به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم و تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) که پیش از ظهر امروز در سالن محراب این حرم مطهر انجام شد، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی قبل از اولین سالگرد پیروزی انقلاب در دی‌ماه ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد که نشان‌دهنده نگاه ویژه امام به سوادآموزی و ارتقای دانش مردم بود.

 وی با بیان اینکه قبل از انقلاب ۴۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال ایران باسواد بودند و الان ۹۸ درصد این گروه سنی باسواد هستند، افزود: رشد سواد در دنیا طی ۴۰ سال گذشته ۱۸ درصد بوده ولی در ایران بیش از ۵۱ درصد رشد داشته و این در حالی است که کشور ما از معدود کشورهایی است که قوانین الزام‌آور نسبت به سوادآموزی ندارد.

 وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهای دنیا که به‌شتاب خوبی در سوادآموزی رسیدند قوانین الزام‌آور بسیار سنگینی وضع کرده‌اند گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران گفتمان‌سازی، ایجاد رغبت و قانع‌کردن مردم برای حرکت به سمت دانایی بوده است.

 وی با اشاره به اینکه امسال چهل و چهارمین سال تأسیس نهضت سوادآموزی را پشت سر می‌گذاریم، افزود: اخیراً تحرکاتی برای ادغام نهضت سوادآموزی در معاونت ابتدایی آموزش‌وپرورش انجام شد؛ ولی به لطف خدا و پیگیری رئیس‌جمهور این اتفاق رخ نداد تا نهضت سوادآموزی که از نهادهای اولیه انقلاب است با همان رویکرد جهادی حفظ شود.

 وی با بیان اینکه امروز هم ما به نهضت سوادآموزی نیاز داریم خاطرنشان کرد: ازیک‌طرف هنوز بی‌سوادی در کشور ریشه‌کن نشده و به فرموده مقام معظم رهبری وجود یک نفر بی‌سواد هم شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست و از طرف دیگر امروزه تعریف سواد در نگاه مقام معظم رهبری و اسناد بین‌المللی تفاوت پیدا کرده و دنیا اقتضائات جدیدی پیدا کرده که نمی‌شود به کسی که صرفاً خواندن و نوشتن بلد است باسواد گفت.

 وی با اشاره به لزوم فراگیری سواد رسانه، سواد تربیت فرزند و سواد ارتباط با دیگران برای آحاد مردم گفت: بسیاری از مردم کشور اطلاعی از فضاهای جدیدی مانند متاورس ندارند درحالی‌که در آینده با این فضاها درگیر خواهند شد؛ بنابراین لازم است جریان سوادآموزی را با تعاریف و رویکردهای جدید ادامه دهیم .

 وی بر لزوم توسعه و تعمیق سواد در کشور تأکید کرد و افزود: نهضت سوادآموزی همان‌طور که گام اول خود را در پی تحقق دستور امام خمینی (ره) با سربلندی طی کرده است امروز هم گام دوم خود را در مسیری که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند خواهد برداشت و کشور را در مسیر تحقق اهدافش یاری خواهد کرد.

 وی ادامه داد: ما برای نوشتن آیین‌نامه‌های اجرایی و طراحی و تنظیم مسیر پیچیده نهضت سوادآموزی در آینده نیاز به نظرات و راهنمایی‌های علما داریم تا همان‌طور که نهضت سوادآموزی از ابتدا یک حرکت همگانی بوده امروز هم اجرا و تولید اساسنامه جدیدش هم همگانی و نهضتی باشد.