به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به احادیثی از ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند؛ باید به خداوند متعال حسن ظن داشت، اگر کسی به خدا خوش‌گمان باشد، خداوند متعال طبق همان ظن و گمانش با او عمل می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تفاوت‌های خوش‌گمانی و بدگمانی اشاره نمود و اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی اگر کسی حسن ظن به ذات اقدس الهی داشته باشد، خداوند متعال به خاطر این حسن ظن حاجتش را برآورده خواهد ساخت.

وی بدگمانی به خداوند متعال را یکی از گناهان بسیار زشت توصیف نمود و یادآور شد: ما وقتی خداوند متعال را به‌حق حکیم، علیم و قادر می‌بینیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که در بسیاری از موارد عدم مصلحت بزرگ‌ترین مانع اجابت دعاست.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر عدم اجابت حاجت، را از پربسامدترین موارد شکل‌گیری بدگمانی نسبت به ذات اقدس الهی دانست و یادآور شد: بدون شک در اجابت دعا نزد خداوند متعال هیچ مشکلی را ندارد؛ اما در بسیاری از موارد فقدان ظرفیت، عدم مصلحت و وجود موانع دنیایی، مانع اجابت دعا می‌شوند؛ به مصلحت فرد نبودن، بارزترین موانع است.

وی عدم اجابت دعای انبیا و اولیای الهی را بارزترین دلیل بر وجود موانع در اجابت دعا دانست و بابیان این‌که با توجه به نداشتن ظرفیت فرزند حضرت نوح(ع)، دعای ایشان برای نجات فرزندش اجابت نشد، اظهار داشت: تلاش و دعای حضرت ابراهیم(ع) برای موحد شدن عمویش از دیگر مصادیق عدم اجابت دعای انبیای الهی است؛ اجابت نشدن دعای انبیاء نسبت به دیگران، دلیل بر ضعف پیامبران نیست، بلکه فرد ظرفیت کسب دعا را ندارد.

 رفیعی افزود: وقتی انسان دعا می‌کند، یا اجابت می‌شود و یا در صورت عدم اجابت عین دعا، خداوند متعال بهتر از آن را نصیب انسان می‌سازد و شری را از زندگی فرد دفع می‌کند. در صورت عدم اجابت دعا در دنیا، ثواب اخروی در پرونده انسان ثبت می‌گردد.

وی وجود علل و عوامل و لزوم چشیدن طعم سختی و شکست در دنیا را از دیگر عوامل بدگمانی نسبت به ذات اقدس الهی برشمرد و تصریح کرد: در عین توجه به آثار عوامل، باید دقت داشته باشیم، قرار نیست در این دنیا همواره ما پیروز ظاهری بزنگاه‌های مختلف زندگی باشیم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بابیان این‌که خداوند کسانی که زبانشان به خیر و خوبی می‌چرخد را دوست می‌دارد، اظهار داشت: خوش‌گمانی به ذات اقدس الهی امید و اعتماد در زندگی را تقویت نموده، منجر به روشن شدن مسیرهای زندگی و از بین رفتن یاس می‌شود.

وی ضمن اشاره به روایت «كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو»، با تأکید بر این‌که خداوند متعال در اوج ناامیدی انسان، مخلوقش را تنها نمی‌گذارد، اظهار داشت: عصای حضرت موسی در اوج ناامیدی اژدها شد، خداوند متعال در اوج ناامیدی با تارعنکبوت پیامبرش را حفظ و در اوج ناامیدی با کودک در گهواره، از حضرت مریم دفاع نمود.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود بابیان این‌که اسباب ناامیدی برای هیچ‌کسی به‌اندازه امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا فراهم نبود، اظهار داشت: سیدالشهدا علیه‌السلام در اوج اسباب ناامیدی ندای امید به ذات اقدس الهی را بلند سر می‌دادند.