به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین آقامیری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در پاسخ به این سؤال که دنیای قبل از ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) به چه شکل خواهد بود؟، تصریح کرد: پاسخ به این سؤال برای ما که امت عصر غیبت کبری امام زمان(عج) هستیم، بسیار مهم و کلیدی است و عاقبت‌به‌خیری ما به این مسئله گره‌خورده است.

وی در ادامه بابیان این‌که دو نگاه در پاسخ به این سؤال وجود دارد و گروه اول قائل‌اند که ارزش‌های انسانی و الهی در دنیای قبل از ظهور حاکم نیست، اظهار داشت: این گروه با استناد به برخی از روایات در عین باورمندی نسبت به ظهور منجی عالم بشریت، اهل اقدام نیستند و بر این باورند که دنیا باید به سمت تباهی، سیاهی و بیچارگی حرکت نموده، بشریت در فساد و فحشا غوطه‌ور شود؛ جدای از این‌که اهل اقدام نیستند؛ بلکه در ایجاد و فراگیری ظلمت کمک می‌کنند و معتقدند باید ظلمت اتفاق بیافتد تا ظهور اتفاق بیافتد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: این طیف قائل‌اند که ارزش‌های انسانی و الهی، در دنیای قبل از ظهور حاکم نیست و جایگاهی ندارد و باید منحصر به تعداد خاصی و در خلوت باشد.

وی بابیان این‌که نگاه دوم دقیقاً برعکس نگاه اول، قائل‌اند که ارزش‌های انسانی و الهی در دنیای قبل از ظهور باید سر و دست گرفته شود، خاطرنشان ساخت: امام زمان(عج) محبوب ناخودآگاه بشر است و ظهور زمانی محقق می‌شود که محبوبیت به ایشان به محبوبیت خودآگاه تبدیل شود؛ لذا بر این نکته تأکیددارند که روایات را باید با منطق عقل، منطق دین و مبتنی بر سنت‌های الهی تفسیر شود. والا با روایت صحیح السند غلط‌ترین برداشت‌ها استخراج خواهد شد.

آقامیری افزود: این گروه معتقدند که قاطبه بشریت باید بخواهد تا ظهور محقق شود، لذا اهل برنامه‌ریزی هستند و برای این‌که برنامه درست جلو رود مانع شناسی می‌کنند و موانع متناسب با آن مرحله را شناسایی و موانع را فعالانه دفع و رفع می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که این گروه هم خودشان به آن سمت حرکت می‌کنند و هم تلاش می‌کنند، قاطبه بشریت به آن سمت حرکت کند، اظهار داشت: استدلالشان این است که بالاترین کمال بشر ظهور مطلق حضرت ولی‌عصر(عج) است. همان حاکمیت حق در عالم و حکومت جهانی و تمدن موعود و روزی که عدل و داد در سرتاسر عالم برقرارشده، ظلم  و بی‌عدالتی از بین می‌رود و انسان‌ها معنای زندگی واقعی را می‌فهمند و طعم زندگی حقیقی را می‌چشند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت توجه به امر تدریجی و اختیاری فرایند رسیدن به هر کمالی تصریح نمود و با تأکید بر این‌که تدریج یکی از سنت‌های الهی است و وقتی انسان‌ها به سنت تدریج توجه می‌کنند، ناامید و خسته نمی‌شوند، اظهار داشت: مسئله تربیت امر تدریجی است و کسی با یک‌بار نصیحت درست نمی‌شود و انسان‌ها هم یک‌شبه بد و فاسد نمی‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که اگر جامعه مهدوی نداند، با چه فرایندی باید به ظهور برسد، در عصر غیبت نمی‌تواند افعال مورد رضای الهی و امام زمان(عج) را انجام دهد، تصریح کرد: رسیدن به کمال نه‌تنها امر تدریجی بلکه امر اختیاری است و بشر خودش باید بخواهد؛ در دوران غیبت قاطبه بشریت باید به این نتیجه برسند، آن‌کسی که می‌تواند ما را نجات دهد، امام زمان(عج) است.

آقامیری بابیان این‌که ارادتی که در دنیای امروز غیرمسلمانان نسبت به سیدالشهدا علیه‌السلام دارند، می‌توانند نسبت به امام زمان(عج) داشته باشند، اظهار داشت: جامعه‌ای می‌تواند این مفاهیم نجات‌بخش و ارزش‌های الهی را سر دست بگیرد، که خود را منتظر ظهور امام زمان(عج) بداند و این مسئولیت امت عصر غیبت است.

وی با تأکید بر این‌که ما در دوران عصر غیب کبری وظیفه‌داریم ارزش‌ها را تجلی نموده، فرهنگ، سیاست، مردم‌سالاری و اقتصادمان مهدوی باشد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی حقیقتی است که می‌تواند ارزش‌ها الهی را به دنیا نشان دهد. ارادتی که در دنیا به سیدالشهدا علیه‌السلام وجود دارد، اصلاً قابل‌مقایسه با پیش از انقلاب نیست و برخی نمی‌خواهند این واقعیت‌های انکارناپذیر را ببینند.

آقامیری بابیان این‌که معنویت در دنیای پیش از انقلاب اسلامی با بعد از انقلاب اسلامی اصلاً قابل‌مقایسه نیست، خاطرنشان ساخت: در دوران کرونا در برخی از کشورها، خانواده‌ها حاضر نبودند بدن اهل خانه خود را دفن کنند، به برکت انقلاب اسلامی در فرهنگ ایرانی اسلامی جوانان طلبه و دانشجوی ما داوطلبانه و مبتنی بر روحیه جهادی در مسیر کمک به هم نوعان خود قدم برداشتند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که به برکت انقلاب اسلامی ندای ارزش‌های الهی و معنویت خواهی در جهان بلند شده است، اظهار داشت: دنیای قبل از ظهور، دنیای سر دست گرفتن ارزش‌های الهی و انسانی است؛ لذا جامعه‌ای که خود را امت عصر غیبت و زمینه‌ساز و منتظر ظهور امام زمان می‌داند، باید جامعه‌ای فعال باشد.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود به راهبرد دشمن در ناامید سازی جامعه ایرانی اشاره نمود و با تأکید بر این‌که جامعه ناامید منفعل، توسری‌خور، بدبخت و بی‌هویت است، خاطرنشان ساخت: اگر جامعه‌ای ناامید شود، خودش ریشه هویتش را از بین خواهد برد. برای رسیدن به ظهور امام زمان(عج) هرکسی در هر جایگاهی که قرار دارد، باید حرکت کند و هیچ‌کس از این مسئله مستثنا نیست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که جامعه امام زمان(عج)، جامعه‌ای امیدوار است، تصریح کرد: کسی که قبول دارد امام زمانی وجود دارد ولی نسبت به آینده ناامید است، معلوم است که مسئله امام زمان(عج) را درست نفهمیده است؛ نمی‌شود کسی امام زمان عج را صدا بزند ولی نسبت به آینده ناامید باشد.