به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ حسین انصاریان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که هیچ بنایی در جهان بدون میزان و شاقول کارش را پیش نمی‌برد، اظهار داشت: یک استاد بنا بر اساس شاقول گیری صد متر دیوار را به‌صورت صاف بالا می‌برد و ساختمان را بر روی این دیوار استوار می‌سازد.

 وی امام را شاقول معنوی ذات اقدس الهی دانست و با بیان این که مردم باید ساختمان باطن و زندگی خود را مبتنی بر شاقول وجود امام علیه‌السلام بنا نمایند، خاطرنشان کرد: هدایتگری‌ها و راهنمایی‌های امام و بیانات ایشان شاقول الهی است و مردم با مطالعه روایات و به‌کارگیری آن می‌توانند خود را شاقول گیری کنند که زندگی درستی را در پیش گرفته‌اند یا نه.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به روایتی از ارائه و عرضه دین‌داری توسط عبدالعظیم حسنی خدمت امام هادی علیه‌السلام، با تأکید بر این که قرآن کریم، تمام انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم‌السلام شاقول ساخت زندگی مؤمنانه الهی هستند، اظهار داشت: این که کسی بخواهد تمام فرازهای زندگی اعم از اخلاق، سیاست، اقتصاد و رفتار و افکارش را با شاقول‌های الهی اندازه‌گیری کند، اصلاً کار سختی نیست.

 وی به روایتی نبوی خطاب به همه مردم تا روز قیامت اشاره نمود و اذعان داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله خطاب به امت اسلامی شش مسئله را که به‌نوعی از شاقول‌های ترسیم زندگی ایمانی است و عمل بدان بهشت را برای انسان ضمانت می‌کند بیان کردند.

 انصاریان با اشاره به اینکه وعده پیامبر(ص) در عظمت و استواری همچون وعده الهی محکم است، افزود: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در این روایت تصریح می‌کنند که در حرف‌زدن و مراوداتتان با دیگران هیچگاه دروغ نگویید و وقتی وعده‌ای دادید، خلاف وعده عمل نکنید.

 وی با بیان این که اگر در خانواده، اجتماع و جامعه‌ای شما را امین دانستند، نباید با خیانت به باور مردم لطمه زد، ابراز داشت: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این روایت بر اهمیت پرهیز از نظر دوختن به نامحرم تأکید نمودند؛ چرا که نظر دوختن به نامحرم تحریک‌کننده است و شما را آلوده به گناه و معصیت می‌سازد. بر اساس روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نگاه حرام تیری از تیرهای شیطانی است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که انسان در همه حال باید خود را از ظلم به مردم، آسیب‌زدن به ایشان و شهادت علیه آنها و تخریب آبروی مردم باز بدارد، اظهار داشت: انسان در هیچ شرایطی نباید خود را وارد میدان تهمت، دروغ، شایعه و ریختن آبروی مردم سازد.

 انصاریان ضمن اشاره به این که توجه به شش اصل پرهیز از دروغ، امانت‌داری، دوری از نگاه به نامحرم، عدم ظلم به دیگران و حفظ آبروی مردم انسان را بهشتی می‌سازد، خاطرنشان کرد: اگر در حد خودم آگاه به آیات و روایات نباشم و یا در مجالس معنوی تبلیغ دین شرکت نکنم، شاقول نخواهم داشت و دیوار درون، اخلاق و اعمالم کج بالاآمده، گرفتار انحرافات و رذائل اخلاقی و اعمال فاسد خواهم شد.

 وی به فرازهایی از آیه ۹۰ سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَککّرُونَ» اشاره نمود و اذعان داشت: به‌راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد، و از فحشا و منکر و ستمگری نهی می‌کند. شما را اندرز می‌دهد تا متذکّر این حقیقت شوید که فرمان‌های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که کسی بخواهد معنای الله را خوب بداند باید دعای جوشن کبیر را بفهمد و با ذکر الله گویا انسان تمام دعای جوشن کبیر و هزار اسم خدا را ندا می‌دهد، ابراز داشت: انسان در تمام مراحل زندگی باید عدالت و میانه‌روی را رعایت کند و همواره نه اهل افراط و نه اهل تفریط باشد.

 وی احسان و نیکی به همه موجودات را رسالت و وظیفه دینی انسان‌ها توصیف نمود و اذعان داشت: خداوند متعال در آیه شریفه ۸ سوره ممتحنه اخلاق پاک و کامل الهی را به منصه ظهور می‌رساند و می‌فرماید؛ «لَا یَنْهَاککمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوککمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوککمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»؛ خدا شما را از نیکی‌کردن و عدالت نسبت به کسانی که در کار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی‌دارد؛ زیرا خدا عدالت‌پیشگان را دوست دارد.

 انصاریان در بخش پایانی سخنان خود صبر بر مصائب و انجام وظایف را محکم‌ترین تکیه‌گاه آدمی دانست و اذعان داشت: انسان باید به حدود گذران زندگی قانع باشد و آن را به آغوش بگیرد؛ اگر انسان کم نداشتن را به آغوش نگیرد، برای پر داشتن دچار حرام الهی می‌شود. انسان باید با ترک لذت‌های حرام در مقابل خواسته‌های نامشروع و نامعقول بایستد و بداند که انسان هرگز از دید خدا دور و پنهان نیست.