به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر دومین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبیین فرازهایی از آیه ۴۱ سوره روم، با بیان اینکه در روایات اسلامی بر قرائت سوره روم در شب‌های قدر سفارش زیادی صورت‌گرفته است، اظهار داشت: در بسیاری از مواقع فساد و حوادثی که در دنیا صورت می‌گیرد به‌خاطر خطاها و گناهانی است که توسط انسان روی می‌دهد.

 وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از برجسته ترین حوادث عالم اعم از جنگ‌ها، حوادث غیرطبیعی، لطمه به محیط زیست و… ابراز داشت: در بسیاری از مواقع فراگیری گناه نعمتی را دور، بلایی را بر جامعه عارض یا از اجابت دعا جلوگیری و حتی آبروریزی‌ها را در جامعه گسترش می‌دهد.

 رفیعی به فرازهایی از آیات قرآن اشاره و با تأکید بر این که اگر با هر گناه مردم با ایشان برخورد می شد، یک نفر بر روی کره زمین باقی نمی‌ماند، اظهار داشت: بدون تردید تمام گناهان انسان در این دنیا آثاری دارد و گاهی فساد در خشکی و دریا نمود می یابد؛ فسادهایی که در جهان شکل می‌گیرد در برخی از مواقع آثار گناهان و در برخی از مواقع برای آزمون و ارتقاء درجه انسان است.

 وی با بیان این که بیشترین مصیبتی که انسان در دنیا می‌بیند به خاطر خطاها و گناهانی است که خود مرتکب آن شده است، حبط و نابود سازی عبادات را از جمله آثار گناهان دانست و اظهار داشت: یک خطا و گناه هرچند در ظاهر کوچک باشد می تواند آثار بسیار بزرگی داشته باشد.

*احسان و اطعام به فقرا عمر انسان را طولانی می‌کند

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر مرگ زودرس را از دیگر آثار گناهان دانست و با بیان اینکه برخی از انسان ها به خاطر گناه از عمر طبیعی باز می‌مانند، خاطرنشان کرد: همانطور که احسان و اطعام به فقرا عمر انسان را طولانی می‌کند، گناه و ظلم نیز عمر را کوتاه و برکت را از زندگی دور می سازد.

 وی در ادامه تفسیر آیه شریفه «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» با بیان این که بین گناه و آثار آن ارتباط مستقیمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: فساد در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند آشکار شده است؛ با این کار خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمال انسان را به آنان بچشاند، شاید به سوی حق بازگردند.

*گناه حافظه انسان را ضعیف و روان انسان را به هم می ریزد

 رفیعی سیاهی قلب و به هم ریخته شدن روان انسان را از دیگر آثار گناه برشمرد و ابراز داشت: تقوا و ایمان حافظه را قوی می کند و افرادی که خود را گرفتار و بنده گناه می سازند، فراموشکار و حافظه شان ضعیف می گردد.

 وی محرومیت از خیر و نیکی و سلب توفیق عبادت و زیارت ائمه اطهار علیهم السلام را از دیگر آثار گرفتاری انسان در گناه دانست و اذعان داشت: شکل‌گیری بیماری‌های جدید تحت تاثیر گناهان جدیدی است که انسان و جامعه بدان دامن می زنند؛ اگر نوع ارتباطات انسان به سمت گناه سوق یابد، بیماری ها جدید و فراگیر خواهند شد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی با بیان این که عمل شیعه واقعی باید همتراز و همسو با سیره اهل بیت علیهم السلام باشد، خاطرنشان کرد: کوتاهی در عمل به واجبات، از جمله پرداخت خمس و زکات، عدم رعایت حق الناس و… از جمله اعمالی است که انسان را از حضور و درک محضر امام علیه السلام محروم می سازد.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به فرازهایی از باب آثار گناهان مرحوم مجلسی در کتاب بحارالنوار اشاره نمود و اظهار داشت: ترک امر به معروف و نهی از منکر و عدم یاری از مظلوم از جمله گناهانی است که بلا و گرفتاری را در جامعه زیاد می‌سازد.