به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه در توصیف اصحاب رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، گفت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این خطبه ضمن اشاره به جهاد، مقاومت و شهادت در صدر اسلام، اخلاص در میان اصحاب پیامبر اعظم(ص) را مهم‌ترین پایه پیروزی‌های دین الهی توصیف کردند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: در این جنگ‌ها ملاک و میزان در نبردها، مسیر مبتنی بر اعتقادی بود که انتخاب کرده بودند؛ حضرت در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه جهاد را مسیر روشن و شاهراه حق که بر ایمان می‌افزود و همواره تسلیم امر الهی بودند، یاد نمودند.

وی با بیان این که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام صبر بر دشواری‌ها و مشکلات فراوان صدر اسلام و جدیت بر جهاد مقابل دشمن را از ویژگی‌های صدر اسلام یاد می‌کند، اظهار داشت: حضرت می‌فرمایند؛ «وَ لَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الْآخَرُ مِنْ عَدُوِّنَا يَتَصَاوَلَانِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَيْنِ يَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا»، گاهى يکى از ما با فرد ديگرى از دشمن به‌صورت دو قهرمان با هم نبرد می‌کردند؛ به‌گونه‌ای که هر يک می‌خواست کار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به او بنوشاند.

حسینی قمی ضمن اشاره به این که امام(ع) در این خطبه پیروزی‌ها و شکست‌ها در جهاد را متذکر می‌شوند تصریح کرد: «صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْكَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا النَّصْرَ حَتَّى اسْتَقَرَّ الْإِسْلَامُ مُلْقِياً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ»، وقتی خداوند متعال تجلی صداقت را در میان مسلمانان که برای خدا و آزادی از دست کفر مبارزه می‌کردند را دیدند؛ دشمنان را ذلیل کرد و خداوند ما را پیروز نمود تا اسلام مستقر گردید.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که سنت الهی تغییرناپذیر است، خاطرنشان ساخت: تا یک ملت خود حرکت نکنند، خداوند متعال هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد و این مهم از سنت‌های الهی است؛ صداقت در مسیر الهی مهم‌ترین پایه پیروزی مؤمنین است؛ قطعاً اگر انبوه جمعیتی که همراه رسول‌الله صلی اله علیه و آله بودند، صداقت نداشتند، خداوند متعال پیروزی را بر ایشان نازل نمی‌کرد.

حسینی قمی افزود: در ۱۹ دی که سالروز حماسه بزرگ انقلاب اسلامی است، مردم خواستند و صادقانه به میدان آمدند و برای خدا قدم برداشتند و از این که به مرجع بزرگ توهین شده بود، به خشم آمده بودند که بعدها چهلم‌هایی برگزار شد و همه صادقانه برای رضایت الهی آمده بودند. خداوند متعال اگر صداقت در امتی را مشاهده کند آنها را پیروز نبردها خواهد کرد و اگر روزی جامعه‌ای صداقتش را کم کند به همان اندازه نصرت الهی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی صداقت را مهم‌ترین پایه پیروزی تمام انبیا و اوصیای الهی توصیف کرد و با بیان این که سختی‌های و دشواری‌هایی که انبیای الهی و امت ایشان درک کردند در مسیر کشف صداقت بود، خاطرنشان ساخت: این که خداوند متعال پیامبران را با معجزه پیروز نمی‌کردند، نشان‌دهنده اهمیت عینیت‌بخشی دنیایی صداقت در مسیر و آزمونی بزرگ است؛ معجزه استثناست و قرار نیست همه‌جا معجزه شده؛ «وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرًا أَبَابِيلَ» صورت بگیرد.

حسینی قمی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از دعای ندبه، ابتلائات را از برجسته‌ترین امتحانات الهی دانست و با اشاره به این که وقتی حضرت ابراهیم(ع) از سنگین‌ترین آزمون‌ها پیروزمندانه عبور کردند، به مقام نبوت و امامت امت نائل آمدند. اظهار داشت: زندگی زاهدانه و اسیر دنیا نبودن انبیای الهی، پذیرش آنان و علم خدا به وفای آنها، ایشان را مورد قبول ویژه قرار داد و خداوند متعال آنها را با قرب به خود، نام نیک، نزول ملائکه، ارتباط وحیانی و علم زیاد، وسیله ارتباط و واسطه شدن بین خالق و مخلوق و رسیدن به رضوان خدا قرار دادند.

وی به سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و صداقت ملت ایران در طی مسیر الی الله اشاره کرد و با بیان این که هیچ‌کس حتی احتمال پیروزی و موفقیت با دستان خالی در مقابل رژیم تا دندان مسلح ستم‌شاهی ۲۵۰۰ساله را نمی‌داد، اظهار داشت: مردم راست گفتند و منیتی در کار نبود و همه برای خدا آمده بودند و این اخلاص، ایمان، صداقت و تحمل سختی‌ها و شکنجه‌ها مهم‌ترین پایه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تأکید کرد: تا زمانی که مردم صادقانه از نظام، امام، رهبر و آرمان‌هایشان حمایت کنند و در صحنه باشند، به تعبیر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام همان پیروزی است؛ خداوند متعال با کسی تعارف ندارد و به کسی تضمین نداده است؛ اگر اخلاص، صداقت و نگاه الهی کم شود، به همان مقدار نصرت الهی کاهش پیدا خواهد کرد.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت ثبات قدم در صداقت و اخلاص، سلسله مشکلات و گرفتاری‌های حاکم بر جامعه را نشان‌دهنده کاهش اخلاص و صداقت در جامعه به‌ویژه در میان مسئولین توصیف کرد و اذعان داشت: برخی می‌خواهند یوم‌الله‌های انقلاب فراموش شود؛ تا تأثیر اخلاص و صداقت‌ها بر افزایش حمایت‌های الهی را مخفی کنند.