به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار جمعی از اعضای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با اشاره به آیه «اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا» اظهار کرد: انسان وقتی حرفی می زند و یا چیزی را می نویسد باید متقن و مستدل باشد.

وی با بیان اینکه اثر قول سدید اصلاح عمل انسان و آمرزش گناهان است افزود: پژوهش هم باید برای رسیدن به اوج قله علمی و هم برای حل مسائل جاری کشور باشد بنابراین محققان باید در عرصه هایی ورود پیدا کنند که ربطی به مسائل جاری کشور داشته باشد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه پیش ساخته های ذهنی و شرایط زمانی و مکانی در پژوهش نقش زیادی دارد، گفت: پژوهشگر گاهی باید این نقش ها را در پژوهش خود لحاظ کند و پژوهش مسأله‌محور باشد و گاهی هم نباید مسائل پیرامونی را در تحقیق لحاظ کند.

وی با بیان اینکه در قرآن دو واژه تجسس و تحسس در رابطه با تحقیق بیان شده است، گفت: تجسس به معنی اعتماد به ظنون و حرف زدن بر مبنای مظنونات است ولی تحسس به معنی اعتماد به واقعیات و حرف زدن بر اساس واقعیات است.

سعیدی با بیان اینکه پژوهش صحیح با پژوهش مقبول متفاوت است گفت: پژوهشی که با رعایت آداب تحقیق باشد پژوهش صحیح است ولی پژوهش مقبول به نیت افراد بستگی دارد و خداوند اعمال افراد با تقوا را قبول می کند.

وی افزود: پیامبر صلوات الله علیه و اله فرمودند مؤمن وقتی از دنیا برود و یک برگ کاغذ از خود بر جای بگذارد که بر روی آن علمی نگاشته شده است این برگ کاغذ در روز قیامت حجابی بین او و آتش جهنم خواهد شد و خداوند برای هر حرفی که در آن مکتوب شده است شهری وسیع تر از دنیا بلکه هفت مرتبه بیشتر عطا می کند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت یکی از آداب پژوهش را دعای قبل از پژوهش دانست و گفت: پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند «خدایا از علمی که نفعی ندارد به تو پناه می برم» که خوب است پژوهشگران این دعا را قبل از آغاز پژوهش بخوانند.

همچنین حجت الاسلام حمید نگارش مدیر پژوهشگاه امام صادق علیه السلام در این دیدار با بیان اینکه پژوهشگاه امام صادق علیه السلام قطب معرفتی اندیشه ای نیروهای مسلح است اظهار کرد: این پژوهشگاه با قدمت ۴۳ ساله حدود ۳ هزار اثر تولید کرده است که ۱۰ جلد کتاب جهاد تبیین، مجموعه جریان شناسی ها، ۷۰ جلد در بحث سلفیت، احکام سازمانی و موارد دیگر از جمله کارهای پژوهشی برجسته این پژوهشگاه است.