به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در ابتدای آیین ترتیل خوانی قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت در بیان نکات تفسیری جزء ۲۳ قرآن کریم پیرامون موضوع خانواده اظهار کرد: خداوند درآیات جزء ۲۳ به یکی از آزمایش های بزرگ حضرت ابراهیم علیه السلام اشاره می کند که در بسترخانواده اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اولیاء الهی همواره برای داشتن فرزند دعا می کردند و از خدا طلب فرزند می کردند، گفت: اولیاء خدا فرزند را از مصادیق باقیات الصالحات می دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بعد از سال‌ها انتظار حضرت زکریا برای فرزند، به او بشارت داده شد که خداوند به تو فرزندی عطا می کند که نامش یحیی است و ایشان با روزه در قبال این نعمت شکرگذاری کردند، افزود: امام کاظم علیه السلام فرمودند اگر خداوند خیر بنده ای را بخواهد او را تا قبل ازاینکه فرزندان و نسل خود را ببیند نمی میراند.

وی با بیان اینکه از نگاه قرآن فرزند هزینه نیست بلکه سرمایه است، گفت: قرآن در سوره بقره فرزند را ذخیره ای برای آخرت عنوان کرده و می فرماید برای خود ذخیره ای از پیش بفرستید و فرزند ذخیره ای است که انسان برای آخرت از خود به جای می گذارد.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه خداوند در آیه ۳۰ سوره «صاد» وقتی به یکی از پیامبران فرزندی عطا می کند از این فرزند به عنوان هدیه یاد می کند، افزود: خداوند می فرماید ما به داوود، سلیمان را هدیه دادیم چراکه او بنده خوبی بود؛ فرزند صالح هدیه و ذخیره ای برای آخرت است ولی متأسفانه در فرهنگ غربی فرزند را هزینه به حساب می آوردند و از فرزند آوری خودداری می کنند.

وی ابراز کرد: پیامبر(ص) فرمودند آدم وقتی می میرد پرونده اعمالش بسته می شود مگر از سه ناحیه، اول فرزند صالحی که برای او دعا کند، دوم علمی که پس از او مردم از آن بهره ببرند و سوم بنای خیر و صدقه جاریه ای که از خود به جای گذاشته باشد که به نفع عموم مردم باشد.

استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه حضرت ابراهیم علیه السلام سال‌ها برای فرزند آوری دعا کردند و در سنین پیری خداوند به ایشان فرزندی عنایت کرد، گفت: اسماعیل دوران طفولیت را پشت سر گذاشت و به سن نوجوانی رسید که ابراهیم علیه السلام در خواب دید درحال ذبح فرزندش اسماعیل است و این خواب دو مرتبه تکرار شد و ایشان یقین کردند که این مأموریت خدایی است.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم علیه السلام این خواب را با فرزندشان اسماعیل در میان گذاشتند و اسماعیل هم پاسخی داد که نشان داد فرزند پیامبر خدا است و گفت پدر جان آنچه خدا به تو امر کرده اجرا کن و انشاء الله من را از اهل صبر خواهی یافت.

حاج ابوالقاسم با بیان اینکه حضرت ابراهیم اسماعیل را برای قربانی کردن آماده کردند و بر روی خاک خوابانیدند و آماده شدند که سر از تن پسر جدا کنند ولی هرچه کارد را بر گلوی اسماعیل فشردند کارد نبرید؛ سپس ندا رسید که ابراهیم تو به وظیفه خود عمل کردی و ما گوسفندی را فرستادیم تا بجای فرزند قربانی کنی و این سنت باقی بماند.

وی با بیان اینکه آنچه از این آیات استفاده می شود این است که خانواده وسیله ای برای آزمایش انسان است خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید مال و فرزندان شما وسیله آزمایش هستند و امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند نگویید خدایا ما را آزمایش نکن زیرا هیچ کسی نیست مگر اینکه بستر آزمایش بر سر راه او هست بلکه بگویید خدایا آزمایش های گمراه کننده را بر سر راه من نیاور.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این آزمایش فقط برای ابراهیم و اسماعیل نبود بلکه برای هاجر هم بود، گفت: شیطان به سراغ هاجر رفت تا مانع از این کار شود و وسوسه کرد که ابراهیم می خواهد فرزندت را ذبح کند، او گفت مگر می شود پدری سر فرزندش را ببرد، شیطان گفت ابراهیم معتقد است که این کار فرمان خدا است؛ هاجر پاسخ داد اگر فرمان خدا است باید انجام شود و اینگونه در این آزمایش سربلند بیرون آمد.

وی با بیان اینکه مادران شهدا هاجرهای زمان ما هستند که از فرزندان خود در راه خدا گذشتند گفت: آزمایش در بستر خانواده متنوع و زیاد است و گاهی بد اخلاقی زن یا مرد وسیله ای برای آزمایش طرف مقابل است و قرآن می فرماید بر بداخلاقی همسر تحمل بخرج دهید و با همسرتان رفتار پسندیده داشته باشد و اگر مایه ناراحتی شما است چه بسا در این صبر و تحمل خداوند به شما پاداش های بزرگی عنایت کند.

حاج ابوالقاسم ابراز کرد: مرحوم کاشف الغطاء یکی از علمای امتحان شده است، همسرشان با ایشان بد رفتاری می کرد و برخی از شاگردان می گفتند که چرا این زن را طلاق نمی دهید ولی ایشان می گفتند صبر بر بداخلاقی این همسر مایه رشد و امتحان من است.

وی با تأکید بر اینکه گاهی مخالفت با خواسته غیر شرعی فرزندان عرصه آزمایش است، گفت: حضرت ابراهیم علیه السلام به ما آموختند که نباید محبت به فرزند و خانواده باعث شود که امر خدا را زیرپا بگذاریم.