به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء ششم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، به فرازهایی از آیات سوره مبارکه نسا و سوره مبارکه مائده اشاره نمود و اظهار داشت: در این روزها مبتنی بر کتاب ارزشمند طرح کلی اندیشه اسلامی برگرفته از مباحث تفسیری رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله ایمان صحبت کردیم تا ارزش دینداری بیشتر روشن شود.

 وی به شرایط ایمان مطلوب از نگاه قرآن اشاره و با تأکید بر اینکه ایمان مطلوب آگاهانه، همراه با تعهدات عملی  و به دور از ایمان فرصت‌طلبانه و منفعت طلبانه است، اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایمان مطلوب در اندیشه قرآن همیشگی، همه جایی، همگانی و همه جانبه است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به ۱۲ مژده‌ و نوید قرآنی به اهل ایمان اشاره نمود و یادآور شد: هدایت نخستین بشارت و نویدی است که خدای متعال به مؤمنان می‌دهد؛ ذات اقدس الهی در این بشارت مسیر، هدف و نقطه پایان و اتمام را برای مومنان آشکار می‌کند. به تعبیر آیه ۹ سوره یونس، کسانی که ایمان آوردند و اهل عمل صالح شدند خدای متعال آنها را به واسطه ایمانشان هدایت می‌کند و نقطه پایان و نقطه پیروزی را به آنها نشان می‌دهد.

 وی انقلاب اسلامی ایران را انقلاب ایمانی برای گشایش افق‌های تمدن مهدوی پیش روی جوانان توصیف نمود و ابراز داشت: نکته دوم از برکات ایمان، ایمان نور است و باعث می‌شود پرده‌های جهل و غرور از پیش چشم انسان‌ها کنار رود؛  گاهی غرور انسان نمی‌گذارد انسان حقایق را بفهمد؛ جهالت‌ها نمی‌گذارد انسان ببیند و بفهمد و خرافات مانع می شود تا انسان و جامعه حقیقت را درک کنند.

حاج ابوالقاسم به حجاب‌ها و مانع‌های گوناگون برای تجلی گوهر عقل و خرد خدادادی انسان اشاره نمود و اذعان داشت: رسانه‌های غربی با استبداد رسانه‌ای خودشان نمی‌گذارند حق و حقیقت به گوش ملت‌های مظلوم جهان برسد و صدای مظلومیت مردم فلسطین را خفه می‌کنند و حتی رسانه‌هایی که این مظلومیت را انعکاس می‌دهند را تحریم می‌کنند.

وی به فرازهایی از آیه ۱۷۴ سوره مبارکه نساء اشاره نمود و با تأکید بر اینکه قرآن نور است و نور خاصیتش این است که ظلمت‌ها را کنار می‌زند و حقایق را آشکار می‌سازد، اظهار داشت: خدای متعال قرآن را نوری قرار داده که چراغ‌های آن خاموشی ندارد؛ چراغی است که درخشندگی آن زوال ناپذیر است.

حاج ابوالقاسم با تصریح بر اینکه تمام عبادات و نماز خود را باید با نور قرآن بسنجیم، خاطرنشان کرد: نماز انسان و جامعه را از فحشا باز می‌دارد؛ اگر نماز این خاصیت را نداشته باشد نماز ما نماز حقیقی نیست؛ باید تمام فعالیت‌ها و کنشگری‌های اجتماعی خود را با نور قرآن بسنجیم؛ چراکه قرآن نوری‌ست که عقاید، باورها و رفتارهای درست را از نادرست و عبادات حقیقی را از عبادات تقلبی متمایز می‌سازد.

وی با بیان اینکه ایمان باعث فائق آمدن بر موانع درونی مانند وسوسه‌ها، تردیدها، اضطراب‌ها و دلهره‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: از دیگر برکات ایمان اطمینان از وجود ذات اقدس الهی است و مؤمن همواره در پناه خدا قرار دارد. «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ» اعتصام یعنی در پناهگاه مستحکمی قرار گرفتن.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۳۸ سوره حج « إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا…»، با بیان اینکه خدای متعال به مؤمنان وعده و بشارت داده است که حامی آنان است، خاطرنشان کرد: از دیگر برکات ایمان، داشتن دست برتر در معادلات است؛ مؤمن همواره برتر است و دست برتر از آن اوست.

حاج ابوالقاسم خاطرنشان ساخت: جامعه ایمانی باید بداند که پیروزی نهایی از آن اوست؛ اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها امید دادند و فرمودند ما به قله‌ها نزدیکیم این باور، باوریست که متکی به باورها و گزاره‌های قرآنی است؛ خدای متعال در سوره مبارکه مائده آیه ۵۶ می فرماید « وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ» کسانی که تحت ولایت خدا و رسول او و تحت ولایت اولیا خدا قرار گیرند، بدانند که به لطف الهی حزب خدا پیروز نهایی میدان است.