به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت الله محمدرضا مدرسی یزدی، امشب در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت و دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به روایت «مَن تَعَلَّمَ للّه‏ وعَمِلَ للّه‏ وعَلَّمَ للّه‏ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما»، با تأکید بر این که تاریخ امامیه از زمان ائمه علیهم‌السلام تا به امروز متصلا مشحون از علمای بزرگ و تأثیرگذار بوده است، اظهار داشت: در میان علما، برجستگی‌های خاص برخی از ایشان در مقام بروز آشکارتر و روشن‌تر است.

وی در ادامه ضمن اشاره به تفاوت ظهور و بروز ویژگی‌های شخصیتی و قابلیت‌های علما، توجه به متغییرهای زمانی را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل بروز تجلیات توصیف کرد و گفت: زمان‌های متعدد، اقتضائات گوناگونی دارد. یکی از متغییرهایی که تأثیر بسزایی در بروز استعدادها و شخصیت‌های علما دارد، متغیرهایی است که همراه زمان  آشکار و پدیدار می‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که وقتی به روایات و بیانات معصومین علیهم‌السلام رجوع می‌کنیم، می‌بینیم نسبت به اقتضای زمان عنایت ویژه‌ای وجود دارد، اظهار داشت: از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله نقل شده که می‌فرمایند؛ «عَلَى العاقِلِ أن يَكونَ بَصيرا بِزَمانِهِ»؛ شایسته است که مؤمن عاقل بصیر به زمان باشد.

وی به روایاتی از امام محمدباقر و جعفر صادق علیهماالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: در روایات اسلامی آمده؛ رحمت خدا بر آن فردی كه زبانش را نگه بدارد و زمانش را بشناسد و راه و روش درست را بپيمايد؛ در این روایت مقصود شناخت اجتماعی، سیاسی و دینی است. یعنی انسان‌هایی که در مسیر تاریخ قرار دارند و بر حسب شرایط متغیر با شرایط گوناگون مواجه می‌شوند، باید توجه داشته باشند که در چه شرایطی حضور دارند تا با دشمنان مقابله نموده، مفاسد را از بین ببرند.

استاد حوزه علمیه، به برخی از اسناد روایی دررابطه‌با اهمیت توجه به اقتضائات زمانه اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت آیت الله مصباح یزدی، العالم به زمانه بودند؛ عالم زمان، هیچگاه گرفتار شبهه‌ها و فتنه نمی‌شود و در عین اینکه خود، راه را پیدا می‌کند، می‌تواند راهبر دیگران هم باشد.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی علاوه بر ویژگی‌های متعددی که داشتند، زمان‌شناس و فرصت‌شناس قهاری بودند و فرصت‌هایی که خداوند متعال و جامعه در اختیار او قرار می‌داد را می‌شناخت و از آنها استفاده می‌کرد؛ آیت‌الله مصباح با بازشناسی و تشخیص عمیق نیازها و ریشه‌یابی آنها، وارد میدان پاسخ به نیازها می‌شد.

عضو فقهای شورای نگهبان به تلاش‌های فاخر و علمی علامه مصباح یزدی در مقابله با امواج لیبرالیسم، امپریالیسم و کمونیسم اشاره کرد و اذعان داشت: آیت‌الله مصباح یزدی تلاش علمی فاخری را در پاسداری از سنگرهای ایدئولوژِی اسلام رقم زده و در دفاع از جبهه حق و اسلام مقالات ارزشمندی را مقابل نظریات نوی دین ستیزانه نگاشتند.

وی ضمن اشاره به رویکرد لیبرالیسم و سکولاریسم در دین‌زدایی از مسائل اجتماعی، افزود: علامه مصباح یزدی با تشخیص درست زمان و نیازها، با تمام قوا در میدان عمل وارد شدند و تااندازه‌ای که قدرت داشتند، اندیشمندان را با خود همراه ساخته و وارد صحنه پاسخ به نیازهای معرفتی جوامع شدند.

