به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به سالروز مباهله، مباهله را از اعیاد بزرگ اسلامی دانست و با بیان این‌که در این روز روزه و غسل مستحب بوده، نماز و دعای مخصوصی دارد، اظهار داشت:  آیه ۶۱ سوره آل‌عمران در رابطه با این واقعه بزرگ نازل‌شده است.

وی در ادامه ضمن تشریح رویداد روز مباهله با بیان این‌که بعد از بعث رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله گروه‌های مختلفی اعم از کفار و مشرکین و اهل کتاب در منطقه حجاز زندگی می‌کردند، اظهار داشت: یکی از گروه‌هایی که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه با ایشان گفتگو کرد و هیچ‌وقت بین این گروه و نبی مکرم اسلام جنگی درنگرفت، مسیحیان هستند. پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله به مسیحیان نجران قدرت استدلال و منطق اسلام را متذکر شدند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به فرازهایی از گفتگوی حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و مسیحیان نجران اشاره نمود و بحث در مورد حضرت عیسی را مهم‌ترین فراز این مباحث عنوان کرد و ابراز داشت: بعد از ساعت‌ها بحث، گفتگوی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله با مسیحیان نجران به نتیجه نرسید؛ لذا خداوند متعال آیه مباهله و دستور مباهله پیامبر با مسیحیان نجران را نازل نمودند.

وی در ادامه به حضور نور چشمان رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در میدان مباهله، مشاهده این صحنه توسط مسیحیان نجران و فرار  و گریز آن‌ها از انجام مباهله اشاره کرد و ابراز داشت: آیه شریفه «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»[۱] که اشاره به مباهله پیامبر اعظم با مسیحیان نجران دارد، نشان‌دهنده این موضوع است که عزیزترین افراد پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله حضرت زهرا، امام علی، امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام هستند و در این آیه شریفه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام جان رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله معرفی‌شده است.

رفیعی کشف عظمت و اهمیت مقام پنج‌تن را نخستین نکته مهم آیه مباهله توصیف نمود و اذعان داشت: حدیث پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در روز جنگ خیبر، در رابطه با این‌که خدا و پیغمبر خدا علی علیه‌السلام را دوست دارند و نیز آیه مباهله و معرفی شدن امیرالمؤمنین به‌عنوان جان پیامبر نشان‌دهنده عظمت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام است.

وی به فرازهایی از کتاب «فرهنگ‌نامه مباهله» آیت‌الله ری‌شهری اشاره نمود و با بیان این‌که سند تصریح تمام اندیشمندان نسبت به نزول آیه ۶۱ سوره آل‌عمران در رابطه با اهل‌بیت علیهم‌السلام در این کتاب ذکرشده است، خاطرنشان ساخت: همان‌طور که امام موسی کاظم علیه‌السلام در مقابل اعتراض هارون‌الرشید تأکید نمودند؛ از این آیه استفاده می‌شود که امام حسن و امام حسین علیه‌السلام فرزندان رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله هستند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین سومین نکته آیه شریفه مباهله، ضمن اشاره به ذکر ترتیبی أَبْنَاءَنَا، نِسَاءَنَا و سپس أَنْفُسَنَا با تأکید بر این‌که اسلام برای زن نقش اجتماعی قائل است اظهار داشت: در نگاه اندیشه اسلامی زن‌ها می‌توانند در دفاع از حق، در مباهله، در مسائل اجتماعی، در مناظرات و گفتگوها و  درصحنه‌های علمی حاضر شوند.

وی با بیان این‌که دشمنان اسلام هیچ‌گاه به دنبال آزادی تحصیل و حضور بانوان مسلمان درصحنه‌های علمی و اجتماعی نبودند و نیستند، یادآور شد: غربی‌ها که بحث از آزادی زن می‌زنند و شعارهای توخالی زن، زندگی و آزادی‌شان که گوش فلک را کر کرده، صرفاً هدف بردگی زن را دنبال می‌کنند.

رفیعی تصریح کرد: اوضاع نابسامان زن در کشورهای غربی و نگاه تبلیغاتی نسبت به بانوان و عریان سازی آن‌ها برای جلوه‌گری بیشتر، نشان از به سخره گرفتن آزادی زن در نگاه غربی است؛ آزادی که در شعار زن، زندگی و آزادی مطرح می‌گردد، در اصل آزادی مردها در بهره‌برداری از بانوان است.

وی شکل‌گیری ولنگاری اجتماعی، تسهیل کام‌جویی و ارتباط مردها با بانوان و فرار مردان از بار مسئولیت ازدواج را نازل‌ترین آورده شعار زن، زندگی، آزادی توصیف نمود و یادآور شد: کسانی که رژیم طاغوت و سال‌های ۶۵ و ۵۷ را درک کرده‌اند، به‌خوبی یادشان است، که گسترش مراکز فساد و فحشا، کاباره‌ها و عرضه بانوان علی‌رغم این‌که شخصیت بانوان را زیر سؤال می‌برد، به آزادی زن تعبیر می‌شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت شعار زن، زندگی، آزادی را تجلی بردگی زن و حجاب را نشان‌دهنده اهتمام اسلام به اهمیت احترام و عزت بانوان است، خاطرنشان ساخت: زن در نگاه اسلامی از حق حضور درصحنه‌های اجتماعی برخوردار است.

رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر این‌که در دفاع از حق نباید هیچ خوفی به خود راه دهیم، اقتدار کشور را مرهون تحمل سختی‌ها و تلاش‌های با اخلاص ملت و فرزندان ملت دانست و اظهار داشت: قوی بودن و نهراسیدن از دشمن، تقویت اتحاد و پرهیز از تفرقه و عمل به آیه شریفه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»[۲] مهم‌ترین ستون استواری امت و استحکام انقلاب اسلامی است. امروز دنیا برای منافقین و دشمنان انقلاب اسلامی ناامن شده است و این نشأت گرفته از قدرت خدا و نتیجه مقاومت و باهم بودن ملت است


[۱] آیه ۶۱ سوره آل عمران

[۲]آیه ۲۹ سوره فتح