به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از قرآن ضمن تبریک اعیاد شعبان المعظم به فرازهایی از آیات نخستین سوره آل‌عمران اشاره نمود و اظهار داشت: آیه ۷ سوره آل‌عمران از جنجالی‌ترین مباحث قرآنی است که پیرامون آن کتاب‌های فراوانی نگاشته و اختلاف‌نظر شدیدی میان مفسران قرآن وجود دارد.

 وی با بیان این که خداوند در این آیه می‌فرماید، ما آیات قرآن را دو قسم محکم و متشابه قرار داده‌ایم، اظهار داشت: آیه ۷ سوره آل‌عمران تصریح می‌کند؛ «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ»، اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب، آیات محکم است که دارای کلماتی صریح و مفاهیمی روشن است و آنها اصل و اساس کتاب‌اند، و بخشی دیگر آیات متشابه هستند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه تبیین فرازهای دیگری از آیه ۷ سوره آل‌عمران با بیان این که آنها كه در دلشان ميل به باطل است، به سبب فتنه‌جويى و ميل به تأويل از متشابهات پيروى مى‌كنند، در حالى كه تأويل آن را جز خدا و آنان كه قدم در دانش استوار كرده‌اند نمى‌داند، یادآور شد: بر اساس روایات اسلامی منظور از «وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» چهارده معصوم علیهم السلام هستند.

 وی با بیان این که قرآن کریم در آیه ۱ سوره هود بر محکم بودن آیات قرآن و در آیه ۲۳ سوره زمر بر متشابه بودن آیات الهی و در آیه ۷ سوره آل عمران بر محکم و متشابه بودن برخی از آیات تصریح می‌کند، اظهار داشت: آیه‌ای که بر محکم بودن تمام آیات اشاره دارد، بر استوار، متقن، وحی و کلام الهی بودن قرآن تاکید و تصریح می‌کند که هیچ بشری در قرآن کریم دخالت نکرده است.

 رفیعی با اشاره به این که ذکر متشابه بودن آیات قرآن در آیه ۲۳ سوره زمر، تأکیدی بر شبیه بودن تمام آیات قرآن از منظر فصاحت، بلاغت، نظم و زیبایی است، خاطرنشان کرد: محکم و متشابه بودن آیات قرآن که در سوره هود و زمر بدان تصریح شده، معنایی فارغ از محکم و متشابه بودن مراد آیه ۷ سوره آل عمران دارد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که آیات قرآن دو دسته است و فهم برخی آسان و روشن و برخی نیز سخت و دشوار است، ابراز داشت: آیاتی که تنها یک احتمال معنایی داشته برای همگان قابل فهم‌اند آیات محکم بوده، آیات متشابه نیز آیاتی مملو از ابهام هستند که درک و فهم معانی آن نیازمند تدبر عمیق است.

 وی با بیان این که کشف معانی آیات متشابه، در گرو ارجاع آن به آیات محکم است، یادآور شد: آیات متشابه آیاتی است که گروه‌های مختلف از آن سوء استفاده می‌کنند؛ لذا قرآن کریم تصریح می‌کند که برای کشف آیات متشابه سراغ راسخون فی العلم که اهل بیت علیهم السلام هستند بروید.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن ارائه و تبیین مثال‌های متعدد قرآنی در رابطه با آیات متشابه و محکم، به دلایل محکم و متشابه آوردن آیان قرآن اشاره نمود، خاطرنشان کرد: ترسیم آزمون الهی، تأکید بر مراجعه به رهبران دینی برای فهم قرآن و نیز تصریح بر آشناسازی مردم با مباحث مختلف و واداشتن جامعه به تامل؛ از مهمترین دلایل ذکر آیات متشابه در کنار آیات محکم است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که آیات متشابه دو قسم اصلی و عرَضی است و آیات متشابه عرَضی از ابتدا روشن بوده ولی در گذر زمان به خاطر اختلاف نظرها ایجاد تشابه شده است، اظهار داشت: انسان‌های خردمند اهل تذکر بوده از آیات قرآن سوء استفاده نمی‌کنند؛ متاسفانه گروه های مختلف اسلامی، علیه یکدیگر قرآن می‌خوانند و به آیات متشابه استناد می‌کنند؛ بر همین اساس است که قرآن کریم تصریح دارد، برای فهم قرآن به اهل بیت علیهم السلام مراجعه کنید.