیعیان کامل می رسد، افزود: شیعیان کامل همان اهل بیت علیهم السلام هستند و حضرت معصومه سلام الله علیها در این قسمت قرار دارند که امام صادق علیه السلام فرمودند قم حرم ما اهل بیت است بنابراین اگر می خواهیم وارد حریم امام شویم باید از باب حضرت معصومه سلام الله علیها وارد شویم.

وی با بیان این که حرم حضرت معصومه سلام الله علیها باب بهشت و یک حرم فوق العاده است، گفت: شفاعت حضرت معصومه شأنی از شئون پیامبر صلوات الله علیه و اله و امیرالمؤمنین علیه السلام است و ایشان منزلتی از شفاعت همه معصومین علیهم السلام را دارند و واسطه هدایت و شفاعت ائمه هستند.