به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روزهای پایانی ماه شوال و ۱۹ اردیبهشت روز بزرگداشت مرحوم کلینی، با بیان این که این شخصیت بزگوار در هزار و صد سال پیش، طی ۲۰ سال کتاب کافی با بیش از ۱۶ هزار حدیث را نوشته است، اظهار داشت: ذی‌القعده آغاز ماه‌های حرام است و میقات حضرت موسی (ع) در این ماه آغاز و تا ۴۰ روز بعد یعنی عید قربان و دهم ذی الحجه ادامه یافت.

 وی ۴۰ روز از اول ذی القعده تا عید قربان را از بهترین دوران برای تقواپیشگی دانست و ابراز داشت: اگر کسی ۴۰ روز خود را برای خدا خالص کند، خداوند چشمه‌های حکمت را بر زبانش جاری خواهد ساخت؛ این دوران بهترین بستر برای ترک عادات بد از جمله بددهانی، بدخلقی و مریضی‌های روحی و نفسانی است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: عدد ۴۰ موضوعیت دارد و اگر انسان ۴۰ روز بر چیزی توجه و تمرکز داشته باشد، آراسته به آن صفت خواهد شد.

 رفیعی در ادامه آغاز دهه کرامت را یکی از مناسبت‌های این ایام برشمرد و با بیان این که شروع ماه ذی القعده با بزرگداشت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها آغاز می‌شود، اظهار داشت: زیارت حضرت معصومه سلام الله‌علیها همواره مورد توجه چهار امام معصوم علیه‌السلام بوده است؛ این بانوی بزرگوار بعد از امام رضا علیه‌السلام، افضل اولاد امام موسی بن جعفر علیه السلام است.

 وی با بیان این که امام صادق علیه السلام حتی پیش از تولد ایشان نیز بشارت وجود نازنین حضرت معصومه به قم را داده اند گفت: حضرت صادق(ع) فرمودند؛ هرکسی حضرت معصومه سلام الله علیها را زیارت کند، بهشت بر او واجب خواهد شد؛ این روایت را امام رضا و امام جواد علیهما السلام نیز بیان نموده اند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به ولایت مداری و دنباله روی حضرت معصومه سلام الله‌علیها از امام رضا علیه السلام اشاره نمود و ابراز داشت: با این که حضرت معصومه سلام الله‌علیها چندین برادر در مدینه داشتند، برای دیدار با حجت خدا و امامش راهی خراسان می‌شود؛ بنابراین ولایت مداری بزرگ‌ترین شاخصه حضرت معصومه سلام الله‌علیها است.

 وی با بیان این که ثواب زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها به ثواب زیارت امام رضا علیه السلام تشبیه شده است، خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی هرکسی غسل زیارت کند و امام رضا را خالصا زیارت کند، مثل روزی است که از مادر متولد شده، اگر مکروب باشد غم دلش برطرف و اگر گنهکار باشد گناهش آمرزیده می‌شود.

 رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرازهایی از آیه ۱۴ سوره آل عمران به ۶ مورد از چیزهایی که برای مردم زیبا جلوه داده شده است اشاره نمود و اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید؛ «زُییّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ…»، که این موارد در نظر زیبا و دلفریب و جلوه‌هایی از زیبایی دنیاست ولی در عین استفاده و بهره نباید فریب آن را خورد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت همسر، اولاد، ثروت زیاد، وسیله نقلیه، دام و زمین کشاورزی را از متاع و زیبایی‌های دنیا در بیان آیه ۱۴ سوره آل عمران دانست و اظهار داشت: در بهره گیری از این زیبایی‌ها حسن عاقبت شرط است و اگر امر دایر شد بین همسر و دین، و یا اولاد بخواهد باعث بی دینی و کفر شود، باید بر دین تمسک جست.

 وی ضمن ارائه تشبیهی زیبا از دین و دنیا، با تاکید بر این که دنیا همچون آب زیر کشتی دین است که اگر زیر کشتی قرار بگیرد باعث حرکت آن می‌گردد و اگر بر کشتی غلبه کند انسان را به تباهی خواهد کشاند، اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه شریفه تصریح می‌کند که فریب زرق و برق دنیا که وادی غفلت از دین و خداست را نخورید.

 رفیعی با تأکید بر این که مبتنی بر آیات قرآن، مال و اولاد زینت حیات انسان بوده، از آن به خیر و فضل یاد شده است، اظهار داشت: اگر زیبایی‌های دنیا باعث شود، تا انسان دینش تباه و گرفتار گناه شود، متضرر خواهد شد. زیبایی‌های دنیا تنها ابزار و وسیله ای برای گام برداشتن در مسیر عمل به وظایف الهی است، اگر کسی وسیله را هدف دید و در پل توقف کند، هیچگاه به هدف نخواهد رسید.