به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله میرباقری شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین آیاتی که در روایات اسلامی با واقعه عاشورا تطبیق داده شده‌اند، به آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره آل عمران و رویدادهای بعد از جنگ احد به ویژه حمراء‌الاسد اشاره نمود و ابراز داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در جنگ حمراء الاسد تنها از کسانی که مجروحین احد بودند استفاده نمودند.

وی قوت ایمان و توکل به خدا را مهمترین پایه برخورداری از فضل الهی و کسب پیروزی در حمراءالاسد توصیف نمود و ابراز داشت: قرآن کریم در آیات الهی می فرمایند، در مهلتی که به کفار داده می شود، هیچ خیر و برکتی وجود ندارد و امکانات دنیا نیز هیچ نفعی برایشان نداشته، تنها فرصتی برای پیاده سازی طرح های دنیایی کفار و گرفتاری در گناهان و افزایش رنج و عذاب الهی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مسیر جدا کردن پاکان از ناپاک ها وعده‌ای الهی است که داستان بسیار پیچیده و پرفراز و نشیبی دارد، اظهار داشت: در این مسیر امتحان ها و آزمون‌های الهی عالم اختیار، صف‌‎ها را از یکدیگر جدا می‌سازد، به گونه‌ای که در همین دنیا و در دوران ظهور دستور اجتماع مومنین در یک وادی و کفار در وادی دیگر داده می‌شود و دو صف کاملا از هم جدا می‌گردند.

وی طرح پردامنه جداسازی دو جریان کفر و ایمان را بسیار پیچیده دانست و با بیان این که تمام انبیای الهی همواره به دنبال رشد مومنین بودند، اظهار داشت: خداوند متعال با ابتلائات سخت، مرزهای ایمان و کفر را از هم جدا می‌سازد. نقشه الهی برای جدا کردن کفار و مومنین در خفا دنبال می‌گردد و تمام انبیا نیز به اندازه ای که ماموریت دارند، واقف به طرح و نقشه الهی هستند.

میرباقری در ادامه به طرح الهی در نجات قوم بنی اسرائیل و نابودی فرعونیان اشاره نمود و با بیان این که حضرت موسی(ع) از اول تا آخر طرح الهی واقف بود، خاطرنشان ساخت: طرح و برنامه خداوند متعال برای جدا کردن کفار و مومنین در سایه سار همراهی مومنین با انبیا و اولیای الهی است.

وی با بیان اینکه آخرین و کامل ترین مرحله جدا سازی مومنین و کفار در روز قیامت روی خواهد داد، اظهار داشت: در روز قیامت از اهل محشر در رابطه با امامشان سوال می شود و هرکسی در کنار امامش قرار می گیرد؛ در نتیجه بهشتیان از جهنمیان جدا می شوند. در میدان داری طرح الهی باید دست خود را در دست کسانی قرار دهیم که خداوند متعال او را مشرف به این طرح نموده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه جنگ بدر و نهضت عاشورا را از بارزترین تجلی‌های جدا شدن صف مومنین از کفار دانست و با بیان این که تمام صحنه های مواجهه کفار و مومنین تدبیر خداوند متعال است، خاطرنشان ساخت: صحنه نبرد کفر و ایمان وادی تطهیر، خلوص و جدا شدن صف مجاهدین و صابرین از منافقین و کفار است.

میرباقری با بیان این که قرآن کریم در تشریح مجاهدان جنگ احد با بیان این که عده ای صرفا انگیزه ای معنوی و الهی دارند، اظهار داشت: در جنگ احد عده ای دیگر که اراده دنیایی و سست داشتند، مقدمات شکست جبهه حق را رقم زدند و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را تنها گذاشتند.

وی با بیان این که مومنینی که در جنگ احد در کنار پیامبر ماندند، دو دسته شدند و عده ای شکست را نشات گرفته از ضعف نفسانی خود دانسته، تلاش نمودند تا خود را اصلاح کنند، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران می فرمایند؛ «وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» و بشتابید به سوی مغفرت پروردگار خود و به سوی بهشتی که پهنای آن همه آسمان‌ها و زمین را فرا گرفته و مهیّا برای پرهیزکاران است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که روایات اسلامی به خوبی ویژگی های متقینی که بهشت برایشان مهیا و باید به سرعت به سمت آن حرکت نمایند را تشریح نموده است، اظهار داشت: متقین کسانی هستند که امکانات خود را نه تنها در دوران گشایش، بلکه در سخت‌ترین شرایط در راه خدا انفاق می‌کنند؛ چرا که انفاق مقدمه حضور سرافرازانه در میدان های سخت آزمون‌های الهی است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت مهیا شدن برای رویارویی با معرکه های سخت، با بیان این که وقتی انسان وارد میدان انفاق و دستگیری از دیگران می شود، برخوردهای متفاوتی را می چشد، اظهار داشت: انسان‌هایی که وارد میدان انفاق می شوند، اهل کظم غیظ هستند؛ اینان بعد از کظم غیظ و رهایی از نفس، خود را وارد میدان احسان الهی می‌کند.

میرباقری تصریح کرد: آنهایی که با انجام کار زشت به خود ظلم می کنند، با یاد خدا برای گناهانشان استغفار و اصرار بر کار ناپسند را ترک می‌کنند؛ در این صورت ذات اقدس الهی ایشان را مشمول مغفرت و رحمت الهی می سازد.