به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، به مظلومیت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و تنها ماندن دختر رسول‌الله در جامعه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: در مواجهه با اتفاقات باید از تعجب‌کردن بکاهیم و با تفکر و تأمل در ماجرا، به عمق مسائل پی ببریم؛ عاقل هیچگاه تعجب نمی‌کند و همواره با تأمل در عمیق‌ترین لایه‌های مسائل، خود را آماده مواجهه با رویدادها می‌سازد.

وی در ادامه با بیان این که تمام حوادث بعد از رحلت رسول‌الله(ص) قابل‌پیش‌بینی بود، اظهار داشت: در تحلیل اتفاقات بعد از رحلت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله باید توجه نمود که ماجرا، تنها ماجرای درگیری بین جبهه حق و باطل و یا شکل‌گیری تغییر یک‌روزه در جامعه اسلامی نبود؛ ماجرا را نیز حتی نباید با نگاه سیاسی تحلیل نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری تغییرات در جامعه اسلامی بعد از رحلت رسول‌الله(ص) اشاره کرد و اذعان داشت: برخی از دشمنان حضرت زهرا(س) و ولایت مولی الموحدین علی علیه‌السلام، این‌قدر آدم‌های ضعیفی بودند که در دوران جاهلیت، در هیچ فرایندی توان میدان‌داری رویدادهای اجتماعی را نداشتند و به‌نوعی اضعف مردم قوم و قبیله خود بودند. 

وی با اشاره به این که قدرت منافقین و معاندین اسلام، نقش چندانی در جهت‌دهی مردم صدر اسلام از جبهه حق به جبهه باطل نداشت، اظهار داشت: برای شناخت غربت اهل‌بیت علیهم‌السلام باید به انگیزه‌های شکل‌گیری اوضاع ناصواب اجتماعی توجه جدی داشته باشیم.

پناهیان با تأکید بر این که عترت و شناخت سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام همانند آیات الهی قران کریم نیازمند تفکر، تأمل و تعقل است، تصریح کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله کار با عظمتی را که نشأت‌گرفته از عظمت وجودشان بود رقم زدند و نقطه اوج و متعالی را برای حرکت جامعه ترسیم نمودند.

وی سطح تحصیلات شاگردان مکتب رسول‌الله(ص) در ۱۰ سال حضور در مدینه را بسیار والا توصیف کرد و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله شهر مدینه‌ای را درست کردند که آغاز شکل‌گیری آن بر مفهومی به نام مواسات استوار بود. تا با این رویکرد تمام نماد اسلام را در جامعه تجلی داده و به نمایش بگذارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: جبهه حقی که رسول‌الله(ص) تشکیل دادند، نقطه اوج و تعالی داشت که بعد از رحلتشان آحاد امت اسلامی توان حرکت به سمت آن را ازدست‌داده، آرام‌آرام عقب‌نشینی کردند تا مقدمات ظلم به اهل‌بیت(ع) فراهم و برای دشمنان تسهیل گردد.

پناهیان ضمن تأکید بر اهمیت ترسیم شهر مواساتی در جامعه اسلامی، با بیان اینکه امت رسول‌الله(ص) آرام‌آرام از قله معرفت، به سمت دامنه کوه معرفت سوق پیدا کرده اما بر حضور در میانه راه بسنده کردند، اظهار داشت: اگر جامعه‌ای کارهای تعالی‌بخش را انجام ندهد و از رسیدن به اوج و تعالی کوتاه بیاید، گرفتار سقوط در سراشیبی دنیا و خسران در آخرت خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حضور در مجلس روضه و  گریه بر مصائب اهل‌بیت (ع) را نوعی تمنای رسیدن به قله و اوج معرفت تفسیر کرد و خاطرنشان ساخت: کسانی که ریشه‌کن‌شدن ظلم در جهان را تمنا نمی‌کنند و مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل را به‌عنوان دعا و تبری از دشمنان الهی بر زبان جاری نمی‌سازند، جزء خستگان مسیر تعالی‌ و الی الله هستند.

وی اظهار داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بعد از ناله‌هایشان به اهل مدینه فرمودند؛ دیگر ناامنی‌ها را جمع نخواهید کرد؛ همین مدینه‌ای که صدای ناله صدیقه طاهره را جواب ندادند، طولی نکشید ۷۰۰ نفر از تابعین و صحابه رسول‌الله(ص) توسط سربازان یزید در مدینه گردن زده شدند.

پناهیان در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره فتح، با اشاره به این که مراسم اربعین حسینی اوج تجلی رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ است، اظهار داشت: راحت‌طلبی امت رسول‌الله(ص) از زمان عدم همراهی با جیش اسامه آغاز شد؛ به‌گونه‌ای که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در خطبه‌هایشان به راحت‌طلبی امت اشاره می‌کنند.