به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشم حسینی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله با تأکید بر این که اگر در جامعه‌ای حیا نباشد، هر کار زشت و شری در آن جامعه رواج پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: اساس کار بنی امیه مبتنی بر بی حیایی و ترویج بی حیایی بود؛ ترویج بی حیایی بود که حسین بن علی علیه السلام را به مسلخ کربلا کشاند.

وی ترویج فساد و فسق و علنی شدن لاابالی گری را یکی از ویژگی های بارز دوران اموی دانست و اظهار داشت: کربلا تقابل دو جریان بی‌حیایی بنی امیه و حیاء یاران سید الشهدا علیه السلام بود؛ وجود نازنین اباعبدالله الحسین علیه السلام تجلی حیا به تمام معنا بودند.

حسینی در ادامه تبیین کرامت های اخلاقی و انسانی، حیا را ریشه و اساس تمام کرامات توصیف نمود و ابراز داشت: امام صادق علیه السلام در روایتی ضمن تبیین کرامت های اخلاقی و انسانی، تاکید می کنند؛ این کرامت ها انسان و جامعه را از حیوان بودن دور و امنیت را در جای جای جامعه ایجاد و تقویت می‌سازد.

وی در تبیین «صِدْقُ اَلْبَأْسِ» به عنوان یکی از کرامت های انسانی، تربیت انسان های صادق در جامعه را مهم ارزیابی نمود و تصریح کرد: اگر در جامعه بی حیایی رواج پیدا کند و کسی در پوشش، نگاه، گفتار و رفتارش شرمی نداشته باشد و نسبت به تعرض به حق الناس، حق الله و بیت المال هیچ ابایی نداشته باشد؛ بلایی که بر سر آن جامعه می آید این است که دیگر کسی برای دفاع از وطن و ناموس وجود نخواهد داشت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر فراگیری دروغ را یکی از آثار ترویج بی حیایی توصیف نمود و ابراز داشت: انسان به هر اندازه که میتواند باید کرامت انسانی را در خود ایجاد و تقویت نماید.

حسینی « أَدَاءُ اَلْأَمَانَةِ» را یکی از تجلی‌های کرامت انسانی جامعه توصیف نمود و با تاکید بر این که اگر در جامعه ای بی حیایی و بی شرمی رواج پیدا کند، امانت داری از بین خواهد رفت، خاطرنشان ساخت: وقتی انسان حیا و شرم نداشته باشد، بعد از یک مدت مبتنی بر نفس و نفع عمل می کند و هرجا به نفعش بود، همراه امام و هرجا به نفعش نباشد از امام جدا می‌شود.

وی میهمان نوازی، دستگیری از گرفتار و جبران نیکی‌ها را از جمله کرامت‌های انسانی توصیف نمود و تصریح کرد: اگر بخواهند جامعه‌ای را به زمین بزنند و صِدْقُ اَلْبَأْسِ ، صِدْقُ اَللِّسَانِ نباشد و به راحتی در امانت خیانت شود، راهش این است که بی‌حیای در جامعه فراگیر گردد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ترویج حیا را پایه شکل گیری تمام کرامت های اخلاقی و انسانی برشمرد و با تأکید بر این که امروز سیر تمدن غربی و جهان مستکبرین بر ترویج بی‌حیایی بر جوامع ترسیم و استوار شده است، ابراز داشت: روش ابلیس و ابلیس صفتان این است که بانوان را به اسم آزادی و تساوی حقوق ترویج بی بند و باری راه بیاندازند و در مرحله دوم بانوان را به عنصر گناه در جامعه مبدل ساخته، در مرحله‌ای فراتر، فاز ذلت و حقارت بانوان را در پیش بگیرند، تا بتوانند در این سیر نسل‌ها را به انحطاط بکشانند.

حسینی در ترسیم سیر اسلام ناب، با بیان این که مبانی دینی ضمن ترسیم حدود برای بانوان، کرامت، عزت، عظمت و نگاه درست به بانوان را در دستور کار قرار می دهد، خاطرنشان ساخت: نگاه اسلام نسبت به زن به مرحله ای می رسد که می فرمایند؛ «لَو كَانَ الحُسنُ شَخصاً لَکَانَ فَاطِمَة بَل هِیَ أعظَم»؛ اگر تمام حسن های عالم در شخصی جمع شوند، آن وجود مبارک فاطمه زهرا سلام الله علیها است؛ بلکه فاطمه بالاتر از آن و منشأ تمام خیرات است.