به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی استان قم پیش از ظهر امروز در پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

هادی محمود نژاد معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در این نشست اظهار کرد: امسال هماهنگی بهتری بین دستگاه های کشوری و استانی برای بزرگداشت دهه کرامت وجود دارد و پیش بینی می شود برنامه های امسال بهتر از سال‌های گذشته انجام شود.

وی با بیان اینکه شعار «حضرت معصومه(س) بهترین دختر دنیا» شعار محوری روز دختر معین شده است، گفت:  شعار «اخلاق، نشاط و امیدآفرینی» هم به عنوان شعار دهه کرامت امسال تعیین شده و تمام اتفاقاتی که در کشور و استان می خواهد رقم بخورد باید با محوریت این شعار انجام شود.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روز میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها روز یکشنبه است ولی برنامه های روز دختر از روز پنجشنبه قبل از آن شروع می شود، گفت: آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برنامه ریزی جامع و کاملی انجام داده تا با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته در کشور رقم خورده است امسال بیشتر به روز دختر پرداخته شود و جشن های این روز پر رنگ برگزار شود.

امسال ۴۰ کشور میزبان سفیران کریمه اهل بیت(س) خواهند بود

وی ادامه داد: در راستای هرچه باشگوه تر برگزار شدن جشن های روز دختر در سراسر کشور سفیران کریمه به ۳۱ استان اعزام خواهند شد و حدود ۴۰ کشور امسال میزبان سفیران کریمه اهل یبیت(س) خواهند بود.

محمودنژاد با بیان اینکه برنامه های جشن روز دختر در سه سطح استانی، ملی و بین المللی برنامه ریزی شده است، افزود: درخواست آستان مقدس بانوی کرامت این است که ما حداقل تداخل برنامه های سازمان ها و نهادهای گوناگون با برنام های حرم مطهر را داشته باشیم، مخصوصا برنامه اصلی در روز میلاد که بعد از ظهر روز دختر برگزار می شود و انعکاس کشوری خواهد داشت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مهدی احمدی با بیان اینکه همه ما به نوعی مدیون حضرت معصومه سلام الله علیها هستیم و خاطره ای از کرامات ایشان برایمان اتفاق افتاده است، گفت: در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری آستان مقدس قم یک مجموعه ۴ جلدی از کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها در حال جمع آوری است که مجموعه بسیار تأثیر گذاری است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی دشمن برای زنان و دختران کشور رسالت سنگینی را در دفاع از هویت دختران بر عهده ما گذاشته است گفت: ما وظیفه داریم این رسالت را به نحو احسن انجام دهیم از این رو هماهنگی های لازم در سطح ملی انجام شده و امسال همه دستگاه های مربوطه و اعتاب مقدس پای کار خواهند بود و شاهد یک انسجام خوب برای برگزاری جشن های روز دختر هستیم .

معاون فرهنگی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به شعار «حضرت معصومه سلام الله علیها بهترین دختر دنیا» که برای روز دختر در نظر گرفته شده است، گفت: در راستای شعار روز دختر باید حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان یک دختر الگو برای دختران امروز معرفی شوند.

اجرای پویش « بهترین دختر» در دهه کرامت

وی با اشاره به اینکه پویش «بهترین دختر» در سه بخش برای ایام دهه کرامت تعریف شده است گفت: بخش اول این پویش «فدای دخترم، فدای خواهرم» است که پدران، مادران و دیگر اعضای خانواده با دختران خانه با ذکر خوبی هایی که دارند ابراز محبت و ویدئوی آن را برای حرم مطهر بانوی کرامت ارسال می‌کنند تا یک موج تربیتی را در کشور رقم بزنند.

احمدی افزود: بخش دوم این پویش برگزاری جشن های دخترانه است که افراد می توانند کلیپ یا تصویری از آن بفرستند و در این پویش شرکت کنند و بخش سوم هم سرودی است که برای این روز تهیه شده و علاقه مندان می توانند با همخوانی آن سرود و ارسال کلیپ آن در سایت حرم مطهر در این پویش شرکت کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ دستگاه برای برگزاری هرچه بهتر جشن های روز دختر و دهه کرامت همراهی خواهند کرد، افزود: ۳۱ میز از طرف ۳۱ استان در حرم مطهر تعبیه شده که برنامه هایی که در استان ها می خواهد به انجام رسد را هماهنگ کنند.

سپس ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم با اشاره به ضرورت حضور دختران به ویژه دختران متوسطه اول و دوم و دانشجویان در جشن های روز دختر گفت: دختران عاشق اهل بیت(ع) و حضرت معصومه سلام الله علیها هستند و همه دستگاه ها باید در هر برنامه ای که دارند دعوت به شرکت مردم در برنامه های حرم مطهر را هم داشته باشند.

