به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)،  ضمن گرامیداشت شب ولادت موسی بن جعفر علیه‌السلام، با بیان این‌که این وجود پرخیر و برکت زمینه هدایت انسان‌ها را به‌وسیله خود و ذریه شان در سرتاسر گیتی فراهم نمودند، اظهار داشت: وجود نازنین موسی بن جعفر علیه‌السلام در زمان حیاتشان به دلیل کمک کردن و دستگیری از محرومین و نیازمند در همه عرصه‌های فقر مالی و معنوی به باب‌الحوائج شهره بودند.

وی در تبیین زیبایی‌های زندگی اهل‌بیت علیهم‌السلام، راهگشایی نسبت به ابراز نیازها را از ویژگی‌های بارز امام موسی بن جعفر علیه‌السلام دانست و ضمن اشاره به مکتب تربیتی و هدایتی امام موسی کاظم علیه‌السلام، اظهار داشت: در کلمات نورانی امام موسی بن جعفر علیه‌السلام ژرف‌اندیشی خاصی وجود دارد که به ما این پیام را مخابره می‌کند که اگر می‌خواهید در آینده نسل خوبی داشته باشیم، امروز باید تمهیداتی را در تربیت نسل موردتوجه قرار دهیم.

تراشیون بر اهمیت لزوم مراقبت از زبان تصریح نمود و اذعان داشت: امام موسی کاظم علیه‌السلام در روایتی ضمن اشاره به رابطه بین فکر و زبان و عمل می‌فرمایند؛ کسی که زبانش به راست‌گویی گشوده شود و کلام صادقانه را در پیش بگیرد، زمینه پاک‌شدن اعمالش را در پیش‌گرفته است. اگر می‌خواهیم نسلی پاک را تربیت کنیم یکی از مهم‌ترین راه‌های تربیتی صادق و راست‌گو بار آوردن فرزندانمان است.

وی صداقت در رفتار را خروجی صداقت و راست‌گویی در کلام توصیف نمود و بابیان این‌که فرزندانمان را باید در معرض الگوهای صحیح قرار دهیم، خاطرنشان ساخت: اهل‌بیت علیهم‌السلام محور زندگی خود را بر راست‌گویی و پاک گویی ترسیم نموده‌اند؛ خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام را باید به‌خوبی به مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانانمان معرفی کنیم. اگر الگوهای خوبی را به فرزندانمان معرفی کنیم، از الگوهایشان صداقت در کلام را فرا خواهند گرفت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صداقت در کلام را کلید رستگاری انسان دانست و با اشاره به این‌که کذب گویی انسان را گرفتار تمام آلودگی‌ها می‌سازد، خاطرنشان ساخت: دروغ کلید درب خانه همه بدی‌ها و پلیدی‌هاست؛ برای ترسیم زندگی خوب باید کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام را کلید محورهای موردنیاز زندگی نسل‌ها قرار دهیم.

وی در ادامه به سختی‌های دوران آخرالزمان اشاره و با بیان این‌که ظهور و گشایش ولی‌عصر(عج) از دل‌سختی‌ها بر خواهد تابید، خاطرنشان ساخت: امام کاظم علیه‌السلام در روایتی تأکید می‌فرمایند؛ برای عبور نسل انسان از دل‌سختی‌ها، باید او را حلیم و بردبار تربیت نمود؛ جنب‌وجوش فرزندان در دوره کودکی، آن‌ها را در بزرگ‌سالی حلیم بار می‌آورد. بچه‌ای که دائماً رکود و سکون داشته باشد، آستانه تحملش پایین و هیچ‌گاه بردبار نخواهد بود.

تراشیون ضمن تبیین تأثیر سلطه نگاه مادیگرایانه غربی بر گسترش خودکشی‌های انسان امروزی، با اشاره به این‌که خودکشی که از آن به مرگ اختیاری یاد می‌شود، از دل ضعف بشر امروزی بیرون می‌آید، خاطرنشان ساخت: انسانی که حلیم و بردبار باشد، هراسی از سختی‌های روزگار به خود راه نخواهد داد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: باید خود و نسلمان را با ماهیت دنیا بیشتر آشنا کنیم؛ چراکه انسان دنیا شناس می‌تواند از این گذرگاه‌های زندگی به‌خوبی و سرافرازانه عبور کند. دنیا دریای پرتلاطم و عمیقی است که از توان بالای غرق سازی انسان در دنیازدگی برخوردار است. کسی که غرق دنیا شود، در آخرت با چالش روبرو خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که در عین بهره‌برداری از دنیا، نباید دنیازده و غرق در دنیا شویم، خاطرنشان ساخت: وقتی خداوند متعال اولادی به ما اعطا می‌کند، نباید او را دائماً درگیر دنیا سازیم، باید اخلاقیات را به او آموزش داده، فطرت او را احیا و آن را در مسیر بندگی خدا و محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار دهیم. دنیایی که در آن محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل نگیرد، ارزنی نمی‌ارزد.

تراشیون به تأثیر ارتباط عمیق نسل‌ها با دنیا و نشست مداوم فرزندان پای رسانه بر ایجاد و تقویت محبت غیر اهل‌بیت علیهم‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: انسان‌ها بر مرام و منش هم‌نشین خود هستند؛ اهل‌بیت علیهم‌السلام نور و دنیازدگی ظلمت است و کسی که به سمت ظلمت حرکت کند از نور خارج می‌شود؛ دنیازدگی انس و الفت با دنیا و توجه بی‌حدوحصر به زیبایی‌های ظاهری است.

وی در ادامه ضمن اشاره به راهکارهای امام موسی کاظم علیهم‌السلام برای عبور سربلند انسان از بحر عمیق دنیا، تقوا را کشتی استوار عبور از تلاطم‌های دریای خروشان دنیا توصیف نمود و اذعان داشت: تقوا ترمز مراقب انسان از حرکت به سمت گناه و پلیدی است؛ انسان بی‌تقوا همچون ماشین ترمز بریده‌ای است که خود را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت توکل و تکیه‌بر ذات اقدس الهی را بادبان و جهت‌یاب کشتی عبور انسان از تلاطم‌های دنیا دانست و اذعان داشت: برای رهایی از آسیب‌های دنیا، انسان نباید به‌غیراز خدا بر کسی توکل کند، چراکه تکیه‌گاه حقیقی خداوند متعال است.

وی عقل را هادی و سکان‌دار کشتی عبور از دریای خروشان دنیا عنوان کرد و با بیان این‌که انسان عاقل همواره اهل تفکر و تحلیل است، خاطرنشان ساخت: فرزندان را باید به‌دوراز هیجان‌های کاذب و اهل خردورزی و تفکر تربیت نمود.

تراشیون در بخش پایانی سخنان خود علم را نقشه راه عبور انسان از تلاطم دنیا توصیف و با بیان این‌که علم حقیقی آن علمی است که به ما چگونگی عبور خوب از این دنیا را به ما یاد می‌دهد، اظهار داشت: امام موسی کاظم علیه‌السلام در ادامه روایت، صبر را سکان کشتی عبور از دنیا برشمردند؛ زندگی که خالی از صبر باشد، تنش‌های دائمی در آن جولان خواهد داد، چراکه دنیا درهم‌آمیخته با مصائب و مشکلات است.