به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  آیت اله سیدمحمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به آیه ۶۷ سوه توبه اظهار کرد: یکی از ویژگی های منافقین است که اخلاق و اعتقاد وارونه‌ای دارند و خاستگاه وارونگی و انحرافشان این است که خدا را فراموش کردند.

وی با بیان اینکه فراموشی خدا به معنای فراموشی اطاعت خدا است، گفت: منافقان چون این فراموشی را عمدا انجام دادند خداوند هم آنها را به حال خودشان واگذار می کند.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه فراموشی به این معنی است که انسان خدا را در امورات زندگی فردی و اجتماعی خود به حساب نیاورد و دیگران را به حساب آورد، گفت: منافق سعی می کند کفار، معاندین و ضد انقلاب را از خود راضی کند ولی نسبت به خدا و اهل بیت و انقلاب و ارزش ها و خون شهدا هیچ ارزشی قائل نیست.

وی با بیان اینکه ریشه رفتار منافقان به خاطر فاسق بودنشان است، گفت: منافقان اگرچه که ظاهر موجهی دارند ولی از ایمان خدا محروم و از دایره دین خارج هستند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه خداوند در آیه ۷ سوره توبه نشانه هایی برای شناخت منافقان به ما می دهد، گفت: منافقان در همه زمان ها به ویژه وقتی حق اوج می گیرد پیدا می شوند و در عصر ما نیز چهره و پوشش جدید به خود گرفته اند و با تشویق به فساد، فحشا و بی بندوباری، قانون شکنی و بخل و سایر اوصافی که بیان شد مدعی ایمان هم هستند و به دیگران انتقاد هم می کنند.

وی در خطبه دوم  با بیان اینکه امروز آخرین روز ماه مبارک رمضان است، گفت: عاجزانه و ملتمسانه به خداوند عرض می کنیم خدایا اگر تا این لحظه از ما راضی نشده ای همین لحظه رضایت خود را شامل حال ما بگردان و این ماه رمضان را آخرین ماه رمضان عمر ما قرار مده.

ارتش باید در آمادگی کامل و مایه ترس دشمن باشد

امام جمعه قم با بیان اینکه عده ای از فرماندهان ارشد ارتش به مناسبت روز ارتش با مقام معظم رهبری دیدار کردند، افزود: در این دیدار رهبر معظم انقلاب با استناد به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر درباره سپاه اسلام که فرمودند نیروهای مسلح حصارهای مستحکم ملت هستند تأکید کردند که این جایگاه بزرگ مسئولیت های سنگینی به همراه می آورد با استناد به آیه ۶۰ سوره انفال فرمودند ارتش باید در آمادگی همیشگی در برابر دشمنان خدا و ملت و مایه ترس دشمنان خدا و ملت باشد.

وی با بیان اینکه امسال هم مانند سال‌های قبل دانشجویان در ماه مبارک رمضان به دیدار رهبر معظم انقلاب رفتند، گفت: دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب جدا از جو خاص و مثال زدنی اش به خاطر بیان بی واسطه مشکلات با لحن و صراحت جوانان حاوی نکات تأثیرگذاری در فضای کلان کشور در حوزه های مختلف گفتمانی و فرهنگی است و رهبر عزیز به سؤالات جوانان پاسخ می دهند.

یکی از وظایف دانشگاه، تربیت نیروهای برجسته، صالح و مفید برای اداره کشور است

آیت الله سعیدی با بیان اینکه رهبر به واسطه امید و اعتمادی که به قشر دانشجو دارند این فرصت را در اختیار فعالان دانشجویی قرار می‌دهند تا در کنار نقدها، راهکارهای خود را برای عبور از بحران های جامعه ارائه کنند، افزود: واقعیت این است که دانشجو هم در زمان حال و هم نسبت به آینده کشور نقش آفرین است و یکی از وظایف مهم دانشگاه، تربیت نیروهای برجسته، صالح و مفید برای اداره کشور است.

وی با تأکید بر اینکه انتظار از دانشگاه این است که محل جوشش دو جریان علم و تحقیق و آرمان خواهی، آرمان گرایی و هدف گذاری سیاسی و اجتماعی باشد گفت: جنبش دانشجویی در کشور ما همواره ضد استبداد، استکبار واختناق بوده و به شدت عدالت خواه است و اگر کسی مدعی جنبش دانشجویی باشد و این ویژگی ها را نداشته باشد صادق نیست.

امام جمعه قم با بیان اینکه جنبش های دانشجویی از سال ۱۳۴۲ و بعد از آن همه جا دوشادوش روحانیت وجود داشته است، گفت: تشکل داشجویی حزب به معنای متداول دنیا نیست زیرا احزاب سیاسی رایج دنیا تشکیلاتی هستند که برای رسیدن به قدرت به وجود آمدند ولی تشکل های دانشجویی مطلقا برای کسب قدرت به وجود نمی آیند بلکه برای رسیدن به آرمان ها به وجود می آیند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با دانشجویان به دوگانه ای زیبا اشاره داشتند، افزود: ماه رمضان برای جوانان مصداق بهار در بهار است زیرا جوانی بهار عمر است؛ این دوگانه زیبا در دفاع مقدس نیز زمینه و فرصت عروج و تعالی برای همه رزمندگان را فراهم کرده بود ولی جوانان از فرصت تعالی بیشتری برخوردار بودند و چنان اوج گرفتند که امام راحل با عمری سلوک و عرفان به این ها قبطه می خورد.

جوانان با استفاده از قرآن و نهج البلاغه بر روی مسائل کشور تدبر کنند

آیت الله سعیدی با بیان اینکه جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج البلاغه و آثار اندیشمندانی نظیر بهشتی، مطهری و مصباح روی مسائل مختلف تعقل و تدبر کنند، گفت: رهبر انقلاب یکی از مبانی مهم فکری و دینی را انتظار فرج عنوان کردند به این معنی که همه سختی ها با کار، تلاش و توکل قابل برطرف شدن است و غلبه مستضعفین  بر مستکبرین وعده قطعی خداوند است و ما این وعده را در پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه پاسداران است این مناسبت را به سپاهیان تبریک گفت و افزود: سپاه در سایه روحیه انقلابی و معنویتی که از امام راحل می جوشید و همه جوانان رزمنده را سیراب می کرد توانست نقش تعیین کننده ای را در دفع حمله ایادی استکبار به کشور ایفا کند و درس ماندگاری را به دشمنان بدهد و حفظ نظام اسلامی را تضمین کند.

سپاه مولود مبارک و عامل تحقق شعارهای انقلاب اسلامی است

امام جمعه قم با بیان اینکه سپاه مولود مبارک انقلاب اسلامی و در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده ای بی سابقه است، گفت: سپاه توانست شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی مانند ایستادگی در مقابل همه مستکبران، غلبه خون بر شمشیر و حمایت از مستضعفین را محقق کند و عینیت بخشد.

وی در پایان به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: رهبر می فرمایند بهترین شکل برخورد با منکرات از طریق مردم تذکر زبانی است، تأثیر امر و نهی زبانی از تأثیر مشت پولادین حکومت ها بیشتر است و اگر همه آحاد مردم این کار را انجام دهند هیچ منکری نمی تواند در برابر آن مقاومت کند.