به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به زوایایی از سیره اخلاقی امام خمینی(ره)، به فرازهایی از خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه اشاره نمود و اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این خطبه صداقت را رمز یاری‌رساندن خداوند متعال در کسب پیروزی‌های دوران رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله ذکر می‌کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه صداقت در رفتار و گفتار را رمز پیروزی امام خمینی(ره) دانست و با تأکید بر این‌که ظاهر و باطن ایشان یکی بود و هر آنچه ایمان و باور داشتند به مردم می‌گفتند، اظهار داشت: در سال‌های عمر شریف امام خمینی(ره)، کسی از ایشان جمله‌ای نشنید و رفتاری ندید که خارج از صداقت انجام داده باشند.

وی دقت بر صداقت در جزئی‌ترین مسائل را رمز ایمان و همراهی مردم و نفوذ امام خمینی(ره) در دل امت توصیف نمود و یادآور شد: آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری از برجسته‌ترین شخصیت‌های مؤثر بر امام خمینی(ره) بود؛ امام(ره) شیفته صداقت، ایمان، زهد و بی‌اعتنایی به دنیا و خدمت به مردم ایشان بود.

حسینی قمی یادآور شد: آیت‌الله‌العظمی حائری در دروس خارج، بارها بر این جمله تأکید داشتند که تمام درس خواندن‌های ما مقدمه خدمت به مردم است؛ این مرجع بزرگ جهان اسلام منشأ بسیاری از خدمات اجتماعی بودند و امام خمینی(ره) نیز همچون استادشان بر خدمت به خلق سفارش زیادی می‌فرمودند.

وی ضمن تأکید بر این‌که هم‌وغم امام خمینی(ره) خدمت به مردم بود، به فرازی از نامه ایشان به فرزندشان حاج احمد آقا اشاره نمود و یادآور شد: امام خمینی(ره) خطاب به حاج احمد آقا می‌فرمایند؛ از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم، یاری نمودند به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان است که در جامعه‌ها مظلوم و بی‌پناه هستند، هرچه توان داری در خدمت اینان به کار ببر که بهترین زاد راه تو و از بهترین خدمت‌ها به خدای تعالی و اسلام عزیز است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به بخشی از سیره امام خمینی(ره) و اهتمام ایشان در خدمت به مردم به‌ویژه مستضعفان اشاره نمود و یادآور شد: مراجع معظم تقلید با وجوهات شرعی، خدمات اجتماعی بزرگی ازجمله ساخت بیمارستان، مدرسه و… را رقم زدند.

وی با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) ذره‌ای به پست و مقام مرجعیت و مقامات دنیایی اعتنایی نداشتند، اظهار داشت: روحیه امام خمینی(ره) آن روزی که یکه و تنها از قم تبعید و در بیابان‌ها آواره بودند، باروزی که میلیون‌ها نفر در بهشت‌زهرا به استقبالشان آمدند، هیچ تفاوتی نداشت.

حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود در تبیین مقامات معنوی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) را موردتوجه قرارداد و آن را نوعی تجویز دارو برای درمان بیماری‌های اخلاقی برشمرد و یادآور شد: امام خمینی(ره) در کتاب سر الصلاة می‌فرمایند؛ فرضاً که از عرفا کسی را به بزرگی نمی‌شناسی، از علمای بزرگ معرفت و اخلاق، آن‌ها را که پیش همه علما مسلّم‌اند پیروی کن. امام(ره) در ادامه از شخصیت‌هایی چون سید بن طاووس، شیخ بهایی، محمدتقی مجلسی، ملا مهدی و ملا احمد نراقی و از علمای معاصر نیز کتاب‌های حاج میرزا جواد آقا تبریزی را نام می‌برند.