به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۱۴ قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت در آستانه میلاد با سعادت امام حسن مجتبی علیه السلام به فرازهایی از آیات سوره مبارکه حجر و سوره مبارکه نحل اشاره و در تبیین بخش هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، به موضوع نبوت پرداخت و تصریح کرد: انبیا الهی آمده‌اند تا ظلمت‌ها را کنار بزنند و بشریت را از جهالت و بی خبری بیرون بیاورند.
وی در ادامه مباحث مرتبط با نبوت به فرازهایی از آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل اشاره و بر اهمیت حفظ و توجه به مضامین و مفاهیم این آیه شریفه تأکید نمود و خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می فرماید؛« وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»، ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که: «خدای یکتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب کنید!» خداوند گروهی را هدایت کرد؛ و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت؛ پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تکذیب‌کنندگان چگونه بود!

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که بعثت در این آیه شریفه به معنای برانگیختگی و معنای رستاخیز به معنای انقلاب و زیر و رو شدن است، اظهار داشت: در واقع پیامبران آمدند تا یک رستاخیز اجتماعی برپا کنند و نور توحید را در جوامع حکمفرما سازند.
وی افزود: انبیا در درون جان خود رستاخیز و انقلابی برپا می‌کنند و خورشید توحید را بر تمام اضلاع و ابعاد وجود خود پرتو افکنی نموده، توحید بر اعماق وجودشان سیطره افکند، بدین صورت توحید را در جامعه برقرار و برپا می‌کنند.
حاج ابوالقاسم با بیان این که آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل به محوریت توحید در تعالیم انبیای الهی اشاره میکند، اظهار داشت: شعار پیغمبر گرامی اسلام همانند همه پیامبران، کلمه «لا اله الا الله» و توحید بود.
وی با تأکید بر این که انبیای عظام الهی نقطه شروع کارشان عبارت بود از بیان اساس و روح مکتبشان، خاطرنشان کرد: انبیا در شروع انقلاب و رستاخیز اجتماعی و عقیدتی با مردم مجادله نکردند و هرگز چنین نبوده است که مدتی مردم را سرگردان کنند و بعد از آن که قدری موفقیت پیدا کردند، شعار اصلی را در میان بگذارند؛ خیر از اول با صداقت و با درستی و راستی آن هدف واقعی و نهایی خود را بیان نمودند و آن هدف عبارت بود از توحید.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: توحیدی که انبیاء الهی جوامع را به سوی آن توحید دعوت کردند، صرفاً یک امر ذهنی و یا عقیده خشک و خالی نبود؛ بلکه یک باوری بود که امتداد اجتماعی پیدا می‌کرد؛ توحیدی که هیچ شریکی را در کنار خدا نمی‌پذیرد و اطاعت و خضوع و خشوع در درگاه هیچکس جز خدا را مقبول نمی داند و تمام امتیازات ویژه طبقات و اختلاف طبقاتی را ملغا می‌کند.
وی تصریح کرد: وقتی در نظام توحیدی پیامبر الهی به دنبال برپایی عدالت و از بین بردن تفاوت‌ها و اختلاف طبقاتی باشد و در نظام توحیدی آقازادگی امتیاز محسوب نشود، خیلی‌ها از همان اول کار ناراحت میشوند و صف‌بندی‌ها آغاز می‌شود.
حاج ابوالقاسم با بیان این که نظام اسلامی که نظام توحیدی‌ست و پرچم توحید را بر سر دست گرفته و نقطه امید مظلومان عالم شده، ظلم ظالمان عالم را به چالش کشیده است، اظهار داشت:
جامعه ایران قصد دارد، پرچم «لا اله الا الله» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز در آورد؛ قطعا جامعه‌ای که می‌خواهد «لا اله الا الله» را در عالم حاکم نموده، در برابر ظلم جهانی فریاد میکشد و تجاوزات رژیم غاصب، قاتل و حیوان صفت صهیونیستی را نمی‌پذیرد، لذا دشمن پیدا می‌کند.
وی با بیان این که جامعه توحیدی به موازات این دشمنی‌ها، دوستان زیادی در عالم پیدا می‌کند، فراگیری شعار انقلاب اسلامی در مبارزه با صهیونیست در واشنگتن، لندن، شرق آسیا، جنوب آفریقا و… را نمونه ای بارز از فراگیری شعار توحید در جهان دانست و تصریح کرد: انبیا از همان گام نخستین حرکت خود، حرف حق می‌زنند و به تبع صراحت لهجه‌، دوستان و دشمنانی پیدا می‌کنند؛ چرا که طاغوت‌ها نمی‌توانند تحمل کنند جامعه‌ای مردم را به رهایی از یوغ بردگی آنها دعوت کند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه دشمنی امریکا و اسرائیل با جمهوری اسلامی یک واقعیت همیشه تاریخ است، ابراز داشت: برخی خیال می‌کنند دشمنی امریکا با جمهوری اسلامی به خاطر نگرش و دیدگاه‌های خاص جمهوری اسلامی است!؛ خیر اساساً مسئله دشمنی ما با امریکا در امتداد شعار انبیا الهی یعنی همان شعار «لا اله الا الله» و شعار بندگی خدا و زیر بار طاغوت‌ها نرفتن است.