به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که ذات اقدس الهی نعمات ویژه‌ای برای انسان‌ها در نظر گرفته و در میان همه نعمت‌ها، دو نعمت معرفت و محبت از امتیاز بالایی برخوردار است، اظهار داشت: نعمت معرفت مخصوص انسان بوده، تحت اشراف عقل است و انسان را به اشرف مخلوقات تبدیل نموده است.

 وی با بیان این که نعمت معرفت به محبت جهت داده، مسیر عاقبت‌به‌خیری را پیش روی انسان قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر انسان از دستورات قرآن کریم و در ذیل آن روایات معصومین علیهم‌السلام بهره ببرد، هیچگاه این دو مطلب هرز نخواهد رفت.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر جهت‌دهی به معرفت برای رسیدن به مطلوب و مقصود دنیوی و اخروی، اظهار داشت: بر هر کسی که به‌شرط عقل و بلوغ متصف است، لازم است تا به سه حوزه معرفت به خدا، معرفت الرسول(صلی‌الله علیه و آله) و معرفت نسبت به امام علیه‌السلام دست یابد.

 وی با بیان این که نوع مشکلات و بی‌قراری‌های انسان معلول ضعف معرفت نسبت به ذات اقدس الهی است، خاطرنشان کرد: تقوا و پروا داشتن از ذات اقدس الهی، مهم‌ترین سنجه معرفت انسان نسبت به خداوند متعال است. انجام واجبات و اجتناب از محرمات نازل‌ترین مرتبه معرفت الله بوده، هیچگاه نباید از حال حسن‌ظن و اجتناب از سوءظن نسبت به خدا غافل شویم.

 مؤمنی ضمن تأکید بر اهمیت معرفت نسبت به رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و توجه به زوایای مختلف کلمات، شخصیت، و سبک و سیره عملی حضرت نسبت به تمام آحاد جامعه، تصریح کرد: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله که رحمت للعالمین است، همواره بر امت خویش توجه داشتند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت التزام و تقید به تمام دین را از لوازم معرفت نسبت به خدا و رسول‌الله صلی‌الله علیه و اله دانست و ابراز داشت: وظیفه داریم تا برای این دین که ائمه اطهار علیهم‌السلام برای صیانت از آن جان دادند، تلاش‌های روزافزونی داشته باشیم.

 وی در ادامه در تبیین معرفت به امام علیه‌السلام در دوران غیبت، بر جایگاه اطاعت از خدا، رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اولی‌الامر اشاره نمود و ابراز داشت: بر اساس روایات اسلامی برای بازشناسی وظایف و رسالت انسان در عصر غیبت امام علیه‌السلام باید به علما و راویان حدیث مراجعه نمود؛ امام‌زمان(عج) می‌فرمایند؛ علمای دین بر شما حجت هستند و من حجت خدا بر ایشان هستم.

 مؤمنی با تأکید بر این که باید از هر مطلبی که دشمن اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام را شاد می‌کند، اجتناب نمود، یادآور شد: قرآن کریم می‌فرماید؛ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»؛ باید به هر امری که امام‌زمان(عج) را شاد و دشمنان اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام را غضبناک می‌کند اهتمام داشته باشیم.