به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی برآمده از تعلیمات قرآن است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) مفاهیم قرآن کریم را در جامعه زنده کردند، حتی کلمه رژیم طاغوت که برای دودمان سفاک پهلوی استفاده کردند از کلمات و ادبیات قرآنی است.

 وی با اشاره به اینکه متأسفانه در این سال‌ها در تبیین مبانی عقیدتی و فکری انقلاب کمتر از منبع پرفیض قرآن کریم بهره‌مند شده‌ایم، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک جریان مستمر قرآنی است و هنوز در دوران انقلاب قرار داریم و ۲۲ بهمن سرآغاز شکل‌گیری انقلاب بود.

 عصر ظهور دوران استقرار فرهنگ انقلابی قرآن در تمام ساحت‌های حیات بشر

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: قرآن و انقلاب تمام‌شدنی نیست و تا زمان ظهور باید مرحله اول انقلاب سپری شود تا در زمان ظهور شاهد انقلابی فراگیر و مستقر در تمام ساختارهای حیات بشر باشیم و نظام حق مهدوی شکل گیرد.

 پناهیان با تأکید بر اینکه حدود ۲ برابر توصیفات قرآنی دررابطه‌با مؤمنان، قرآن کریم کافران و دشمنان را توصیف نموده است، اظهار داشت: قرآن کریم بیش از اینکه کتاب تبیین مؤمنان باشد، کتاب درگیری با کافران است؛ به‌گونه‌ای که قرآن کریم را می‌توان مجموعه‌ای از آیات با رویکرد انقلابی دانست.

 تمام سطور قرآن بر رهایی انسان از موانع تجلی حق تصریح دارد

 وی به فرازهایی از آیات الهی دررابطه‌با وصف کافران و منافقان اشاره نمود و اذعان داشت: تمام سطرهای قرآن و حجم فراوان آیات الهی در مسیر تبیین جبهه مخالف است تا جبهه حق؛ چراکه جبهه حق روشن بوده، قرآن کریم کتاب آزادی بخشی است که همت خود را برای آزادی انسان از طواغیت عالم و رهایی از بند موانع تجلی جبهه حق مصروف نموده است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: رسالت انبیا درگیری با طاغوت است و قرآن کریم بیش از هر منبع دیگری به ما نشان می‌دهد که در عین دعوت به دین‌داری و معنویت، به‌جای تربیت ایجابی باید موانع کشف حقیقت را برطرف نماییم؛ چراکه اگر طواغیت، کفار و ظالمانی که موانع فهم هستند برداشته شوند؛ مردم راه خود را به‌سوی خدا پیدا خواهند کرد.

 قرآن کتاب مبارزه با طواغیت دوران

 وی در ادامه ضمن تبیین فرازهایی از آیات قرآن، با بیان این که صیرورت انسان به‌سوی خداست و قرآن کتاب مبارزه با طواغیت دوران است، ابراز داشت: قرآن بیش از اینکه یک کتاب اعتقادی، اخلاقی، احکامی و عبادی باشد؛ کتاب اجتماعی، سیاسی و در درگیری با کفر، ظلم و طاغوت است.

 پناهیان تصریح کرد: قرآن کریم بیش از اینکه راه خدا را به ما نشان دهد، راه مبارزه با موانع راه خدا را به ما نشان می‌دهد؛ چراکه مشکل اصلی بشر طاغوت است؛ حتی کافران زمانی که سرپرستی طاغوت را می‌پذیرند، طاغوت آنها را از نور به ظلمت می‌کشاند.

 رویکرد اصلی قرآن مبارزه با ظلم و آزادکردن بشر از طواغیت

 وی با تأکید بر اینکه بعضی تلقی‌شان از انقلابی‌گری امری غیردینی است، یادآور شد: رویکرد اصلی قرآن، امر سیاسی است و هنوز بعضی تصور می‌کنند انقلابی‌گری و امور سیاسی مبارزه با ظلم و آزادکردن بشر از طواغیت یک امر فرعی است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر جهاد را یکی از تبلورهای مبارزه با طواغیت دانست و با اشاره به اینکه نماز ما باید در جهت مبارزه با طاغوت اقامه گردد، اظهار داشت: مسجد باید رویکرد مبارزه با طاغوت داشته باشد و امام‌جماعت هم پناه مردم در تظلم‌خواهی باشد.

 مبارزه با فساد نیازمند همیاری بخش‌های مردمی در بستر مسجد است

 وی ضمن تقدیر از رویکردهای جدید قوه قضائیه، محوریت مساجد در شورای حل اختلاف و پیگیری داوری‌ها در بستر مسجد را یکی از رویکردهای ارزشمند قوه قضائیه دانست و ابراز داشت: مسجد محل مبارزه با هر نوع طغیانی است و شورای حل اختلاف در این محفل می‌تواند از ظلم جلوگیری کند.

 پناهیان افزود: اگر قوه قضائیه هزار برابر هم قوی‌تر شود، بدون همیاری بخش‌های مردمی که در بستر مساجد شکل می‌گیرند، نمی‌تواند جلوی رشوه، رانت و فساد را بگیرد؛ چراکه اصل کارکرد دین مبارزه با طغیان نفس انسان است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که قم با درک آموزه‌های قرآنی به پایگاه انقلاب اسلامی تبدیل شد، اظهار داشت: قرآن کریم در مواجهه با کافران بیش از اینکه به مسائل اعتقادی آنها توجه کند به جنبه ظلم آنها برای جامعه بشری نگاه می‌کند.

 ۲۲ بهمن؛ عید قرآن و شب برطرف‌شدن مهجوریت قرآن

 وی شب ۲۲ بهمن را شب تحقق قرآن، شب عید قرآن و شب برطرف‌شدن مهجوریت قرآن دانست و ابراز داشت: ثمرات ۲۲ بهمن وقتی بیشتر نمود می‌یابد که فرهنگ قرآن کریم در جای‌جای جامعه تجلی یابد.

 پناهیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه انقلابی‌گری را باید از قرآن یاد بگیریم، تصریح کرد: بی‌تردید مهم‌ترین منبع دینی ما برای انقلابی‌گری و مفاهیم انقلاب اسلامی، خود قرآن کریم است؛ حتی هیچ کتاب روایی به‌اندازه قرآن حاوی مضامین انقلابی نیست؛ قطعاً اگر فرصت می‌دادند علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام شرح قرآن بنویسد؛ فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به شهادت نمی‌رسید.