به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد،  در ادامه بیان نکات تفسیری آیات سوره بقره، به آیه ۲۴۷ اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی فرعونیان، موسی(ع) را از رود نیل گرفتند صندوقچه‌ای که حضرت در آن بود را نگه داشتند و حضرت موسی(ع) نیز بعد از نبوت، الواح تورات و زره و شمشیرش را در این صندوقچه می گذارد؛ این صندوقچه احترام ویژه ای در میان بنی اسرائیل داشت.

وی با بیان این که بنی اسرائیل بعد از حضرت موسی(ع) منحرف شدند و با از دست دادن اعتقادات، ضعیف شدند، اظهار داشت: پس از سال ها از وفات حضرت موسی(ع)، خداوند متعال پیامبری برای این قوم مبعوث ساخت به نام اشموئیل که بنی اسرائیل برای قدرت یابی مجدد قوم، از ایشان درخواست انتخاب فرمانده کرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که خداوند متعال، جوانی شجاع، عالم و قدرتمندی به نام طالوت را پیش روی حضرت اشموئیل قرار دادند، اظهار داشت: قرآن کریم می فرمایند؛ « وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا…» پیغمبرشان به آنها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که مبتنی بر آیات و روایات انتخاب امام و رهبر جامعه از آن خداوند متعال است، تصریح کرد: همانطور که در آیه ۳۱ سوره زخرف «…رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ» بیان شده است؛ اگر مردم قرار بود پیغمبر انتخاب کنند، معیارهایی دیگری چون؛ ثروت را ملاک قرار می‌دادند.

وی با تاکید بر این که انتخاب پیامبر و جانشین به دست خداوند متعال است و آیات الهی در این میان به معیارهایی چون؛ علم، قدرت و شجاعت اشاره شده است، تصریح کرد: امور دو قسم است، امور الهی و امور مردمی؛ امور الهی هیچ گاه مشورت پذیر نیست؛ همانطور که در آیه شریفه «وَأَمرُهُم شورى بَينَهُم»؛ ذکر شده است، امور مردمی مشورت پذیر است. خداوند متعال در آیه ۳۶ سوره احزاب تأکید می فرمایند؛ و هیچ مرد و زن مؤمنی در کاری که خدا و رسول حکم کنند اراده و اختیاری ندارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تفسیر آیات سوره بقره با اشاره به این که آوردن تابوب عهد به شرطی برای پذیرش حضرت طالوت توسط بنی اسرائیل قرار گرفت، اظهار داشت: هرکسی ادعا می کند، خدا او را فرستاده و از طرف خدا انتخاب شده‌است، باید معجزه بیاورد؛ لذا طالوت به اذن الهی، تابوب عهد را نزد بنی اسرائیل آورد.

وی در پاسخ به شبهه ضریح بوسی، با تاکید بر این که قرآن کریم در اشاره به تابوب عهد که زمانی محل سکونت حضرت موسی(ع) بود، آن را نشانه الهی و آرامش بخش ذکر می کند، اظهار داشت: آنچه ضریح ائمه اطهار علیهم السلام را آرامش بخش می سازد، حضور اهل بیت علیهم السلام در آن مکان است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر این خداوند متعال به ائمه اطهار علیهم السلام عصمت، علم غیب و کرامت عطا نموده است، اظهار داشت: نگاه ما به آیات الهی پاسخگوی بسیاری از شبهات و سوالاتی است که جوامع در گذر زمان با آن روبرو می شوند.

وی ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام با بیان این که عصای حضرت موسی، تابوت عهد و پیراهن حضرت یوسف و… نزد ائمه اطهار علیهم السلام قرار دارد، تصریح کرد: ائمه اطهار علیهم السلام دو ارث از انبیای الهی می برند، یک ارث معنوی، همچون علم  الهی انبیا و دیگری ارث مادی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: وقتی امام زمان(عج) ظهور می کند، تابوت عهد را آشکار می سازد و بسیاری از اهل کتاب نیز با مشاهده کرامات حضرت، مسلمان می شوند؛ مسیحیان با اقتدای حضرت عیسی(ع) به صاحب الزمان(عج) و بسیاری از یهودیان با مشاهده تابوت مقدس عهد، ایمان می آورند.