به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله میرباقری، شب گذشته در محفل جشن میلاد امام سجاد علیه السلام در شبستان امام خمینی(ره)، صلوات بر وجود مقدس نبی مکرم اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام را افضل ادعیه دانست و با اشاره به این‌که دعایی برتر و مستجاب‌تر از ذکر صلوات بر اهل‌بیت علیهم‌السلام نداریم، اظهار داشت: حقیر دیدن خود و غنی دیدن خداوند متعال نخستین گام عرض ارادت و قرار گرفتن در وادی دعاست.

وی بابیان این‌که غفلت از غنای حضرت حق و فقر خودمان، ما را از اثربخشی دعا بازمی‌دارد، اظهار داشت: اگر با ادعیه معصومین علیهم‌السلام مأنوس شویم، وسعت رحمت  الهی را درک خواهیم کرد. دعا و خضوع و تواضع در برابر حضرت حق، روح عبادت است.

میرباقری در ادامه اعراض از دعا را نوعی استکبار در مقابل ذات اقدس الهی توصیف کرد و با تأکید بر این‌که هركسی به ثواب عظيم صلوات ميل نشان ندهد، جاهل و مغرور است، اظهار داشت: انسان به هر شأنی از شئون امام(ع) که سلام می‌کند و بدان تواضع نشان می‌دهد، از همان شأن پاسخ آن را دریافت می‌کند؛ در صلوات شعبانیه که شئون اهل‌بیت علیهم‌السلام تفصیل داده‌شده، از تمام خصوصیت‌های امام(ع) دریافتی نصیب انسان می‌شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بابیان این‌که خداوند متعال آنچه به عالم می‌دهد به دست وجود مقدس نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله است، خاطرنشان ساخت: به اذن الله ملائکه کارگزاران اهل‌بیت علیهم‌السلام در روزی‌رسانی به مخلوقات الهی هستند و همه عالم از صلوات برخوردار و متنعم می‌شوند.

وی ضمن اشاره به تعابیر زیارت جامعه کبیره در رابطه با صلوات با تأکید بر این‌که ولایت و محبت در وجود انسان، موجب پاکی و گوارا شدن اخلاق می‌شود، تصریح کرد: اگر کسی به حقیقت صلوات دست پیدا کند، طینتش پاک و نفس او تزکیه و موجب رشد خواهد شد؛ چراکه صلوات کفاره گناهان قرار می‌گیرد.

میرباقری ضمن اشاره به روایتی از امام رضا علیه‌السلام با تأکید بر این‌که اگر کسی قدرت ندارد کفاره گناهانش را بدهد، بر وجود نبی مکرم اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام زیاد صلوات بفرستد، خاطرنشان ساخت: صلوات بر اهل‌بیت علیهم‌السلام ریشه گناهان را خشک می‌کند.

وی بابیان این‌که آثار لذت گناه را باید با سختی عبادت برطرف نمود، یادآور شد: در روایات اسلامی صلوات خداوند متعال بر وجود مقدس نبی مکرم اسلام موجب رفعت درجه می شود و مقامات بالاتری بر حضرت مترتب می‌سازد؛ صلوات ما نیز که تواضع، خشوع و اعتراف به مقام والای نبی مکرم اسلام است؛ همچون سجده ملائکه بر حضرت آدم استکبار، خودپسندی و توهمات نفسانی را در انسان از بین می‌برد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به آیه شریفه « إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ»، بابیان این‌که تواضعی که در صلوات است، بیش از تواضع سجده ملائکه بر حضرت آدم(ع) است، اظهار داشت: صلوات بر وجود مقدس حضرت محمد و آل محمد(ص) خشوع در برابر خداوند متعال و اعتراف به مقامات الهی است که بارها و بارها توسط ملائکه تکرار می‌گردد.

میرباقری بابیان این‌که صلوات خشوع در برابر نبی مکرم اسلام و عین عبادت است که طهارت نفس را در پی دارد، اظهار داشت: همه تواضعی که انسان می‌تواند در برابر ذات اقدس الهی رقم بزند، در صلوات بر محمد و آل محمد صلی‌الله علیه و آله نهفته شده است.

وی به فرازهایی از صلوات شعبانیه اشاره کرد و بابیان این‌که برکت و عنایت را از همان شأنی که صلوات بر آن فرستاده‌ایم، دریافت خواهیم کرد، یادآور شد: صلوات قلب انسان را از وادی معصیت و گناه که تجلی تسلیم در برابر وسوسه‌های شیطانی و نفسانی است، به وادی عمران قلب رهنمون می‌سازد.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت علیهم‌السلام، مواسات را ثمره صلوات دانست و بابیان این‌که اگر جامعه‌ای اهل صلوات، خضوع و خشوع شد، دشمنی‌ها را به اخوت و رحمت تبدیل خواهند نمود، تصریح کرد: کسانی که اهل صلوات و محبت به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله باشند، خودشان به هم وصل می شوند، نسبت به یکدیگر الفت و محبت پیدا می کنند و اهل مواسات خواهند بود.

وی بر اهمیت توجه به مقام والای صلوات تأکید کرد و اذعان داشت: حقیقت مقام صلوات این است که انسان تمام وجودش فقر می‌شود و همه افتقارش صلوات خواهد بود. تمام وجود انسان اعلام افتقار و تواضع در برابر خداست و همه خواسته‌هایش ذیل صلوات تعریف می‌گردد.

میرباقری تصریح کرد: رزق مهم ماه شعبان مقام صلوات است و اگر کسی در این ماه به مقام صلوات برسد، کل مناجات شعبانیه را درک و توفیق دستیابی بر مقامات آن را خواهد داشت.