به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عرفاتی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، ضمن اشاره به سالروز ولادت عبدالعظیم حسنی، به فرازهایی از زندگی‌نامه این فرزند… اشاره نمود و یادآور شد: عبدالعظیم حسنی در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و در سال ۲۵۲ هجری قمری نیز در اقوالی رحلت و یا به تعبیری به شهادت رسیدند.

 وی با بیان این که در خصوص عبدالعظیم حسنی مطالب متعددی از جمله محدث بودن ایشان بیان شده است، اظهار داشت: عبدالعظیم حسنی با درک امام جواد و امام هادی علیهماالسلام، بالغ بر ۱۲۰ روایت صحیح السند را از ایشان نقل نموده است.

 معاون فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی گزارشی از تدوین شناخت‌نامه ۳۰ جلدی از سیره و زندگانی عبدالعظیم حسنی ارائه نمود و یادآور شد: مبتنی بر نقل شیخ عباس قمی و شیخ مفید، حضرت عبدالعظیم حسنی چهار نفر از اهل‌بیت علیهم‌السلام یعنی، امام رضا، امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری علیه‌السلام را درک نموده با ایشان ارتباط داشتند.

 عرفاتی در ادامه ضمن اشاره به شرح‌حال عبدالعظیم حسنی، ایشان را فقیه و عالم بزرگوار و وکیل امام هادی علیه‌السلام دانست و یادآور شد: باتوجه‌به جامعیتی که عبدالعظیم حسنی در مباحث دینی داشتند، ایشان به دستور امام هادی علیه‌السلام به ری هجرت نمودند.

 وی ولایت‌پذیری را از شاخصه‌های مهم عبدالعظیم حسنی دانست و حدیث عرضه دین عبدالعظیم حسنی خدمت امام (ع) را از بارزترین احادیث ایشان دانست و یادآور شد: عبدالعظیم حسنی با تمام فضائل و بزرگی که داشتند، وقتی خدمت امام هادی علیه‌السلام شرفیاب می‌شوند، دین خود را عرضه می‌کنند. عبدالعظیم حسنی ارتباط عمیقی با امام هادی علیه‌السلام داشتند.

 معاون فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی در ادامه ضمن اشاره به روایتی دررابطه‌با ابلاغ سلام امام رضا علیه‌السلام توسط عبدالعظیم حسنی به شیعیان، خاطرنشان کرد: امام رضا علیه‌السلام در روایتی ضمن سلام به اولیای الهی بر این نکته تأکید می‌کنند که شیطان را به خود راه ندهند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که انسان خودش با دست خود شیطان را بر خود مسلط می‌سازد، اظهار داشت: هر آنچه انسان را از خدا و راه خدا دور می‌سازد، در مسیر تسلط شیطان بر نفس تعریف می‌گردد. تمام ابزارهای شیطانی برای دوری انسان از امام‌زمان(عج) و آلوده‌سازی جامعه به فحشا و فساد است.

 وی در ادامه تبیین ادامه روایت امام رضا علیه‌السلام راستی در گفتار و ادای امانت را بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام به عبدالعظیم حسنی می‌فرمایند؛ به دوستانم توصیه کن که خاموشی گزینند و بحث و جدل‌های بیهوده را رها سازند و به یکدیگر روی‌آورند و به دیدن هم بروند؛ زیرا که این امور، باعث نزدیک‌شدن به من می‌شوند.

 عرفاتی سکوت را کلید رهایی انسان از اتفاقات آخرالزمان دانست و اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام بر ستیزه‌جویی محبان اهل‌بیت علیهم‌السلام با یکدیگر نهی نموده می‌فرمایند؛ مبادا خود را سرگرم تکه‌پاره کردن یکدیگر کنند؛ زیرا من به جان خودم سوگند یاد کرده‌ام که هرکس چنین کند و دوستی از دوستان مرا خشمگین سازد، از خدا بخواهم که در دنیا، سخت‌ترین عذاب را به او بچشاند و در آخرت، از زیانکاران باشد.

 وی مکتب شیعه را مکتب محبت و مودت و دلدادگی مؤمنانه در تمام فرازهای زندگی دانست و یادآور شد: بر اساس این روایت، امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ به آنان بگو كه خداوند، نيكوكار ايشان را آمرزيده و از بدكارشان گذشت كرده است، مگر كسى كه به خدا شرك ورزد يا دوستى از دوستان مرا آزار دهد و يا نسبت به او قصد بدى داشته باشد.

 معاون فرهنگی آستان مقدس عبدالعظیم حسنی در پایان تصریح کرد: اگر انسان بر مسیر شیطانی پافشاری کند، روح ايمان از دلش كنده شود و از ولايت و دوستى اهل‌بیت علیهم‌السلام خارج و نصيبى از ولايت ائمه اطهار علیهم‌السلام نخواهد داشت.