به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار مدیران هسته‌های گزینش دستگاه‌های اجرایی استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد شرط اول در گزینش را باتوجه‌به آیات و روایات از جنس مردم بودن دانست و اظهار کرد: خداوند در بحث گزینش پیامبران در آیات مختلف قرآن تأکید می‌کند که من پیامبری از جنس خودتان برایتان فرستادم تا شما را هدایت کند.

 وی با تأکید بر اینکه شخصی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد باید از جنس همان جامعه‌ای باشد که می‌خواهد در آن خدمت کند، افزود: منظور از خودی بودن این نیست که قوم‌وخویش و همشهری و هم حزبی ما باشد؛ بلکه منظور این است که زبان و حرف مردم را بفهمد و مشکلات و رنج‌های آنها را درک کند.

 امام‌جمعه قم با بیان اینکه باید در گزینش‌ها خدا مدنظر باشد افزود: در گزینش افراد برای تصدی مسئولیت‌ها باید به ویژگی‌هایی که برای انجام آن مسئولیت لازم است توجه شود؛ برای مثال وقتی خداوند حضرت طالوت را برای فرماندهی سپاه بنی‌اسرائیل انتخاب کرد دو ویژگی ایشان را آگاهی و علم به مسائل جنگی و داشتن توانایی جسمی عنوان کرد و فرمود طالوت هر دوی این موارد را دارد.

 وی با بیان اینکه گزینش افراد باید در راستای منافع دستگاه مربوطه و سیاست‌های کلی آن دستگاه باشد، گفت: افرادی که برای یک دستگاه گزینش می‌شوند یا باید بالفعل تخصص داشته باشند و یا توان آموزش‌دیدن و پیداکردن تخصص را داشته باشند.

 آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه بر پیشانی گزینش ما امتثال امر خدا خورده است، گفت: در گزینش نباید متقاضی را کلافه کنیم؛ بلکه باید هدایتش کنیم و متقاضی هر شغلی اگر رد شد گمان نکند که به او ظلم شده یا توانایی‌های او نادیده گرفته شده است.

 وی تأکید کرد: مسئولان گزینش باید سعی کنند ارتباط خود را با مردم زیاد کنند و در جمع مردم حضور پیدا کنند تا با عرفیات و خلقیات مردم آشنا شوند.

 تولیت حرم مطهر بانوی کرامت ادامه داد: در گزینش‌ها باید رضای خدا را مدنظر داشته باشید و در تحقیقاتی که انجام می‌دهید بر حفظ آبروی مردم دقت کنید؛ زیرا در شرع مقدس اسلام بر حفظ آبروی مردم خیلی تأکید شده است.