به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم روز گذشته با ریاست آیت الله سیدمحمد سعیدی و حضور جمعی از فعالان قرآنی استان قم با دستور جلسه غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با محوریت قرآن کریم در ایام تعطیلی مدارس، تشکیل شورای هماهنگی گسترش فعالیت های قرآنی و تنظیم سند راهبردی و معرفی مؤسسات قرآنی برتر استان قم در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حجت الاسلام حیدری دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه امسال کانون های فرهنگی و هنری مساجد عهده دار اوقات فراغت هستند، اظهار کرد: این اقدام گام مؤثری در خصوص جایگاه قرآن و فعالیت های قرآنی در میان دانش آموزان خواهد بود و یک وحدت رویه و انسجام در خصوص فعالیت های قرآنی شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تا کنون ۳۰۰ پایگاه اوقات فراغت در کانون های مساجد سطح استان قم شکل گرفته است، گفت: امسال روی دو محور قرآن و نماز تکیه کرده ایم و در خصوص نماز روی طرح نماز یاوران توجه جدی شد و برحضور کودکان در مساجد تمرکز دارد.

دبیر ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قم افزود: همچنین با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی ۴۰۰ مربی را در حوزه قرآنی هماهنگ کردیم تا حلقه های قرآنی را ساماندهی کنند و پایگاه های قرآنی در مساجد در حوزه مربی غنی شود.

وی ابراز کرد: با توجه به طرح مسجد پایگاه قرآنی سعی بر این شده که هر مسجد یک پایگاه قرآنی داشته باشد و در حوزه جلسات هفتگی قرائت قرآن و سایر برنامه های قرآنی فعالیت کند که تا الان در نزدیک به ۱۰۰ مسجد پایگاه قرآنی ایجاد شده است .

حیدری با بیان اینکه در مجموع ۴ مسابقه قرآنی ملی در سطح کشور برگزار می شود که یکی از آنها مسابقات مدهامتان است، گفت: اجرای مسابقات قرآنی مدهامتان با ستاد کانون های مساجد است و ما امسال این مسابقه را در مساجد پر رنگ دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: امسال سعی کردیم با همکاری بسیج و سپاه دوره های تدبر در قرآن، صحیفه سجادیه و نهج البلاغه را داشته باشیم و کانون‌هایی که درخواست مربی در این زمینه ها دارند را مشخص کردیم و اگر بشود امسال حداقل ۷۰ مسجد را تثبیت کنیم اتفاق خوب و مبارکی است.

دبیر ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان قم با تأکید بر اینکه دو رده سنی نوجوان و کودک محور برنامه های اوقات فراغت در مساجد است، افزود: در تابستان امسال محوریت با آموزش های قرآنی است و به دنبال این هستیم با ارائه خدمات جذاب تفریحی نوجوانان و کودکان را به مسجد جذب کنیم تا معارف قرآنی را فرا بگیرند.

در ادامه عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در راستای دستور جلسه دوم این نشست، پیرامون تشکیل شورای هماهنگی گسترش فعالیت های قرآنی گفت: فعالیت های قرآنی در سطح استان پراکنده است و ما یک سند کامل راهبردی در حوزه قرآنی نداریم از این رو تشکیل این شورا ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضروری است تا سند جامع راهبردی در حوزه فعالیتهای قرآنی ویژه استان قم تدوین شود.

در ادامه عاملی به تبیین طرح آموزشی بشری مبتنی بر روش قرائت و استماع برای عموم مخاطبان پرداخت و همچنین آقای ایران نژاد مؤسس مؤسسه قرآن و عترت تمام هوشمند حسنین از روش های نوین استفاده شده برای جذب کودکان و نوجوانان به فعالیت های قرآنی در این مؤسسه خبر داد.

سپس علی اصغر شعاعی نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های قرآنی صورت گرفته در ماه مبارک رمضان گفت: ۳۰ محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان در هیأت ها، مساجد و بقاع متبرکه برگزار شد که یکی از این محافل محفل هزار نفری در مجتمع نور بود که با استعداد یابی صورت گرفته در این محفل حدود ۶۰ نخبه قرآنی شناسایی شدند.

همچنین در این نشست سیداحمد مشرف مدیر مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر بانوی کرامت از آمادگی این مرکز برای تأمین مرابیان قرآنی برای اجرای طرح های قرآنی کانون های مساجد در سطح استان قم خبر داد.