به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۴ قرآن کریم ذیل موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی، ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۳۰ سوره مبارکه فصلت؛ با بیان این که این آیه شریفه مومنان را به استقامت و ایستادگی دعوت می‌کند، به مباحث روزهای پیشین در رابطه با موضوع ولایت اشاره نمود و اذعان داشت: ولایت در معنای اولیه قرآنی به معنای همبستگی، اتصال و هم‌جبهه بودن آحاد یک ملت برای رسیدن به یک هدف واحد است.

 وی با تاکید بر این که ولایت نیازمند یک نخ تسبیح و محور اتحاد و انسجام است که آن فقط الله است، خاطرنشان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام هم از آن جهت که مظهر تجلی ولایت الله هستند، محور اتحاد و انسجام جامعه ولایی قرار می‌گیرند. اگر کسی زیر چتر ولایت و در چارچوب ولایت الله قرار نگیرد، قطعاً زیر ولایت طاغوت تعریف می‌شود.

 حاج ابوالقاسم با بیان این که استقامت و ایستادگی بر مسیر ولایت الله لوازمی دارد، هجرت را یکی از لوازم ایستادگی در مسیر ولایت الله توصیف نمود و ابراز داشت: گاهی لازم است انسان برای اینکه بر ایمان خود بماند از نقطه‌ای به نقطه دیگر هجرت کند و از شرایطی به شرایط دیگر تغییر مکان دهد و تحول در زندگی اجتماعی خود ایجاد کند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به سختی‌های قرارگرفتن زیر چتر ولایت الله اشاره نمود و با تأکید بر این که ماندن زیر چتر ولایت الهی نیازمند استقامت و صبر و تلاش است، خاطرنشان کرد: امروز مردم مقاوم فلسطین اسوه و الگویی برای عمل به این آیه نورانی هستند؛ مردمی که گفتند ربنا الله و پای این شعارشان ایستادند و استقامت ورزیدند و هرچه جلوتر رفتند صبر و مقاومتشان بیشتر شده و رژیم درمانده و مفلوک صهیونیستی را در مواجهه با خودشان به ذلت بیشتری انداختند.

 وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های به اصحاب صفه در تاریخ اسلام با بیان این که این گروه که در مکه امکانات خوبی داشتند، به خاطر استقامت در مسیر ولایت راحتی و آسودگی را بر خود حرام و مهاجرت کردند، اظهار داشت: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و اصحاب ایشان نه برای زندگی راحت‌تر، بلکه برای شرایطی که بهتر بتواند در آن ایمان خود را زیر چتر ولایت الهی حفظ کنند، مهاجرت کردند.

 حاج ابوالقاسم به فرازهایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در تبیین ضرورت هجرت برای حفظ ایمان با تأکید بر این که ماندن زیر چتر ولایت طاغوت، همانند این است که انسان سوار بر مرکب و اتومبیلی باشد که به سمت پرتگاه در حرکت است، تصریح کرد: ولایت طاغوت و شیطان در نظام جاهلی و طاغوتی مومن را با هزاران پیوند و رابطه به قدرت طاغوت وابسته می‌سازد و او را با تور نامرئی نظام جاهلی محاصره می‌کند؛ آزادی را از او سلب و بی‌اختیار او را به سوی سرانجامی که در انتظار آن نظام است می‌کشاند.

 وی با بیان این که هجرت یعنی گریختن از قید و بندهای نظام جاهلی و رساندن خویش به محیط آزاد اسلامی و حضور در جامعه اسلامی یک تعهد فوری و ضروری برای مومن است، یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران مصداق بارز هجرت از ولایت طاغوت به سمت ولایت الله بود؛ مردم برای اینکه در ولایت الله بمانند و ایمانشان حفظ شود، رژیم طاغوتی را که تلاش می‌کرد بهائیت و بی دینی را در این کشور ترویج کند، کنار زدند و یک نظام الهی که در صدر برنامه‌های آن ترویج دینداری است را حاکم کردند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن تبیین مصادیق متعددی از هجرت، به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله اشاره نمود و اذعان داشت: اگر کسی توبه کند و در عبادت نسبت به گذشته احتمال بیشتری نورزد، توبه او توبه حقیقی نیست؛ توبه کننده باید از لباس، بستر و محل گناه فاصله بگیرد.

 وی با بیان این که آرزوهای دنیویش توبه کننده کوتاه، زبانش محفوظ و دستش بخشنده و قلبش به روی حقایق باز است، اظهار داشت: کسانی که می‌گویند پروردگار ما الله است و در این مسیر ثابت قدم می‌مانند و از مسیر خدا فاصله نمی‌گیرند و حتی گاهی برای ماندن در مسیر خدا تغییر شرایط می‌دهند و تحول ایجاد می‌کنند، مشمول بشارت ملائکة الله قرار می‌گیرند.

 حاج ابوالقاسم در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به روز قدس بر اهمیت دفاع از مردم مظلوم فلسطین تأکید نمود و خاطرنشان کرد: روز قدس امسال خروش بین المللی امت‌های آزاده جهان علیه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود؛ اگر سال‌های قبل روز قدس را فقط کشورهای اسلامی برگزار می‌کردند، ان شا الله امسال در کشورهای غیر اسلامی هم روز قدس با عظمت برگزار خواهد شد.