به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به رویکرد تهاجمی فرهنگ غربی با بیان این که تمدن غربی فرهنگ خود را با بهره‌گیری از ابزارهای نوین بر دیگر کشورها تحمیل می‌کند، اظهار داشت: زمینه‌سازی ظهور بقیه الله الاعظم(عج)، نیازمند تغییر رویکرد از حالت انفعالی به فعال است.

وی به تاخت‌وتاز جریان نظام فکری غرب و جری شدن آن در نام‌گذاری برای نسل‌های جوامع اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: تمدن غربی با بهره‌گیری از خلأ فعالیت نهادها و مراجع تربیتی جامعه، ضمن بازتعریف ویژگی‌هایی نو برای نسل‌ها، تبعیت از چهره‌ها و سلبریتی‌ها را جزء ویژگی‌های نسل‌ها تعریف می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به گستره تنوع تولیدات اندیشه‌ای فرهنگ غربی برای جهت‌دهی به خاستگاه نسل‌های جوامع اسلامی، با بیان این که تمدن غربی، از بستر تولید کتاب‌های متنوع و متعدد، مدل و الگوی زندگی غربی را در قالب رمان و داستان ارائه می‌کند، خاطرنشان ساخت: در مواجهه با فرزندان باید نوعی آینده‌نگری تعریف نموده، دقت داشته باشیم که فرزندانمان را برای ۳۰، ۴۰ یا حتی ۵۰ سال آینده تربیت نماییم.

تراشیون با تأکید که به مقوله بنیادین تربیت، نمی‌توان نگاه کوتاه‌مدتی داشت، خاطرنشان ساخت: باید نگاه بلندمدت تربیتی را با بهره‌گیری از ظرفیت خانواده، مدارس، رسانه و … عملیاتی نماییم؛ در تربیت نسل‌ها باید ویژگی‌هایی فرهنگ دینی را در نسل‌ها نهادینه سازیم.

وی بر اهمیت تقویت اراده در فرزندان به‌عنوان یکی از رئوس تربیتی فرهنگ دینی تأکید کرد و اذعان داشت: تقویت تاب‌آوری و تحمل فرزندان در برابر مشکلات، امر مهمی است که ناظر به ایجاد و فعال‌سازی ظرفیت‌های درونی افراد دنبال می‌شود.

تراشیون با بیان این که انسان همواره با مجموعه‌ای از مشکلات درهم‌آمیخته با دنیا روبروست، اظهار داشت: نسلی می‌تواند با سربلندی از این سختی‌ها گذر کند که قدرت مقاومت خود را تقویت کرده، در مسیر حل مشکلات و سختی‌ها گام بردارد.

وی تاب‌آوری پائین نسل‌ها را یکی از مهم‌ترین علل و عوامل بدپوششی برخی از بانوان توصیف کرد و اذعان داشت: تغییر نادرست سبک زندگی، منجر به کاهش تاب‌آوری نسل‌ها در مواجهه با سختی‌ها شده است؛ جنب‌وجوش فرزندان در دوران کودکی در عین بالابردن ضریب هوشی، نسلی آموزش‌پذیر و مقاوم در برابر سختی‌ها را تربیت می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به نمونه‌هایی از مردان سخت‌کوش در برابر مشکلات، سردار حاج قاسم سلیمانی را نمونه‌ای از تربیت‌یافتگان تاب‌آور در مقابل مشکلات توصیف کرد و اذعان داشت: اعتمادبه‌نفس و خانواده دوستی از دیگر مؤلفه‌های الزامی برای انتقال به نسل‌هاست؛ دشمن با دوری فرزندان از خانواده زمینه تأثیرپذیری او از رسانه و فضای مجازی را افزایش می‌دهد و او را عملاً به مخاطب مستمر اندیشه‌های خود تبدیل می‌سازد.

وی با بیان این که مدل زندگی غربی بر پایه فردگرایی بنیان نهاده شده، پیوندهای خانواده را نشانه گرفته است، خاطرنشان ساخت: وقتی پدر و مادرها در خانه اختلاف‌هایشان زیاد باشد، فرزندان آرام‌آرام خود را از بستر خانواده دور نموده، در فضایی دیگر آرامش را جستجو می‌کنند.

تراشیون تصریح کرد: مسئولان باید ضمن پرهیز از کشاندن دعواهای سیاسی به متن جامعه، روحیه امید را به جای‌جای اجتماع منعکس نموده، حس امید را در میان آحاد ملت تقویت نمایند.

وی تقویت ارتباط‌های محبت‌آمیز و سرشار از احترام را اصلی مهم در تربیت اسلامی نسل‌ها عنوان کرد و یادآور شد: انسان همواره نیازمند آرامش است؛ لذا پدر و مادر باید محیط خانواده را به محیطی مملو از صمیمیت تبدیل نمایند. محبت به‌عنوان اکسیر آرامش‌بخش خانواده باید در تمام بسترهای جریان داشته باشد. در عین صمیمی سازی محیط خانواده، باید به ارتباطات خانوادگی توجه جدی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در بخش پایانی سخنان خود تعمیق ارتباطات میان اقوام را از برجسته‌ترین راه‌های کاهش حضور نوجوانان و جوانان در فضای مجازی دانست و یادآور شد: برای حفظ سلامت اخلاقی و رفتاری نسل آینده، باید فرزندان را خانواده‌دوست تربیت نماییم.