به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، مظلومیت را یکی از ارثیه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به فرزندانشان توصیف نمود و اظهار داشت: بر اساس روایتی، اهل‌بیت علیهم‌السلام همواره مورد ناسپاسی قرار می‌گرفتند و نسبت به شیعیان واقعی نیز ناسپاسی صورت می‌گیرد.

وی ضمن اشاره به این که افراد خوب در بهترین وضعیت هم مظلوم واقع می‌شوند، یادآور شد: اگر در زندگی خود مظلوم واقع شدید، تعجب نکنید و بدانید این مظلومیت میراث بهترین انسان‌های روی زمین نسبت به انسان‌های خوب و مؤمن است.

پناهیان با بیان این که هرکسی به امام علی علیه‌السلام مقرب می‌شود، گویا مقدر شده، مظلوم‌تر واقع شود، به فرازهایی از پاسخ‌نامه امام علی علیه‌السلام به معاویه اشاره نمود و اظهار داشت: هیچ اشکالی ندارد مردی تا مادامی که به راه خودش اطمینان دارد، مظلوم شود؛ مظلومیت در مسیر الهی طبیعی است.

وی با تأکید بر این که اجرای دستورات دین با مظلوم واقع‌شدن درهم‌آمیخته شده است، خاطرنشان کرد: این که وقتی کسی غیبت تو را کرد، تو نباید غیبت کنی؛ کسی ظلم کرد، تو باید ببخشی و ظلم نکنی؛ این که در کارهای مشترک حسن خود را به برادر دینی‌ات نسبت‌دهی؛ یا همواره اخلاص داشته، کارهای خوب را پنهان سازی و تا مجبور نشده‌ای بازگو نکنی و یا حتی وقتی خطای دیگران را می‌بینی و مطمئنی، باید توجیه کنی که حواسش نبود و شاید نیت دیگری داشت و… همه‌وهمه انسان را در مسیر مظلومیت قرار می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: طبیعت اجرای دستورات اخلاقی دین، مظلوم واقع‌شدن است؛ چراکه مظلومیت و مکفر بودن به تعبیر روایت یکی از امور قطعی در حیات مؤمنانه است.

وی ضمن تبیین فرازهایی از آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا»[۱] با بیان این که خدا مؤمنان را از هر مکر و شر دشمنان نگه می‌دارد؛ صبر الهی بر مصائب را آزمونی برای سنجش میزان ایمان و اعتماد انسان به خداوند دانست و یادآور شد: مؤمن وظیفه دارد تا در کوچه تهمت و افترا به‌گونه‌ای رفتار کند که متهم نشود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به زمینه‌های مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام، با تأکید بر این که ائمه اطهار به‌ویژه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در اوج اقتدار همواره مظلوم بودند، یادآور شد: وقتی یاوه‌گویان به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بدوبیراه می‌گفتند، ایشان به آن‌ها پاسخ نمی‌دادند.

پناهیان با بیان این که بر اساس سنت الهی هیچ مسئول خوب و هیچ پدر و مادر خوبی نیست که مظلوم واقع نشود، تصریح کرد: باید توجه داشت؛ وقتی انسان بیش از وظیفه‌اش، خود را به آب‌وآتش می‌زند تا رفع تهمت کند و مظلومیت را از خود دور سازد، گرفتار وادی ظلم خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مظلومیت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، آیه شریفه «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى»[۲]، را برجسته‌ترین آیه تداعی‌گر مظلومیت پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام دانست که برخی از مسلمانان تهمت‌هایی را نثار ایشان ساختند؛ چرا که اهل‌بیت علیهم‌السلام تمام کارهای خود را صرفاً برای کسب رضایت الهی انجام می‌دهند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به سبک و سیره زندگانی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نیز اشاره نمود و یادآور شد: وقتی دستان بانوی ۱۸ ساله‌ای که تنها دختر پیامبر اعظم است، پینه می‌بندند، نشان می‌دهد که سبک زندگی فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها فدک نمی‌خواهد؛ لذا هدیه فدک دستور و برنامه الهی برای آزمون صبر پیامبر و اهل‌بیت علیهم‌السلام در مقابل تهمت‌های امت بود و حرف‌وحدیث‌هایی را در میان امت رسول‌الله ایجاد کرد.

پناهیان در بخش پایانی سخنان خود به اجروقرب و عزت و امنیت شهدا در این دوران اشاره نمود و با بیان این که شهدا در دوران دفاع مقدس بسیار مظلوم بودند و عده‌ای در آن دوران تهمت‌های زیادی را به شهدا و خانواده ایشان زدند، یادآور شد: شهادت همواره همراه مظلومیت است؛ در دوره‌ای نه‌چندان دور نیز تعدادی از رسانه مزدور، تهمت‌ها و افتراهایی را نثار شهدای مدافع حرم کردند. شهدای مدافع حرم نه‌تنها از شهادت بلکه از مظلومیت هم نترسیدند و مردانه وارد میدان ایثار و شهادت شدند.

 [1] – آیه ۳۸ سوره حج

 [2] – آیه ۲۳ سوره شوری