به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن گرامیداشت ولادت باسعادت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، بابیان این‌که در تاریخ تشیع دو نقطه عطف تحول بزرگی را در تاریخ شیعه ایجاد نموده است، اظهار داشت: عاشورای حسینی و شهادت سیدالشهدا علیه‌السلام تحول عمیقی را در مسیر حفظ دین و مذهب ایجاد نموده است.

وی با تأکید بر این‌که عاشورای حسینی دین اسلام و مذهب شیعه را تا قیامت تضمین نموده است، خاطرنشان کرد: ملت ایران در کوره‌راه‌های تاریک گستره تاریخ، همواره زیر پرچم امام حسین علیه‌السلام مسیر را طی نمودند و خداوند متعال نیز به‌پاس این هزار سال حسینی بودن، پرچم‌داری دینش را بر دوش ملت ایران نهاد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این‌که تمام انبیای الهی در ایجاد عاشورا نقش داشته اهل‌بیت علیهم‌السلام در حفظ و احیای آن پرچمدار بودند، خاطرنشان ساخت: فرهنگ عاشورای حسینی، چنان در قلوب نفوذ می‌کند که بسیاری هستند که به‌ظاهر اهل مناسک دینی نیستند، ولی خود را دور این پرچم حماسی جمع نموده‌اند.

وی هجرت امام رضا علیه‌السلام به ایران را از دیگر نقاط عطف تاریخ شیعه دانست و با تأکید بر این‌که این سفر تشیع را در سرزمین ایران گسترش داد، اظهار داشت: با آمدن امام رضا علیه‌السلام و حضور امامزادگان در این سرزمین، هرکدام از امامزادگان چراغی را برای معرفت و تمسک به ذات اقدس الهی و توسل به اهل‌بیت علیهم‌السلام فروزان ساختند.

عالی حضور حضرت معصومه سلام‌الله علیها و کاروان ایشان در سرزمین ساوه و سپس قم را سعادتی برای اهل این دیار دانست و یادآور شد: با ورود کاروان چند هزارنفری احمد بن موسی شاه‌چراغ که از بصره وارد ایران شدند، حکومت بنی‌عباس احساس خطر کرد و در شیراز با این کاروان درگیر شدند.

وی بابیان این‌که حدود ۸ هزار امام‌زاده شناخته‌شده در ایران وجود دارد، بابیان این‌که امامزادگان مکمل رسالت رضوی برای تبدیل ایران به پایگاه تشیع بودند، اظهار داشت: در سیره رضوی ایران باید پایتخت شیعه می‌شد تا بر اساس روایات اسلامی در آخر الزمان پرچم دین را ایرانیان برافراشته نمایند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به روایتی از قیام ایرانیان پیش از ظهور اشاره نمود و بابیان این‌که امام صادق علیه‌السلام کشته‌شدگان برافراشته شدن پرچم در این سرزمین را شهید نامیده، می‌فرمایند؛ اینان پرچم را به کسی جز صاحب اصلی‌اش که امام زمان(عج) است، نخواهند سپرد.

وی با تاکید بر این که وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام ایران را به پایگاه تشیع در جهان تبدیل نموده، فرهنگ شیعه و علوم اهل‌بیت علیهم‌السلام را در جای‌جای جهان گسترش داد، تصریح کرد: دشمنان اهل‌بیت علیهم السلام نه‌تنها مرجعیت سیاسی را از ایشان غصب، بلکه مرجعیت علمی را از ایشان گرفتند؛ به‌گونه‌ای که امام حسین علیه‌السلام معدن علم الهی در ۱۰ سال تنها ۲۷۰ حدیث از ایشان نقل‌شده، و این نشان‌دهنده موانع جوشش و جریان چشمه فروزان معرفت الله از زبان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است.

عالی بابیان این‌که از میان اهل‌بیت علیهم‌السلام تنها امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم‌السلام موفق شدند بخشی از نور درخشان معرفت الله را منعکس نمایند، اظهار داشت: قبل از امام رضا علیه‌السلام، امام و ولی خدا را تنها خواص می‌شناختند و بعد از امام رضا علیه‌السلام بحث ولایت مداری و امام شناسی در میان شیعیان رشد چشمگیری یافت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر زیارت جامعه کبیره را بالاترین متن امام شناسی ناظر به فهم انسان توصیف نمود و یادآور شد: وجود نازنین امام رضا علیه‌السلام شیعیان را نه‌تنها از جهت کمیت و جغرافیا، بلکه از منظر عمق و فرهنگ گسترش داد.

وی ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور، تصریح کرد: جنگ روانی و سیاه نمایی که بر کشور سایه افکنده، بسیار بدتر و مخرب‌تر از مشکلات اقتصادی است که سختی و احساس بدبختی را در کشور افزایش داده است.

عالی به افزایش قدرت محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام در سایه‌سار پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود و بابیان این‌که برای ظهور منجی عالم بشریت، یاران و پیروان حضرت باید قدرتمند شوند، اظهار داشت: همان‌طور که امت به امام نیاز دارد، امام هم به امت نیاز دارد تا بتواند جامعه مهدوی را تشکیل دهند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش دیگری از سخنان خود به لقب رضای امام رضا علیه‌السلام اشاره نمود و یادآور شد: این‌که به ثامن‌الحجج رضا گفته می‌شود، به این دلیل است که در این عالم هرکس می‌خواهد به مقام رضا برسد، واسطه آن امام رضا است که با تکیه‌بر خداوند متعال طعم آرامش واقعی در زندگی را خواهد چشید.

عالی با تأکید بر این‌که مقامات معنوی ملازم با مقام رضای الهی است، خاطرنشان ساخت: هرکسی به مقام رضای الهی نائل آید، آرامش داشته، مرضیه خدا خواهد شد و وارد باب اطمینان و توحید و درک مقامات بالا خواهد شد.