به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء هفدهم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به پویش ملی زندگی با آیهها، فرازهایی از آیه ۴۱ سوره مبارکه حج را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: قران کریم میفرماید؛ «الَّذِینَ إِنْ مَککّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند، و پایان همه کارها از آن خداست.
وی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه والای اصحاب رسولالله صلیالله علیه و آله به ویژگیهای ابوذر غفاری و ذکر صداقت و زهد و فروتنی ایشان در کلام پیامبر اعظم صلیالله علیه و اله اشاره نمود و در تبیین راهبرد انبیا برای رساندن انسانها به اوج کمالات معنوی، خاطرنشان کرد: ساختن انسانهای خوب دو شیوه دارد، شیوه نخست این که شخص مکتبخانه و مدرسهای برپا کند و بنشیند تا دانشآموزان به سراغ او بیایند و از او درس بگیرند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت شیوه انبیای الهی در تربیت انسانهای تراز را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: انبیا معتقد بودند که باید به تعبیر رهبر معظم انقلاب کارخانه انسانسازی برپا کرد و برای پرورش انسانها باید محیط اجتماعی مناسب ایجاد نمود؛ محیطی که انسانها در آن به طور طبیعی پرورش پیدا کنند.
وی با بیان این که انبیا اساساً فرصت نداشتند تا انسانها را یکبهیک تربیت کنند و همواره تلاش نمودند تا جامعهای سالم ترسیم کنند، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی انسانها را به نهالهایی تشبیه میکنند که این نهالها برای پرورش نیازمند محیط مناسب هستند؛ چرا که اگر محیط نامناسب باشد، امکان رشد انسانها به حداقل میرسد.
حاج ابوالقاسم با اشاره به این که محیط سالم و متناسب محیطی است که انسان بتواند خود را در آن بپروراند، یادآور شد: انبیای الهی برای پرورش انسانها به سمت تشکیل جامعه اسلامی و نظام اسلامی حرکت میکردند؛ همان کاری که امام خمینی (ره) با الهام از انبیا انجام دادند و انقلابی برپا و نظام اسلامی ایجاد کردند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر انقلاب اسلامی را کارخانه تربیت انسانهای تراز توصیف و با تأکید بر این که عمق نگاه عرفانی رزمندگان دفاع مقدس جلوهای از این تربیت است، خاطرنشان ساخت: برای ایجاد بستر تربیت انسان سه اقدام اساسی لازم را آیه ۴۱ سوره مبارکه حج بهخوبی تبیین نموده است.
وی در تبیین سه راهکار قرانی برای تربیت انسانهای تراز الهی اقامه صلاة و فراگیرسازی فرهنگ نماز را از نخستین راهبردهای قرانی توصیف نمود و اذعان داشت: بهپاداشتن نماز یعنی اهتمام به مساجد و نمازهای جماعت، یعنی بهپاداشتن یاد خدا و توجه به مراکز دینی و برگزاری جلسات قرآنی.
حاج ابوالقاسم تجلی فرهنگ زکات و به یاد دیگران بودن را از دیگر راهکارهای قرانی در ساخت جامعه اسلامی دانست و یادآور شد: برپایی زکات یعنی مؤمن فقط به فکر خودش نیست و در جامعه ایمانی انسانساز اشخاص به فکر یکدیگرند و در مسیر گرهگشایی از مشکلات یکدیگر حساس هستند و نسبت به یکدیگر بیتفاوت نیستند.
وی امربهمعروف و نهیازمنکر را سومین رکن از ارکان جامعه توحیدی برشمرد و ابراز داشت: جامعه ایمانی انسانساز، نیازمند یک عنصر مهم حیاتی به نام نظارت همگانی است که در امربهمعروف و نهیازمنکر تجلی مییابد. چرا که مصونیت درونی جامعه اسلامی و این کارخانه انسانسازی از مسیر امربهمعروف و نهیازمنکر میگذرد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود به روایتی از امام محمدباقر علیهالسلام اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امربهمعروف و نهیازمنکر راه و روش انبیا و صالحان و وظیفهای بزرگ است که به برکت آن سایر واجبات اقامه میشود.
حاج ابوالقاسم با تأکید بر این که تجلی فرهنگ امربهمعروف و نهیازمنکر راهها را ایمن و کسب و تجارت حلال را گسترش میدهد، اظهار داشت: با فراگیری امربهمعروف و نهیازمنکر در جامعه ظلم و تجاوز از بین میرود و همه امور سامان میپذیرد. باید مراقب پروژه اندلسسازی جامعه ایران باشیم.