به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، سومین نشست فصلی شورای امر به معروف و نهی از منکر استان قم صبح امروز به ریاست آیت الله سید محمد سعیدی و حضور استاندار و جمعی از مدیران استان قم در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

سید محمد آقامیری استاندار قم با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه امر به معروف انجام شده است، گفت: سرعت اشاعه منکر از سرعت اشاعه معروف بیشتر است از این رو در استان قم حتی یک منکر هم انجام شود زیاد است و برای آن باید کار جهادی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای جذب جوانان تدبیر کنیم و مراکزی را ایجاد کنیم، افزود: متأسفانه برخی از جوانان به زیست شبانه روی آورده اند و بعد از ساعت ۱۲ شب در خیابان ها و مغازه های خاص گعده می گیرند که آسیب هایی را به دنبال داشته است.

استاندار قم با بیان اینکه ما مصوب کردیم که هیچ واحد صنفی جز در اطراف حرم مطهر و مراکز خدمات عمومی بعد از ساعت ۱۲ فعال نباشد افزود: نیروی انتظامی با واحد های صنفی متخلف برخورد می کند و در آینده جرایمی برای عدم رعایت این تخلف در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه قم یک استان فرهنگی است و باید آثار فرهنگ در سطح شهر و ظاهر جوانان قابل مشاهده باشد، گفت: ما هیأت های زیاد و جوانان ارزشمندی داریم که در همه صحنه های انقلاب حاضر هستند ولی علیرغم همه اینها دستگاههای فرهنگی نیاز به یک نخ تسبیح دارند تا برنامه های مستمر و مراقبت هایی برای جوانان داشته باشیم تا سطح انحرافات را کاهش دهیم.

در ادامه سردار محمدرضا موحد با بیان اینکه بیشتر فعالیت های سپاه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در قرارگاه ۱۹ دی انجام می شود، گفت: در بحث امر به معروف و نهی ازمنکر لسانی ۳۰۰ تیم آموزش دیده ساماندهی شدند و هر روز در مناطق ۱۷ گانه استان فعالیت می کنند و ۳۰ تیم هم برای اصناف قم آموزش دیدند که دو روز در هفته گشت دارند.

وی با اشاره به فعالیتهای ایجابی در محلات آسیب پذیر قم گفت: برپایی میز مهربانی به صورت هفتگی، فعالیت دو کافه دخترانه برای مشاوره، فعالیت یک کافه اتوبوس به صورت سیار در مدارس و محلات و تهیه و پخش ۱۰۰ قسمت آموزش امر به معروف و نهی از منکر در رسانه ها و فضای مجازی استانی و ملی از جمله اقدامات ایجابی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر است.

فرمانده سپاه علی بن ابیطالب قم ادامه داد: در زمینه اقدامات سلبی هم گشت ضابطان آموزش دیده ما به همراه نیروهای فراجا دو تا سه روز در هفته در سطح شهر فعال است.

سپس حجت الاسلام عنایت پور معاون علمی و مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با بیان اینکه یکی از ضعف ها در فضای استانی ضعف در گفتمان امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: در راستای گفتمان سازی امر به معروف و نهی از منکر نخستین جشنواره ملی معروف را با هدف تقویت معروف ها در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری فراخوان دادیم .

وی افزود: همچنین سال گذشته در راستای گفتمان سازی در ۶ ماه اول سال ۲۶ دوره و در ۶ ماه دوم ۳۲ دوره آموزشی برگزار کردیم که میانگین شرکت کنندگان در هر دوره ۶ نفر بوده است بنابراین در مجموع برای ۳ هزار و ۴۸۰ نفر ۱۷۴ ساعت آموزشی برگزار شده است.

در ادامه اکبر ابدالی مدیرکل صمت قم با بیان اینکه در بحث نظارت بر بازار و مقابله با توزیع کالاهای منافی عفت در بازار گفت: ما با نیروهایی که در اختیار داریم و کمک بسیج در ۱۰ ماهه گذشته ۳۸ هزار و ۵۰۰ فقره از صنوف مختلف بازرسی داشته ایم که برای بیش از ۵ هزار واحد صنفی تشکیل پرونده شده است.

وی ابراز کرد: در سال جاری با دستور دادستان قم برای برخورد با توزیع البسه نامتعارف و ناهنجار در سطح استان قم حدود ۸۰۰ بازرسی از صنف پوشاک انجام دادیم و تعدادی از پوشاک نامناسب از سطح بازار را جمع آوری کردیم که آثارش در بازار قابل مشاهده است.

همچنین زهرا عزیزاللهی مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم با اشاره به لزوم تشکیل هیأت اندیشه ورز امر به معروف و نهی از منکر و شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مدیریت حوزه علمیه خواهران و در مدارس علمیه گفت: نظر به اینکه تعداد قابل توجهی از خواهران مبلغه در طرح امین جذب شدند، ما از حیث طلاب و مبلغان فعال سیر صعودی داریم.

وی با اشاره به لزوم تصویب بودجه برای برگزاری دورههای آموزشی امر به معروف و نهی از منکر در حوزههای علمیه گفت: بسیاری از طلاب مبلغه و فعال با ستاد امر به معروف و نهی از منکر و فعالیت های آن آشنایی ندارند و خوب است که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور در مدارس علمیه سطح استان از ظرفیت موجود در این مدارس برای اهداف و فعالیت های مدنظر استفاده کند و چالش های این حوزه را بررسی کنند.

در ادامه حجت الاسلام شعبان زاده مدیرکل سازمان تبلیغات استان قم با بیان اینکه در مراحل پایانی تدوین سند مهندسی فرهنگی استان هستیم گفت: حدود ۳۰ چالش را در استان قم شناسایی کردیم که یکی از آن چالش ها شکل گیری شبکه کافی شاپ ها به عنوان رقیب جدیدی برای مراکز دینی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه تعداد کافه ها در یک محله نشان می دهد که به دنبال کار اقتصادی نیستند بلکه به دنبال ایجاد زیرساخت برای اهداف دیگری هستند، افزود: از طرف دیگر مساجد و کانون های فرهنگی مساجد هم با جدیت فعالیت می کنند و امروز شاهد هستیم که اعتکاف به عنوان یک کار مردمی، ریشه ای و مولد معروف با قوت بیشتری برگزار می شود.