به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون در سخنرانی شنبه‌شب حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه مهم‌ترین عامل اثرگذاری بر تربیت انسان‌ها والدین هستند اظهار کرد: اگر والدین بخواهند نقش‌آفرینی خود را در عرصه تربیت فرزندان انجام دهند باید برخی موارد را در رابطه بین خودشان رعایت کنند.

 وی با تأکید بر اینکه یکی از چیزهایی که در زندگی مشترک می‌تواند موردتوجه قرار گیرد این است که زن و شوهر در مسیر تربیت فرزندان همسو و هم جهت باشند، گفت: در روایات وقتی مسئله ازدواج مطرح می‌شود کفویت را به‌عنوان یک اصل بیان می‌کنند؛ یعنی دختر و پسر باید کفویت دینی فکری اعتقادی و حتی سیاسی داشته باشند.

 استاد حوزه علمیه اظهار کرد: اگر در انتخاب همسر کفویت موردتوجه قرار نگیرد وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند یک سری مشکلات و چالش‌ها و وقتی فرزندانشان متولد می‌شوند یک سری چالش‌های دیگر به وجود می‌آید؛ وقتی ما همسری را انتخاب می‌کنیم که ویژگی‌ها و افکار و عقایدش نزدیک به ما است اثرش را در تربیت فرزند هم می‌گذارد.

 وی با بیان اینکه پیامبر (ص) فرمودند وقتی همسری را انتخاب می‌کنید باید ببینید که آیا می‌تواند مادر خوبی برای فرزندانتان باشد، گفت: باید دقت کنیم انتخاب همسر یک انتخاب کوتاه‌مدت و دم‌دستی نیست؛ بلکه یک انتخاب بلندمدت است و هیجانات و عشق و علاقه‌های احساسی که گاهی بین دختر و پسر به وجود می‌آید دوام ندارد.

 تراشیون با بیان اینکه نباید ازدواج را امری احساسی کنیم افزود: تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها و نویسندگان کتاب نباید ازدواج را در بین مردم یک امر احساسی جلوه دهند؛ زیرا در فیلم‌هایی که ساخته می‌شود عاقبت کار در دست فیلم‌نامه‌نویس است و می‌تواند تا آخر کار، زندگی خوبی را رقم بزند؛ ولی در واقعیت این‌گونه نیست و ۳۰ درصد طلاق‌ها در یکی دو سال اول اتفاق می‌افتد.

 وی با بیان اینکه کنترل هیجانات و احساسات در ازدواج‌ها خیلی می‌تواند به تربیت نسل آینده ما کمک کند، گفت: امروز متأسفانه هیجانات را بین نوجوانان و جوانان بالا می‌بریم درحالی‌که بدون استثنا کارشناسان تربیت معتقدند که باید کنترل هیجان را به نسل خود آموزش دهیم و اگر این کار را نکنیم اولین جایی که ضربه می‌خورد در ازدواج است.

 کارشناس مسائل تربیت اسلامی حرم مطهر بانوی کرامت برخورد ما با فرزندان باید با هیجان همراه نباشد افزود: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند وقتی خشمگین شدی تصمیم نگیر، امرونهی نکن و تنبیه هم نکن؛ یعنی خود را کنترل کن تا فرزندت خودکنترلی را یاد گیرد و از تصمیم هیجانی دور شود.

 وی با بیان اینکه خداوند خیر را در پاکی‌ها قرار داده است، گفت: باید سعی کنیم که فرزندان خود را با افرادی که آرامش دارند و کنترل شده رفتار می‌کنند نشست‌وبرخاست دهیم؛ زیرا همنشینی در آنها تأثیر می‌گذارد و از طرف دیگر در زندگی خود هم آرامش را رعایت کنیم و عقلانیت و آرامش بهتری را در محیط زندگی فراهم کنیم تا فرزندان ما هم آرامش در تصمیم گیری را یاد گیرند.