وی هماهنگی میان دستگاه های مختلف برای اجرای برنامه های دهه کرامت را ضروری دانست و گفت: مجموعه برنامه های دهه کرامت دو بخش است که بخش اول جشن های داخل حرم و بخش دوم برنامه های داخل مساجد، محله ها و .. است بنابراین هر دستگاهی که برنامه ای خارج از حرم مطهر دارد باید با هماهنگی کانون مساجد باشد.

معاون اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم با بیان اینکه از فردای روز شهادت امام صادق علیه السلام نصب پرچم ها و آذین بندی معابر در سطح شهر آغاز می شود، گفت: جشن های روز دختر از سه روز قبل از میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها شروع می شود و برای این برنامه ها نباید از ظرفیت امام زادگان نیز غافل شد.

وی افزود: با هماهنگی انجام شده در ایام دهه کرامت و جشن های روز دختر در اطراف میدان امام موکب های پذیرایی به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز برپا خواهد شد و از زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها پذیرایی خواهند داشت.

در ادامه حجت الاسلام ذاکری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه همه دستگاه ها توجه کنند که همه برنامه های روز میلاد بانوی کرامت با محوریت دختران باشد، افزود: کمیته های تخصصی جشن های دهه کرامت از فردا آغاز به کار می کنند.

وی با اشاره به ظرفیت های بین المللی حاضر در قم استفاده از این ظرفیت ها برای حضور مهمانان بین المللی را ضروری دانست و گفت: باید فضایل حضرت معصومه سلام الله علیها و راه ارتباط با ایشان را به دختران معرفی کنیم و عموم مردم را در پاسداشت این روز مشارکت دهیم و بستر را برای حضور حداکثری مردم در برنامه ها فراهم کنیم .

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به استقرار دبیرخانه ستاد بزرگداشت دهه کرامت در دبیرخانه کانون های مساجد گفت: این جنب و جوش از دل مساجد می تواند آغاز شود و در سطح محله ها گسترش پیدا کند.

در ادامه حجت الاسلام محمدرضا حیدری مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه کانون های مساجد با توجه به ظرفیت شبکه ای که دارند ظرفیت بالایی را در خود جای داده است گفت: با توجه به تمرکز روی برنامه های حرم مطهر بانوی کرامت نباید از فضای محلات غافل شد و محله را نباید خالی کرد.

وی با بیان اینکه در محلات با محوریت خواهران می توانیم کارهای خوبی انجام دهیم، گفت: ۲۰۰ کانون فرهنگی هنری خواهران در استان قم وجود دارد که رتبه های بالایی در سطح کشوری دارند و ما با کمک برخی از این کانون ها سرودی با محوریت حضرت معصومه سلام الله علیها برای دختران کوچک آماده می کنیم.

نماینده کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه به خاطر عدم معرفی مناسب شخصیت بی بدیلی مانند حضرت معصومه سلام الله علیها اسلام به بی توجهی به مقام زن و دختر متهم شده است، گفت: اگر ما بخواهیم جایگاهی را ترسیم کنیم که شخصیت زن و دختر در نظام اسلامی را به تصویر بکشیم آنجا حرم حضرت معصومه است بنابراین باید در حرم مأمنی ایجاد کنیم که از اقشار مختلف به آنجا بیایند و دختران در آن مکان احساس راحتی کنند و حرف های خود را بزنند و از معارف ناب اسلامی استفاده کنند.

در ادامه سایر حاضران در این نشست از دستگاه های مختلف اجرایی استان قم به بیان دیدگاه های خود برای برگزاری جشن های دهه کرامت و روز دختر از جمله برگزاری جشن همنامان حضرت معصومه(س)، برگزاری جشنواره کتاب خوانی رضوی، مسابقات کتابخوانی با موضوع دختر، برگزار جشن روز دختر در ورزشگاه حیدریان قم، برنامه ریزی جشن های محله ای، استفاده از طلاب خارجی و خاطره گوی یاز مسلمان شدن و اختیار کردن حجاب، ایجاد زنجیره انسانی از طلاب و دانشجویان، اعطای نشان خادمیاری به دختران برای خادمی چند ساعته در حرم مطهر، ایجاد پاتوق های فرهنگی ویژه دختران در سطح شهر و موارد دیگر پرداختند.

همچنین اعزام مبلغ خواهر به روستاها و مناطق محروم، تقدیر سازمان ها و نهادها از دختران پرسنل که نامشان معصومه است، تولید برنامه های حرم شناسی و معصومه شناسی در صدا و سیما، اعزام سفیران کریمه خواهر به مراکز مختلف در سطح استان و کشور، شناسایی دختران بی بضاعت و دعوت انها به مهمانی حرم حضرت معصومه، برپایی موکب های فرهنگی ، برپایی جام های ورزشی در دهه کرامت ویژه دختران و برپایی جشن های دخترانه از دیگر پیشنهادات برای جشن های دهه کرامت در این نشست بود.