به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، سعید محمدی روز گذشته در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس بانوی کرامت که در سالن محراب حرم مطهر انجام شد، با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از فعالان نان کامل در قم گفت: در چند دهه گذشته در بحث نان غفلت صورت گرفته و سبوس به تدریج از نان حذف شده و فرهنگ غلطی ایجاد شده که نان هر چه روشن تر باشد با کیفیت تر است در حالی که سفیدی نان به خاطر سبوس کمتر آن و ارزش غذایی پایین تر نان است.

وی با بیان اینکه استان های قم، مرکزی و اصفهان در بحث ترویج پخت نان کامل پیشگام هستند، گفت: یکی از دلایل بسیاری از بیماری ها که مردم دچار آن هستند مانند کم خونی، مشکلات کبد، ضعف اعصاب و سرطان های سیستم گوارش حذف سبوس از آرد است.

مدیرکل غله استان قم با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۱ با تشکیل قرارگاه نان کامل در استان قم ۵ واحد نانوایی با صورت آزمایشی پخت نان کامل را آغاز کردند، گفت: در حال حاضر به بیش از ۳۰ واحد نانوایی در استان قم نان کامل می پزند و امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده و همکاری مسئولان استانی همه ۸۷۰ واحد نانوایی که مشغول به فعالیت هستند نان کامل پخت کنند.

وی با بیان اینکه هر ۵ کارخانه تولیدی آرد در قم پای کار هستند، گفت: یک کارخانه خط تولید آرد صد درصد کامل در استان وجود دارد که  امتیاز بزرگی در استان است و بسیاری از هزینه های نانواها را کمتر می کند.

محمدی با تأکید بر اینکه مردم رغبت زیادی به مصرف نان کامل ندارند و این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، افزود: انتظار ما از رسانه های بیشتر است تا به تبلیغات وسیع تر مردم به سمت مصرف بیشتر نان کامل بروند.

در ادامه مدیر کل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه این شرکت در راستای تأمین کالاهای اساسی از جمله گندم فعالیت دارد، گفت: در بحث افزایش کمیت و کیفیت آرد مصرفی در سه استان قم، اصفهان و اراک اقدامات خوبی انجام شده و به دنبال این هستیم که در کل کشور بتوانیم این کیفیت را افزایش دهیم.

همچنین ضیایی مدیرکل غله استان اصفهان و ملکی مدیرکل غله استان مرکزی نیز به بیان دیدگاه های خود پرداختند و بر تأمین سلامت مردم از طریق ارائه آرد سبوسدار و پخت نان کامل تأکید کردند.

در ادامه حق ویسی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ما در کشور بالای ۵۳۰ نوع نان داریم، گفت: بنا بر آمار جهانی ایرانی ها ۳۵ درصد مواد غذایی مصرفی خود را دور می ریزند بنابراین یکی از اهداف ما جلوگیری از دور ریز نان است.

وی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ در ایران در دو جنس زن و مرد به شدت افزایش پیدا کرده است گفت: دریافت فیبر بالا که در نان سبوسدار است از این سرطان پیشگیری می کند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه ویتامین ب۱ و سبوس که در نان کامل وجود دارد به جامعه آرامش می دهد و مصرف دارو را کاهش می دهد، افزود: نان کامل نانی است که سبوسش کم گرفته می شود و مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیوم، آهن و روی که کمک به سیستم ایمنی بدن می کند را دارا است.

همچنین امامی مدیر آکادمی ملی نان ایران با بیان اینکه این آکادمی از دو سال قبل شروع به کار کرده و مخاطبین آن نانوایان شاغل دراتحادیه های نانوایی و دانشجویانی که به این صنف علاقه دارند است گفت: با توجه به تعامل با سازمان فنی و حرفه ای شاغلان فعلی صنف نانوایی را دعوت کردیم که از نظر مهارتی باز آموزی شوند که این دوره ها از شهرریور ماه در کل کشور با یاری مدیران کل غله اجرایی خواهد شد.

وی افزود: گام بعدی تعامل با وزارت آموزش و پرورش است که از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ رشته تحصیلی نان و شیرینی در مدارس فنی و حرفه ای تدریس خواهد شد.