به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضر معصومه سلام الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های نماز جمعه این هفه قم که در مصلی قدس برگزرا شد با اشاره به آیه ۷۱ سوره توبه اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید مردان و زنان با ایمان دوست و یار یکدیگر هستند، همواره امر به معروف و نهی از منکر می کنند، نماز را اقامه می کنند، زکات می پردازند و از خدا و پیامبرش اطاعت می کنند و یقینا خدا این زنان و مردان را مورد رحمت خود قرار می دهد.

وی با بیان اینکه مردان و زنان با ایمان بر خلاف منافقان نسبت به هم از ولایت متقابل برخوردار هستند گفت: امر به معروف و نهی از منکر نشانه دلسوزی و عامل یکپارچگی و اعتصام مردم به ریسمان خدا است برخلاف منافقان که نه تنها نسبت به هم دلسوزی ندارند بلکه اگر منافع شخصی شان به خطر بیفتد نسبت به دوستان منافق خود هم خیانت می کنند.

امام جمعه قم امر به معروف و نهی از منکر را دارای مراحل قلبی، زبانی و برخورد قاطع دانست و افزود: دو مرحله اول وظیفه همگانی است ولی مرحله سوم وظیفه دولت و حکومت است زیرا اگر مرحله سوم توسط مردم اجرا شود هرج و مرج پیش می آید که خود منکر است.

تلاش برای خودکفایی کشور جهاد است

وی در خطبه دوم با اشاره به ۲۷ خرداد سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی(ره) گفت: یکی از شاخص های مهم یک کشور مستقل این است که در ارزاق خودش وابسته به دیگران نباشد بنابراین تلاش برای عدم وابستی به کشورهای سلطه گر در حوزه ارزاق جهاد محسوب می شود و علاوه بر استقلال، مسائلی مانند اشتغال، حاشیه نشینی، اعتیاد و مشکلات دیگر را هم حل می کند.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه باید ما در حوزه نیازهای اساسی کشور مانند صنعت هسته ای به خودکفایی برسیم، افزود: صنعت هسته ای در عرصه های مختلف زندگی مردم تأثیر زیادی دارد و نمی توان و نباید به دیگران وابسته بود.

وی در ادامه به سالروز ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) فرمودند ازدواج سنت من است و هر کس از این سنت رویگردان شود از من نیست؛ در قرآن کریم درباره ازدواج فرموده مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و اگر تهی دست هستند خدا آنها را از فضل خود بی نیاز می کند.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه اسلام پیروان خود را به ازدواج تشویق می کند تا راهی پاکیزه برای تأمین نیرومندترین غریزه انسان داشته باشند، افزود: بزرگترین مانع ازدواج جونان بیم از مخارج زندگی است و خداوند به این موضوع توجه داشته و فرموده آنها را از فضل خود غنی می کند و بنا بر روایات کسی که از ترس فقر ازدواج نکند به وعده خدا سوء ظن دارد.

رواج یافتن حرام نتیجه سخت کردن ازدواج است

وی تصریح کرد: با توجه به این توصیه های مؤکد شرع مقدس به ازدواج آسان جای تعجب است که عده ای بر سخت کردن و تشریفاتی کردن ازدواج همت می کنند و نتیجه آن این می شود که پسرها و دخترها ازدواج نمی کنند و شیطان، نفس اماره و دشمنان هم برای تأمین غریزه جوانان کارهایی را ترویج می کنند که امروز جامعه ما مبتلا به آن شده است.

آیت الله سعیدی با اشاره به اول تیرماه سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و هفته تبلیغ و اطلاع رسانی دینی ابراز کرد: تأسیس این سازمان ارزشی ریشه در قرآن کریم دارد و خداوند در آیه ۳۹ احزاب فرمود کسانی که پیام خدا را می رسانند از او می ترسند و از هیچ کسی غیر او نمی ترسند.

وی ادامه داد: مبلغ باید همواره اطلاعات و شواهد کافی از معارف الهی، عرصه و میدان تبلیغ، حال واقتضائات مردم و علوم و فنون جدید داشته باشد تا موفق باشد؛ باید خود مبلغ عامل و مزین به آنچه می گوید باشد و همانطور که امام صادق علیه السلام فرمودند مردم را با غیر از زبان خود به اسلام دعوت کند.

ایران قصد ندارد در مقابل فشارهای گوناگون و مستمر آمریکا قد خم کند

امام جمعه قم با اشاره به سفر رئیس جمهور به یکی از مناطق مهم جهان در آمریکای لاتین ابراز کرد: سفر ایشان یک پیام سیاسی ویژه دارد و آن این است که ایران قصد ندارد در مقابل فشارهای گوناگون و مستمر آمریکا قد خم کند و مصمم است تا روابط راهبردی خود را با کشورهای جهان تقویت کند.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که می تواند بدون دخالت بیگانگان کشور خود را بسازد و می خواهد این فهم درست و راهبردی خود را به همه کشورها برساند که هیچ کشوری با اتکاء به آمریکا به جایی نرسیده و متقابلا بدون ارتبط با رژیم منفور آمریکا می توان به همه اهداف خود رسید.

آیت الله سعیدی در پایان با اشاره به برگزاری همایش علوم اسلامی در اندیشه آیت الله مصباح یزدی گفت: آشنایی بیشتر جامعه علمی داخل و خارج کشور با اندیشه های علامه مصباح در علوم انسانی و اسلامی در ابعاد مختلف از اهداف این همایش بود و من از رسانه ملی تشکر می کنم که نقش بزرگی در نشر اندیشه های علامه مصباح یزدی دارد.