به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد حاج ابولقاسم دولابی در ششمین روز از ماه مبارک رمضان در ویژه برنامه تفسیر قرآن کریم که از رسانه ملی منعکس می‌شود، با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین درس‌های قرآن کریم که در جزء ششم و سوره مائده مطرح شده موضوع ولایت است، اظهار کرد: ولایت محوری است که می‌تواند اتحاد و انسجام ایجاد کند و سبب پیروزی جبهه حق شود.
وی با اشاره به آیات ۵۵ و ۵۶ سوره مائده که این دو آیه برجسته بیانگر پیروزی کسانی است که حول محور ولایت اجتماع می‌کنند، عنوان کرد: خداوند در این آیات به سرپرستان جامعه ایمانی اشاره می‌کند و می‌فرماید سرپرست شما خدا، پیامبر(ص) و فردی است که هنگام نماز انفاق می‌کند و بر اساس روایات در این آیه منظور از فردی که انفاق می‌کند امیرالمومنین(ع) هستند.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آیه بعدی این سوره نیز می‌فرماید هر کس ولایت خدا، رسول و این دسته از مومنان یعنی امیرالمونین(ع) را در دل داشته باشد باید بداند اینان جبهه حق خواهند بود و پیروزی نهایی برای آن‌ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه خداوند متعال در آیات متعددی به نقش سرپرستان جامعه ایمانی اشاره کرده است، مطرح کرد: خداوند در سوره مبارکه حج می‌فرماید؛ ای ابراهیم حج هم برای این است که مردم به سوی تو بیایند، تو که امام، رهبر و ولی جامعه هستی.
حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به سوره نور، خاطرنشان کرد: مؤمنین آن‌هایی هستند که حول محور ولی را می‌گیرند و بدون اذن او اقدامی نمی‌کنند و این اجتماع را بدون عذر ترک نمی‌کنند؛ همچنین خداوند در آیه ۴۴ سوره مائده از فقیهان و عالمانی یاد می‌کند، علمای یهود و نصارا که مورد تایید هستند و با آیات الهی میان مردم حکم می‌کردند.
وی یادآور شد: براساس تعالیم و آموزه‌های دینی که از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) به ارث رسیده فقیه فردی است که با آیات الهی میان مردم حکم می‌کند.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء، افزود: خدای متعال دستور داده است که از او، از پیامبرش و اولی‌الامراطاعت شود.
وی با بیان اینکه در روایات متعددی به موضوع ولایت اشاره شده است، تصریح کرد: در کتاب شریف کافی، مطرح شده که اسلام پنج پایه دارد، نماز، زکات، روزه، حج و ولات و اهمیت هیچ کدام از این پایه‌های دین مانند ولایت نیست.
حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به حدیثی از امام باقر علیه‌السلام، ابراز کرد: خداوند متعال فرموده است حتما و به صورت قطعی عذاب می‌کنم هر جامعه‌ای را که زیر ولایت و امامت شخص ظالم انتخاب شده از سوی خدا نباشد اگرچه افراد این جامعه به صورت ذاتی افراد خوبی باشند و به صورت قطعی به هر جامعه‌ای که حول محور امام خود جمع شده باشند رحم خواهم کرد اگرچه افراد آن به صورت ذاتی افراد خوبی نباشند.
وی با بیان اینکه در دوران غیبت نیز رهبران ما را تنها نگذاشته‌اند، اظهار کرد: امام زمان(عج) نیز فرموده‌اند در دوران غیبت حول محور فقها افرادی که احادیث ما را نقل می‌کنند و آن‌ها را می‌فهمند، جمع شوید، آن‌ها حجت من بر شما مردم هستند و من حجت خداوند بر آن‌ها هستم.
رئیس پژوهشگاه فقه نظام اضافه کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی نیز که احیاگر اسلام بر پایه ولایت فقیه بودند، می‌فرمایند من به همه ملت اطمینان می‌دهم امر اسلامی اگر با نظارت ولایت فقیه باشد، آسیبی به آن نخواهد رسید.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند آن‌جایی که دشمنان می‌خواهند در بین جناح‌های گوناگون اختلاف ایجاد کند رهبری است که می‌آید و موجب وحدت می‌شود و تا من زنده هستم و مسئولیت دارم نخواهم گذاشت این حرکت عظیم به سمت آرمان‌ها متوقف شود.
حاج ابوالقاسم دولابی مطرح کرد: مثال رهبر و ولی مثال قلب و عقل است اگر قلب و عقل در مسیر درست حرکت کند تمام اعضای بدن در مسیر درست قرار خواهد گرفت و اگر به درستی عمل نکند تمام جوارح انسان در مسیر اشتباه حرکت خواهند کرد.
وی ضمن قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت آیت الله امینی، گفت: امشب ششمین شب از ماه رمضان مصادف شده است با هفتمین شب درگذشت آیت‌الله امینی؛ این عالم، ساده زیستی را در زندگی خود پیاده و از قبل انقلاب تلاش‌های بسیاری برای انقلاب کرد.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در پایان تاکید کرد: رمز موفقیت و پیروزی جبهه مقاومت، اجتماع و اتحاد حول محور ولی است.