مدرسی یزدی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را از خدمات ارزشمند و باقیات الصالحات علامه مصباح یزدی (ره) توصیف کرد و با بیان این که راه خدا و درب‌های رحمت الهی همیشه باز است، ابراز داشت: استاد آیت‌الله مصباح یزدی، دربردارنده معیارها و میزان‌های استاد فاخری‌ست که در بیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بدان اشاره شده است. امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِي الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِي أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِي فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِي ذَاتِ عُقُولِهِمْ، فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ يَقَظَةٍ فِي [الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ] الْأَبْصَارِ وَ الْأَسْمَاعِ وَ الْأَفْئِدَةِ …».

وی افزود: خداوند كه نعمت‌های او گران‌قدر است، در دوره‌های مختلف روزگار و در دوران جدايى از رسالت؛ بندگانى داشته كه با آنان در گوش جانشان زمزمه می‌کرد و در درون عقلشان با آنان سخن می‌گفت آنان چراغ هدايت را با نور بيدارى در گوش‌ها و دیده‌ها و دل‌ها برمی‌افروختند. کسانی که خداوند متعال در گوش جانش با او زمزمه می‌کند، مصباح تاریکی‌ها و راهبر بیابان‌های حیرت و سرگردانی هستند.

*جمهوری اسلامی گوهر گران‌بهای ایران را از حلقوم استعمارگران بیرون کشیده است

مدرسی یزدی در ادامه با اشاره به فتنه‌های اخیر کشور، اظهار داشت: همواره باید به یاد داشته باشیم که گوهر گران‌بهای جمهوری اسلامی، این کشور و ملت را از حلقوم استعمارگران بیرون کشیده است و دست‌های ناپاک و پنجه‌های خون‌آلود استکبار را کوتاه نمود. دشمن کینه‌توزی که لقمه ایران از چنگ آن خارج شده آرام نخواهد گرفت.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر این که انسان بدون زحمت و تحمل و رنج‌ها قطعاً نمی‌تواند به سعادت رسد، اظهار داشت: همان‌طور که عالم و پزشک متخصصی و مهندس عالی‌مقام، بدون تلاش موفق نمی‌شوند، قطعاً جامعه نیز برای پیشرفت همه‌جانبه باید از بستر مشکلات و سختی‌ها عبور کند.

وی یادآور شد: هر عاقلی باید عارف به زمان بوده، دوست و دشمن را به‌درستی تشخیص داده، روش‌هایی که در برابر دشمن به کار می‌گیرد را خوب بشناسد و با فرصت شناسی و زمان‌شناسی درست، دشمنان را منکوب سازد.

مدرسی یزدی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به فضای مجازی با بیان این که اگر اندکی غافل شویم، دشمن از بستر تبلیغات در فضای مجازی روز را شب و شب را روز نشان خواهند داد، تصریح کرد: هوشیاری و هوشمندی آحاد ملت را باید ارتقا داد، تا ناخواسته اجازه ورود هر پلیدی به‌عنوان غذای روح را ندهند.

وی ضمن اشاره به روایت «عَجَبٌ لِمَن يَتَفَكَّرُ في مَأكولِهِ كَيفَ لا يَتَفَكَّرُ في مَعقولِهِ»، خاطرنشان ساخت: امام حسن علیه‌السلام می‌فرمایند؛ در شگفتم از كسى كه درباره خوراك جسم خود می‌اندیشد، چگونه درباره خوراك فكر خود نمی‌اندیشد؟.

مدرسی یزدی قدرت ایمان، بصیرت و زمان‌شناسی ملت و هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را مهم‌ترین عامل شکست و خنثی‌شدن توطئه فراگیر و سهمگین دشمن توصیف کرد و اظهار داشت: آیت‌الله مصباح یزدی چراغی فرا راه مردم و طلاب بود که همه وجودش همچون شمع می‌سوخت تا حوزه و فضلا و طلاب آگاه بوده، دانایی خود را به تمام جامعه سرازیر و نورافشانی نمایند.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت الگوبرداری از روش و منش علمای سلف به‌ویژه آیت‌الله مصباح یزدی تأکید کرد و ابراز داشت: تبیین اخلاق و عمل آیت‌الله مصباح یزدی یکی از بهترین روش‌های تربیت نسل‌هاست. ایشان همه کارهای خود را برای رضای الهی انجام داد و اخلاص برای خدا داشت و خداوند متعال نیز او را مخلص قرار داد.